Pomoc investorům
Invest mentoring
Odebírat Ranního Bullionáře
Podcast
Burzovnisvet Logo
  • Headlines
    • Breaking
    • Bullionář Daily
    • Akcie
    • Hospodářské výsledky
    • ETF
    • Dividendy
    • IPO
    • Forex
    • Komodity
    • Kryptoměny
    • Ekonomika
  • Příležitost
  • DIP
  • IPO Radar

    Nadcházející IPO.

    CBC 20 listopadu, 2025

    Americká bankovní společnost poskytující komplexní služby bankovnictví

    02788.HK 24 listopadu, 2025

    Společnost působící v oblasti výroby elektrolytického hliníku

    PPHC 1 prosince, 2025

    Společnost specializující se na komunikaci v oblasti vládních vztahů

    TBA Bude oznámeno

    Americká platforma pro nákup a prodej vstupenek na sportovní a kulturní akce

    Minulé IPO.

    02579.HK 17 listopadu, 2025

    Společnost specializující se na nové materiály pro baterie

    AERO 6 listopadu, 2025

    Mexický letecký dopravce, který poskytuje mezinárodní i vnitrostátní lety

    BLLN 6 listopadu, 2025

    Molekulárně diagnostická společnost vyvíjející prenatalní a onkologické testy

    BETA 4 listopadu, 2025

    Beta Technologies a její úspešný vstup na americkou burzu

  • Úspěch
    • Alternativní investice
    • Škola bullionáře
    • Miliardáři
    • Business
    • Bullionářova knihspirace
    • Bullionářův almanach
    • Bullionářův slovníček
  • AI
  • Česko
  • E-booky
  • Srovnávač brokerů
  • Kariéra
  • Login
Burzovnisvet.cz - Akcie, kurzy, burza, forex, komodity, IPO, dluhopisy - zpravodajství
  • Headlines
    • Breaking
    • Bullionář Daily
    • Akcie
    • Hospodářské výsledky
    • ETF
    • Dividendy
    • IPO
    • Forex
    • Komodity
    • Kryptoměny
    • Ekonomika
  • Příležitost
  • DIP
  • IPO Radar

    Nadcházející IPO.

    CBC 20 listopadu, 2025

    Americká bankovní společnost poskytující komplexní služby bankovnictví

    02788.HK 24 listopadu, 2025

    Společnost působící v oblasti výroby elektrolytického hliníku

    PPHC 1 prosince, 2025

    Společnost specializující se na komunikaci v oblasti vládních vztahů

    TBA Bude oznámeno

    Americká platforma pro nákup a prodej vstupenek na sportovní a kulturní akce

    Minulé IPO.

    02579.HK 17 listopadu, 2025

    Společnost specializující se na nové materiály pro baterie

    AERO 6 listopadu, 2025

    Mexický letecký dopravce, který poskytuje mezinárodní i vnitrostátní lety

    BLLN 6 listopadu, 2025

    Molekulárně diagnostická společnost vyvíjející prenatalní a onkologické testy

    BETA 4 listopadu, 2025

    Beta Technologies a její úspešný vstup na americkou burzu

  • Úspěch
    • Alternativní investice
    • Škola bullionáře
    • Miliardáři
    • Business
    • Bullionářova knihspirace
    • Bullionářův almanach
    • Bullionářův slovníček
  • AI
  • Česko
  • E-booky
  • Srovnávač brokerů
  • Kariéra
    • Žádný výsledek
      Zobrazit všechny výsledky
BS Logo

25% clo na automobily je v platnosti. Co by měli investoři vědět

Oficiálně vstoupila v platnost 25% cla na dovážená vozidla, která zavedl prezident Donald Trump.

Jan Golda Autor: Jan Golda
3 dubna, 2025
5 min. čtení
Zdroj: Getty Images

Zdroj: Getty Images

5 min.
čtení
Přihlaste se k odběru newsletteru
Chcete využít této příležitosti?

Klíčové body

  • Trumpova cla zasáhla 46 % trhu, dopad bude patrný až v delším horizontu
  • Wall Street varuje před propadem zisků, GM může přijít o 81 % zisku na akcii
  • Nejvíce ohroženi jsou výrobci jako Volvo, Mazda nebo Hyundai
  • Výrobci montující v USA nejsou v bezpečí, většina dílů je z dovozu

 

Předpokládá se, že tento vývoj bude hluboce rezonovat napříč globálním automobilovým ekosystémem a může mít dlouhodobý vliv na investory a hráče v odvětví. Plné dopady těchto cel však mohou být patrné až v delším časovém období, které se může projevit v řádu měsíců, ne-li let.

