Akcie společnosti Ford vzrostly o 5,6 %, ale zaostávají za růstem General Motors a indexu S&P 500
Ford se zaměřuje na dividendy, zatímco GM preferuje zpětné odkupy akcií pro své akcionáře
Analytik Adam Jonas předpovídá, že Ford může zvýšit cenu svých akcií snížením výdajů na elektromobily
Analytik John Murphy očekává, že Ford získá větší podíl na trhu díky novějším nabídkám a zvýšeným prodejům automobilů
Vzhledem k tomu, že akciový trh je vnímán jako závod, Ford Motor Company zaostává, ale možná je na pokraji vyrovnání vah se svým rivalem General Motors. Akcie společnosti Ford, považované za jednoho z amerických titánů v automobilovém průmyslu, letos vzrostly o 5,6 %, což je výkon, který zaostává za 30% růstem General Motors a 16% růstem indexu S&P 500.
Zajímavé je, že obě automobilky, kterým se daří, mají hluboké podobnosti. Je předvídatelné, že Ford by měl v letech 2024 a 2025 dosáhnout provozního zisku ve výši přibližně 22 miliard USD. Stejně tak se předpokládá, že GM vygeneruje ekvivalent 26 miliard dolarů. Vzhledem k tomu, že oba subjekty zaznamenávají zrychlený prodej svých elektromobilů tempem, které předstihuje trh s elektromobily, zdá se, že si udržují těsný souboj.
Rozdíl mezi automobilovými giganty se však výrazněji projevuje v jejich strategiích kapitálových výnosů pro akcionáře. Na jedné straně GM zahájil nebo dokončil zpětné odkupy akcií v hodnotě přibližně 16 miliard USD, což se blíží téměř 30 % jeho celkové tržní hodnoty. K tomu dochází v návaznosti na původní zpětný odkup v hodnotě 10 miliard dolarů, který byl vyhlášen 29. listopadu. Na druhé straně se Ford rozhodl nadále se zaměřovat na dividendy, které vyplácí ve výši 15 centů za čtvrtletí a v březnu je doplnil o mimořádnou dividendu ve výši 18 centů.
Rozdíl ve výkonnosti, zejména v takovém rozsahu, se mezi dvěma největšími americkými automobilkami objevuje jen zřídka. Když k němu však dojde, historie ukazuje, že subjekt s horšími výsledky obvykle rozdíl snižuje, jak v nedávné zprávě upozornil analytik automobilového průmyslu společnosti Morgan Stanley Adam Jonas. Podle Jonase jsou mechanismy, které tuto reformu u Fordu podnítí, jednoduché: snížení výdajů na elektromobily, zvýšení kvality a zaměření na zlepšení výnosů pro akcionáře.
“Pro Ford existuje příležitost zmenšit rozdíly posunem dynamiky směrem k fiskální disciplíně,” říká Jonas, který v současné době drží rating Buy a předpovídá cílovou cenu akcií 17 USD. To představuje předpokládaný nárůst o 32 % ze středeční uzavírací hodnoty 12,87 USD.
Podle analytika kapitálových trhů Freedom Mikea Warda by však trh neměl očekávat, že Ford bude strategii GM v oblasti zpětného odkupu akcií oplácet. Ward naznačuje, že Fordova rodina, která si udržuje 40% kontrolu nad hlasovacími právy akcií společnosti, dává přednost tomu, aby dostávala své dividendy. Navíc patriarcha rodiny, Bill Ford mladší, je předsedou výkonné rady společnosti. V současné době je plánem společnosti rozdělit 40 až 50 % ročního volného peněžního toku ve formě jedinečných dividend.
