GM a Ford čelí clům, ale analytici je považují za výhodnou investici
Automobilky General Motors a Ford Motor Co se v posledních dnech ocitly pod tlakem kvůli nově oznámeným celním opatřením ze strany prezidenta Donalda Trumpa.
GM a Ford čelí clům, ale analytici stále doporučují jejich akcie k nákupu
Nová cla se zaměřují na hotová auta, což zmírňuje dopad na domácí výrobce
GM i Ford montují většinu svých vozů v USA, což omezuje celní náklady
Investoři oceňují dividendy, zpětné odkupy a reorganizační plány obou společností
Tato cla, zaměřená především na hotová vozidla dovážená do Spojených států, vyvolala obavy investorů a způsobila výrazný pokles akcií hlavních amerických výrobců automobilů. Přesto analytici, zejména Ryan Brinkman z J.P. Morgan, zůstávají v hodnocení těchto společností optimističtí a nadále doporučují jejich akcie jako atraktivní příležitost pro dlouhodobé investory.
Ve čtvrtek zaznamenaly akcie GM pokles o 7 %, čímž překonaly celkový propad širšího trhu reprezentovaného indexem S&P 500. Tento výkyv přišel po dřívějším poklesu o 3,1 % v souvislosti s očekáváním zavedení nových cel. Ford, další klíčový americký výrobce, zaznamenal ve stejný den propad akcií o 3,4 %, přestože den předtím jeho akcie mírně vzrostly. K poklesu došlo i u dalších hráčů v sektoru – například akcie Stellantis N.V., vlastníka značek Chrysler, Jeep či Dodge, klesly o 2,8 %, a dostaly se tak na úrovně, které nebyly zaznamenány po dobu tří let.
Přes tyto výkyvy na trhu analytik Ryan Brinkman upozorňuje, že nové clo se na rozdíl od předchozích návrhů zaměřuje výhradně na hotová vozidla, nikoliv na automobilové díly. Tato skutečnost podle něj snižuje potenciální negativní dopady na domácí výrobce automobilů, kteří dovážejí díly, ale finální montáž většiny modelů provádějí ve Spojených státech. Údaje Národního úřadu pro bezpečnost silničního provozu (NHTSA) potvrzují, že 12 z 17 modelů GM a 14 z 19 modelů Ford je montováno na území USA.
Brinkman odhaduje, že nová cla budou mít pro GM náklady zhruba ve výši 13 miliard dolarů, což je o něco méně než původně očekávaných 14 miliard. I přesto GM předpokládá, že jeho zisk před úroky a zdaněním (EBIT) v roce 2025 bude v rozmezí 13,7 až 15,7 miliardy dolarů. U Fordu byly náklady na cla sníženy z předchozího odhadu 6 miliard na 4,5 miliardy dolarů. Společnost přitom plánuje dosáhnout EBIT v hodnotě 7 až 8,5 miliardy dolarů ve stejném roce.
Zajímavým aspektem této situace je skutečnost, že sektor elektromobilů se zdá být méně zasažen celními opatřeními. Zatímco akcie tradičních automobilek zaznamenaly poklesy, společnosti Tesla a Rivian zaznamenaly růst – o 2,4 %, resp. 2,2 %. To podporuje teorii, že elektromobilita zůstává částečně mimo přímý zásah nové celní politiky.
Brinkman dále tvrdí, že nová cla mohou dokonce posílit pozici domácích výrobců automobilů na světovém trhu. Vzhledem k tomu, že GM i Ford odebírají významnou část dílů z Kanady a Mexika – zemí, které mají s USA obchodní dohody – nejsou vystaveny stejným nákladovým tlakům jako někteří jejich zahraniční konkurenti.
Zároveň očekává, že cla povedou k širšímu růstu cen automobilů napříč trhem, což umožní americkým výrobcům navýšit ceny bez významného rizika ztráty tržního podílu. Tento efekt může být navíc zesílen strategií GM, která počítá s posílením hodnoty pro akcionáře prostřednictvím vyšších dividend a zpětného odkupu akcií, což může přilákat nové investory.
Ford se rovněž snaží zlepšit svou pozici. Brinkman oceňuje plán společnosti na reorganizaci mezinárodních operací a obohacení nabídky vozů. Firma se snaží snížit provozní náklady a zároveň nabídnout konkurenceschopnější modely pro domácí trh. Tato strategie, v kombinaci s nižšími očekávanými náklady na cla, podporuje argument, že akcie Fordu zůstávají podhodnocené.
Z pohledu investorů je důležité poznamenat, že akcie obou společností se aktuálně obchodují na úrovních blízko historických minim nebo pod nimi, což vytváří potenciál pro zhodnocení v případě příznivého vývoje. Brinkman na základě těchto faktorů zůstává u svého doporučení „koupit“ pro obě automobilky, přičemž věří, že dlouhodobé fundamenty zůstávají silné navzdory krátkodobým celním tlakům.
