Klíčové body
- Etihad Airways uvažuje o IPO poté, co v roce 2023 zaznamenala 40% nárůst počtu cestujících.
- IPO by Etihadu umožnilo přístup na kapitálové trhy k financování expanze, přestože by znamenalo dodatečnou finanční odpovědnost.
- Navzdory výzvám, jako jsou bezpečnostní obavy ohledně Boeingu, Etihad očekává růst tržeb a snížení nákladů, což by mohlo vést k budoucí prosperitě.
V úterním rozhovoru pro televizi CNBC to uvedl generální ředitel skupiny Etihad Airways Antonoaldo Neves. Neves prohlásil: “Pracuji na tom, abych byl připraven, kdykoli přijde čas.”
Zvěsti o IPO se šíří od chvíle, kdy vyšlo najevo, že ADQ, investiční společnost se sídlem v Abú Dhabí, která vlastní Etihad Airways, jedná s bankami o možném vstupu na burzu v letošním roce. Neves však odmítl rozhodnutí investorů potvrdit s odkazem na to, že “mi nepřísluší potvrzovat rozhodnutí akcionářů”. Zdůraznil pokračující úsilí o přípravu letecké společnosti na IPO a uvedl, že je povinností týmu být “připraven na IPO společnosti, kdykoli akcionář usoudí, že je ten správný čas… a to je dobře, i když to neuděláte”.
IPO, pokud by se uskutečnilo, by společnosti Etihad umožnilo přístup na kapitálové trhy k financování budoucích plánů expanze a růstu. Mohl by se také stát milníkem, protože by se Etihad po letech spekulací kolem vstupu dubajského konkurenta, společnosti Emirates, na burzu poprvé stal významným dopravcem v Perském zálivu.

Neves během rozhovoru pro CNBC dále rozvedl: “Pracujeme velmi tvrdě na tom, aby naše řízení bylo na špičkové úrovni… aby ziskovost byla na takové úrovni, aby se akcionář mohl rozhodnout, zda IPO provést, či nikoli.” Dodal, že “management vynakládá velké úsilí, aby se společnost mohla srovnávat s jakoukoli jinou společností, která je kótovaná na burze”.
Od svého nástupu do společnosti v roce 2022 Neves omezil ztráty a posílil investice do zákaznické zkušenosti, a to po přechodu vlastnictví společnosti Etihad na ADQ v době pandemie Covid-19. V roce 2012 se Nevesovi podařilo snížit ztráty a posílit investice do zákaznické zkušenosti. Stojí za zmínku, že tato investiční společnost v poslední době zahájila několik významných IPO, včetně IPO společností Abu Dhabi Ports a Pure Health.
Ačkoli se vlastnická investiční společnost ADQ rozhodla případné plány na vstup na burzu nekomentovat, je zřejmé, že Neves, který dříve řídil snižování nákladů a modernizaci flotily u portugalského národního dopravce TAP a v roce 2017 vedl společnost Azul Airlines ke vstupu na burzu v New Yorku, přináší značné zkušenosti. Navíc finanční ředitel společnosti Etihad Raffael Quintas, který působil také jako finanční ředitel společnosti TAP a jako podnikový pokladník společnosti Azul, přináší další kvalitu.
Nicméně tento vstup na burzu, ačkoli znamená obrovský krok jak pro společnost Etihad, tak pro regionální kapitálové trhy, představuje značnou výzvu. Vstup na burzu by pro leteckou společnost znamenal přísnější požadavky na finanční výkaznictví a zveřejňování informací, dodatečné náklady na dodržování předpisů a tlak trhu, pokud jde o výkonnostní cíle.
Pokud jde o finanční transparentnost, společnost Etihad potvrdila provozní zisk ve výši 394 milionů USD v roce 2023, a to díky nárůstu počtu cestujících na 14 milionů. Kromě toho letecká společnost v tomto období zahájila provoz 15 nových destinací a přidala 14 nových letadel, čímž využila oživení po skončení krize v roce 19. Celkové tržby v roce 2023 činily 5,5 miliardy dolarů a oproti předchozímu roku vzrostly o 500 milionů dolarů. Čistý zisk však činil skromných 143 milionů dolarů. Navzdory náročné geopolitické situaci a rostoucím nákladům zůstává Neves optimistický ohledně schopnosti expanze a ziskovosti společnosti Etihad.
Při pohledu do budoucna letecká společnost předpokládá v letošním roce růst tržeb o 25-30 % a usiluje o snížení nákladů v rozmezí 100-150 milionů dolarů. Nicméně žádné odhady zisku nebyly uvedeny.

V souvislosti s obavami ohledně bezpečnostních standardů společnosti Boeing po vysazení dveří u letadla Boeing 737-Max 9 se Neves snažil uklidnit cestující. Přiznal, že Etihad nelétá s letadlem, kterého se to týká, ale poukázal na skutečnost, že letecká společnost si zachovává značnou důvěru v model 787. Neves vyjádřil své přesvědčení: “Letounu 787 opravdu věříme. Je to bezpečné letadlo. Je to úžasný stroj. Je to jeden z nejlepších strojů, které dnes létají.”
Navzdory tomuto ujištění se objevily obavy, že situace v Boeingu by mohla prohloubit zpoždění dodávek a problémy v dodavatelském řetězci, které by mohly dopadnout i na Etihad, což je problém, který se týká i Airbusu. Neves, když hovořil o zpožděních letadel, prohlásil: “Zpoždění za zpožděním, zpoždění za zpožděním – dnes žijeme ve světě, kde se letadlo stalo vzácným zdrojem.” Dodal, že klesající ceny letenek budou vyžadovat více letadel, aby bylo možné zajistit větší kapacitu. Neves vyjádřil obavy z toho, že tyto problémy mohou mít dopad na letecký průmysl, což svědčí o nevyužité poptávce na trhu.
Chcete využít této příležitosti?
Zanechte svůj telefon a email a budete kontaktováni licencovanými odborníky