Předpokládá se, že společnost Ford vytvoří v příštích třech letech poměrně velkou částku 21 miliard USD volného peněžního toku. Pokud se organizace bude řídit svým současným plánem, vyplatí 50 % těchto výnosů. Tato výplatní strategie by mohla představovat dodatečné platby ve výši až 2,60 USD na akcii, tedy 20 % z převažující ceny akcií. Tyto mimořádné výnosy jsou odděleny od pravidelné čtvrtletní dividendy ve výši 15 centů. I přes tento finanční závazek však akcie Fordu zaznamenaly za předchozích 12 měsíců 16% propad. Ward si však zachovává optimismus a opakuje, že Ford se ve zvýšené míře zaměřuje na zvyšování celkového výnosu pro akcionáře.
Tradičně byly požitky managementu vázány na hybrid ukazatelů zahrnujících výkonnost akcií, návratnost kapitálu, ziskovou marži a cíle v oblasti volného cash flow. Nicméně lepší provozní výsledky se ne vždy promítají do růstu cen akcií. Za posledních deset let vzrostla provozní zisková marže společnosti Ford ve srovnání s předchozími deseti lety přibližně o čtyři procentní body. Navzdory chvályhodným výsledkům se však tato výkonnost nepromítla do prudkého růstu cen akcií. Místo toho se akcie Ford v současné době obchodují za ceny z roku 1987. Současná firemní politika dnes stanoví, že management dostává odměny za celkovou návratnost pro akcionáře, jak v červnu na konferenci pro investory upozornil John Lawler, finanční ředitel Fordu.
Přesto bude muset Ford udělat víc než jen přidělovat dividendy a odkupovat akcie. Jeho ziskové marže v porovnání s GM zaostávají. Ford plánuje ušetřit 2 miliardy dolarů na nákladech ve snaze vyrovnat deficit. Náklady Fordu na záruky představují ročně přibližně 3,5 % tržeb. Tyto výdaje jsou výrazně vyšší než u GM (3 %) a Toyoty (1 %). Zvýšení ročního provozního zisku na úroveň konkurence by mohlo přinést další 1 až 2 miliardy dolarů, což je pro společnost, která má v roce 2024 podle prognóz nashromáždit 11 miliard dolarů, pozoruhodný nárůst. V dubnovém prohlášení zdůraznil generální ředitel společnosti Ford Jim Farley význam kvality pro činnost značky.
Dále je zde Ford Pro, segment, který prodává a servisuje nákladní a osobní automobily a dodávky pro firmy. Jeho provozní marže byla v prvním čtvrtletí zaznamenána ve výši 16,7 %. Tento obchodní model vyvolal na Wall Street dotazy, jak by Ford mohl tuto divizi zpeněžit prostřednictvím vyčlenění nebo IPO. Je však nepravděpodobné, že by se touto cestou vydal.
Většina zlepšení volného peněžního toku bude muset pocházet z podnikání společnosti Ford v oblasti elektromobilů. Divize Ford EV označovaná jako Model e utrpěla ztrátu 1,3 miliardy dolarů. Přesto se Ford nehodlá elektromobilů vzdát. Místo toho se snaží snížit deficity, což znamená snížit výdaje na elektromobily. Během zveřejnění výsledků za první čtvrtletí Ford snížil horní hranici svého výhledu kapitálových výdajů pro rok 2024 na rozmezí 8 až 9 miliard dolarů, což je méně než dřívější rozmezí 8 až 9,5 miliardy dolarů. Tato nenápadná změna však mohla zůstat nepovšimnuta; je totiž indikátorem zpomalení výdajů na elektromobily.
Silnější automobilový trh však může zvýšit výkonnost Fordu. Analytik John Murphy ze společnosti BofA Securities předpovídá, že Američané v roce 2024 nakoupí přibližně 16 milionů nových automobilů, což je nárůst oproti téměř 15,5 milionu v roce 2023. Murphy na své straně odhaduje, že vrchol prodeje automobilů nastane kolem roku 2028, kdy se předpokládá prodej 17 až 18 milionů kusů. Předpovídá také, že Ford během této doby získá větší podíl na trhu a porazí konkurenci s novějšími nabídkami. Murphy stanovil cílovou cenu na 21 USD, což odráží nárůst akcií o více než 60 %.