V konečném důsledku je podle analytiků možné, že nová celní politika vytvoří prostor pro přeskupení sil v globálním automobilovém průmyslu – a americké automobilky by z této situace mohly nakonec vytěžit více, než se dnes zdá.
Tato cla, zaměřená především na hotová vozidla dovážená do Spojených států, vyvolala obavy investorů a způsobila výrazný pokles akcií hlavních amerických výrobců automobilů. Přesto analytici, zejména Ryan Brinkman z J.P. Morgan, zůstávají v hodnocení těchto společností optimističtí a nadále doporučují jejich akcie jako atraktivní příležitost pro dlouhodobé investory.Ve čtvrtek zaznamenaly akcie GM pokles o 7 %, čímž překonaly celkový propad širšího trhu reprezentovaného indexem S&P 500. Tento výkyv přišel po dřívějším poklesu o 3,1 % v souvislosti s očekáváním zavedení nových cel. Ford, další klíčový americký výrobce, zaznamenal ve stejný den propad akcií o 3,4 %, přestože den předtím jeho akcie mírně vzrostly. K poklesu došlo i u dalších hráčů v sektoru – například akcie Stellantis N.V., vlastníka značek Chrysler, Jeep či Dodge, klesly o 2,8 %, a dostaly se tak na úrovně, které nebyly zaznamenány po dobu tří let.Přes tyto výkyvy na trhu analytik Ryan Brinkman upozorňuje, že nové clo se na rozdíl od předchozích návrhů zaměřuje výhradně na hotová vozidla, nikoliv na automobilové díly. Tato skutečnost podle něj snižuje potenciální negativní dopady na domácí výrobce automobilů, kteří dovážejí díly, ale finální montáž většiny modelů provádějí ve Spojených státech. Údaje Národního úřadu pro bezpečnost silničního provozu potvrzují, že 12 z 17 modelů GM a 14 z 19 modelů Ford je montováno na území USA.Brinkman odhaduje, že nová cla budou mít pro GM náklady zhruba ve výši 13 miliard dolarů, což je o něco méně než původně očekávaných 14 miliard. I přesto GM předpokládá, že jeho zisk před úroky a zdaněním v roce 2025 bude v rozmezí 13,7 až 15,7 miliardy dolarů. U Fordu byly náklady na cla sníženy z předchozího odhadu 6 miliard na 4,5 miliardy dolarů. Společnost přitom plánuje dosáhnout EBIT v hodnotě 7 až 8,5 miliardy dolarů ve stejném roce.Zajímavým aspektem této situace je skutečnost, že sektor elektromobilů se zdá být méně zasažen celními opatřeními. Zatímco akcie tradičních automobilek zaznamenaly poklesy, společnosti Tesla a Rivian zaznamenaly růst – o 2,4 %, resp. 2,2 %. To podporuje teorii, že elektromobilita zůstává částečně mimo přímý zásah nové celní politiky.Brinkman dále tvrdí, že nová cla mohou dokonce posílit pozici domácích výrobců automobilů na světovém trhu. Vzhledem k tomu, že GM i Ford odebírají významnou část dílů z Kanady a Mexika – zemí, které mají s USA obchodní dohody – nejsou vystaveny stejným nákladovým tlakům jako někteří jejich zahraniční konkurenti.Zároveň očekává, že cla povedou k širšímu růstu cen automobilů napříč trhem, což umožní americkým výrobcům navýšit ceny bez významného rizika ztráty tržního podílu. Tento efekt může být navíc zesílen strategií GM, která počítá s posílením hodnoty pro akcionáře prostřednictvím vyšších dividend a zpětného odkupu akcií, což může přilákat nové investory.General Motors Company Ford se rovněž snaží zlepšit svou pozici. Brinkman oceňuje plán společnosti na reorganizaci mezinárodních operací a obohacení nabídky vozů. Firma se snaží snížit provozní náklady a zároveň nabídnout konkurenceschopnější modely pro domácí trh. Tato strategie, v kombinaci s nižšími očekávanými náklady na cla, podporuje argument, že akcie Fordu zůstávají podhodnocené.Ford Motor Company Z pohledu investorů je důležité poznamenat, že akcie obou společností se aktuálně obchodují na úrovních blízko historických minim nebo pod nimi, což vytváří potenciál pro zhodnocení v případě příznivého vývoje. Brinkman na základě těchto faktorů zůstává u svého doporučení „koupit“ pro obě automobilky, přičemž věří, že dlouhodobé fundamenty zůstávají silné navzdory krátkodobým celním tlakům.V konečném důsledku je podle analytiků možné, že nová celní politika vytvoří prostor pro přeskupení sil v globálním automobilovém průmyslu – a americké automobilky by z této situace mohly nakonec vytěžit více, než se dnes zdá.