Souhrnně řečeno, snížení kapitálového rozpočtu může být nejlepším ukazatelem toho, že Ford vážně uvažuje o prudkém obratu v ceně svých akcií. Vzhledem k tomu všemu je povinností investorů se tímto vývojem vážně zabývat.
Vzhledem k tomu, že akciový trh je vnímán jako závod, Ford Motor Company zaostává, ale možná je na pokraji vyrovnání vah se svým rivalem General Motors. Akcie společnosti Ford, považované za jednoho z amerických titánů v automobilovém průmyslu, letos vzrostly o 5,6 %, což je výkon, který zaostává za 30% růstem General Motors a 16% růstem indexu S&P 500. Zajímavé je, že obě automobilky, kterým se daří, mají hluboké podobnosti. Je předvídatelné, že Ford by měl v letech 2024 a 2025 dosáhnout provozního zisku ve výši přibližně 22 miliard USD. Stejně tak se předpokládá, že GM vygeneruje ekvivalent 26 miliard dolarů. Vzhledem k tomu, že oba subjekty zaznamenávají zrychlený prodej svých elektromobilů tempem, které předstihuje trh s elektromobily, zdá se, že si udržují těsný souboj. Rozdíl mezi automobilovými giganty se však výrazněji projevuje v jejich strategiích kapitálových výnosů pro akcionáře. Na jedné straně GM zahájil nebo dokončil zpětné odkupy akcií v hodnotě přibližně 16 miliard USD, což se blíží téměř 30 % jeho celkové tržní hodnoty. K tomu dochází v návaznosti na původní zpětný odkup v hodnotě 10 miliard dolarů, který byl vyhlášen 29. listopadu. Na druhé straně se Ford rozhodl nadále se zaměřovat na dividendy, které vyplácí ve výši 15 centů za čtvrtletí a v březnu je doplnil o mimořádnou dividendu ve výši 18 centů. General Motors Company Rozdíl ve výkonnosti, zejména v takovém rozsahu, se mezi dvěma největšími americkými automobilkami objevuje jen zřídka. Když k němu však dojde, historie ukazuje, že subjekt s horšími výsledky obvykle rozdíl snižuje, jak v nedávné zprávě upozornil analytik automobilového průmyslu společnosti Morgan Stanley Adam Jonas. Podle Jonase jsou mechanismy, které tuto reformu u Fordu podnítí, jednoduché: snížení výdajů na elektromobily, zvýšení kvality a zaměření na zlepšení výnosů pro akcionáře. “Pro Ford existuje příležitost zmenšit rozdíly posunem dynamiky směrem k fiskální disciplíně,” říká Jonas, který v současné době drží rating Buy a předpovídá cílovou cenu akcií 17 USD. To představuje předpokládaný nárůst o 32 % ze středeční uzavírací hodnoty 12,87 USD. Ford Motor Company Podle analytika kapitálových trhů Freedom Mikea Warda by však trh neměl očekávat, že Ford bude strategii GM v oblasti zpětného odkupu akcií oplácet. Ward naznačuje, že Fordova rodina, která si udržuje 40% kontrolu nad hlasovacími právy akcií společnosti, dává přednost tomu, aby dostávala své dividendy. Navíc patriarcha rodiny, Bill Ford mladší, je předsedou výkonné rady společnosti. V současné době je plánem společnosti rozdělit 40 až 50 % ročního volného peněžního toku ve formě jedinečných dividend. Předpokládá se, že společnost Ford vytvoří v příštích třech letech poměrně velkou částku 21 miliard USD volného peněžního toku. Pokud se organizace bude řídit svým současným plánem, vyplatí 50 % těchto výnosů. Tato výplatní strategie by mohla představovat dodatečné platby ve výši až 2,60 USD na akcii, tedy 20 % z převažující ceny akcií. Tyto mimořádné výnosy jsou odděleny od pravidelné čtvrtletní dividendy ve výši 15 centů. I přes tento finanční závazek však akcie Fordu zaznamenaly za předchozích 12 měsíců 16% propad. Ward si však zachovává optimismus a opakuje, že Ford se ve zvýšené míře zaměřuje na zvyšování celkového výnosu pro akcionáře. Tradičně byly požitky managementu vázány na hybrid ukazatelů zahrnujících výkonnost akcií, návratnost kapitálu, ziskovou marži a cíle v oblasti volného cash flow. Nicméně lepší provozní výsledky se ne vždy promítají do růstu cen akcií. Za posledních deset let vzrostla provozní zisková marže společnosti Ford ve srovnání s předchozími deseti lety přibližně o čtyři procentní body. Navzdory chvályhodným výsledkům se však tato výkonnost nepromítla do prudkého růstu cen akcií. Místo toho se akcie Ford v současné době obchodují za ceny z roku 1987. Současná firemní politika dnes stanoví, že management dostává odměny za celkovou návratnost pro akcionáře, jak v červnu na konferenci pro investory upozornil John Lawler, finanční ředitel Fordu. Přesto bude muset Ford udělat víc než jen přidělovat dividendy a odkupovat akcie. Jeho ziskové marže v porovnání s GM zaostávají. Ford plánuje ušetřit 2 miliardy dolarů na nákladech ve snaze vyrovnat deficit. Náklady Fordu na záruky představují ročně přibližně 3,5 % tržeb. Tyto výdaje jsou výrazně vyšší než u GM a Toyoty . Zvýšení ročního provozního zisku na úroveň konkurence by mohlo přinést další 1 až 2 miliardy dolarů, což je pro společnost, která má v roce 2024 podle prognóz nashromáždit 11 miliard dolarů, pozoruhodný nárůst. V dubnovém prohlášení zdůraznil generální ředitel společnosti Ford Jim Farley význam kvality pro činnost značky. Dále je zde Ford Pro, segment, který prodává a servisuje nákladní a osobní automobily a dodávky pro firmy. Jeho provozní marže byla v prvním čtvrtletí zaznamenána ve výši 16,7 %. Tento obchodní model vyvolal na Wall Street dotazy, jak by Ford mohl tuto divizi zpeněžit prostřednictvím vyčlenění nebo IPO. Je však nepravděpodobné, že by se touto cestou vydal. Většina zlepšení volného peněžního toku bude muset pocházet z podnikání společnosti Ford v oblasti elektromobilů. Divize Ford EV označovaná jako Model e utrpěla ztrátu 1,3 miliardy dolarů. Přesto se Ford nehodlá elektromobilů vzdát. Místo toho se snaží snížit deficity, což znamená snížit výdaje na elektromobily. Během zveřejnění výsledků za první čtvrtletí Ford snížil horní hranici svého výhledu kapitálových výdajů pro rok 2024 na rozmezí 8 až 9 miliard dolarů, což je méně než dřívější rozmezí 8 až 9,5 miliardy dolarů. Tato nenápadná změna však mohla zůstat nepovšimnuta; je totiž indikátorem zpomalení výdajů na elektromobily. Silnější automobilový trh však může zvýšit výkonnost Fordu. Analytik John Murphy ze společnosti BofA Securities předpovídá, že Američané v roce 2024 nakoupí přibližně 16 milionů nových automobilů, což je nárůst oproti téměř 15,5 milionu v roce 2023. Murphy na své straně odhaduje, že vrchol prodeje automobilů nastane kolem roku 2028, kdy se předpokládá prodej 17 až 18 milionů kusů. Předpovídá také, že Ford během této doby získá větší podíl na trhu a porazí konkurenci s novějšími nabídkami. Murphy stanovil cílovou cenu na 21 USD, což odráží nárůst akcií o více než 60 %. Souhrnně řečeno, snížení kapitálového rozpočtu může být nejlepším ukazatelem toho, že Ford vážně uvažuje o prudkém obratu v ceně svých akcií. Vzhledem k tomu všemu je povinností investorů se tímto vývojem vážně zabývat.