Zavedená cla, která se vztahují na všechna vozidla, jež nejsou montována v USA, a to ve výši 25 %, by podle údajů společnosti S&P Global Mobility mohla potenciálně postihnout neuvěřitelných 46 % z přibližně 16 milionů vozidel prodaných na domácím trhu v předchozím roce. Oči automobilového průmyslu nyní sledují obzor, zda nedojde k odhalení chystaných cel na automobilové díly, jako jsou motory a převodovky, a vytvářejí tak atmosféru očekávání.

Reakce analytiků a investorů z Wall Street na tato opatření byly převážně medvědí, vzhledem k předpokladu, že cla by mohla zdevastovat zisky společností a potenciálně přivést automobilový průmysl do recese. Analytik společnosti Bernstein Daniel Roeska ve svém sdělení pro investory varoval, že pokud budou cla zachována déle než 4 až 6 týdnů, budou mít pravděpodobně mrazivý účinek na celý automobilový sektor, protože automobiloví výrobci se budou snažit zvládnout dopad na své čisté zisky.

Popis cel, který investorům poskytl Itay Michaeli ze společnosti TD Cowen, jako hraničící s “nejhorším možným výsledkem oproti nedávným očekáváním”, vyznívá podobně jako prohlášení Dana Levyho z Barclays, že na pořadu dne je, že neexistují absolutní “vítězové”, ale pouze relativní vítězové.

Zdroj: Getty Images

Trump však nabídl jiný pohled. Prezident připustil možnost okamžité “bolesti”, která s cly souvisí, ale rád zdůraznil dlouhodobé přínosy. Je přesvědčen, že tato opatření časem podpoří vznik amerických pracovních míst a přinesou USA více než 100 miliard dolarů nových ročních příjmů.

V reakci na tato cla automobilky lobbovaly za to, aby vozidla a díly, které jsou v souladu s Trumpovou obchodní dohodou mezi Spojenými státy, Mexikem a Kanadou, byly z cel vyňaty. Doposud žádné takové výjimky pro vozidla nebyly poskytnuty. Je možné, že pro automobilové díly budou ještě stanoveny výhrady, ale analytici z Wall Street vydali varování před volatilitou akcií automobilek v mezidobí.

Advertisement

Vzhledem k tomu, že se sága dále vyvíjí, měli by si investoři uvědomit, které společnosti jsou potenciálně ohroženy, jaká vozidla budou podle očekávání ovlivněna a jaký bude předpokládaný dopad odvodů na zisky. Označení “U.S.-built” by nemělo být zaměňováno za “U.S.-made”, protože žádné vozidlo není plně dodáváno a vyráběno v tuzemsku. I kdyby konečná montáž probíhala v USA, díly pro nové osobní a nákladní automobily často pocházejí z globálního dodavatelského řetězce.

Chcete využít této příležitosti?

Vezmeme-li si jako příklad model F-150 společnosti Ford Motor, je vůz smontován v USA, ale přibližně 2 700 hlavních účtovaných dílů (bez mnoha menších částí), které obsahuje, pochází z nejméně 24 různých zemí, jak uvádí společnost Caresoft, která se zabývá srovnáváním a poradenstvím v oblasti inženýrství.

Velký význam by mělo zavedení cel na automobilové díly, protože nabízí potenciální úlevu pro výrobce automobilů na základě jejich sítě dodavatelského řetězce. Díly, které jsou v současnosti v souladu s obchodní dohodou USMCA, budou bezcelní, dokud ministr obchodu a celní a pohraniční ochrany nestanoví proces uvalení poplatků na neamerický obsah.

V rámci dohody USMCA se rovněž očekává, že výrobci automobilů dostanou možnost využít americký obsah při snižování výpočtu cla, jak uvedl Bílý dům.

Tento vývoj by měl mít významný dopad na několik výrobců automobilů. Podle zpráv společnosti S&P Global Mobility jsou nejvíce ohroženy společnosti Volvo, Mazda, Volkswagen a Hyundai Motor (pod kterou spadají značky Genesis a Kia). Nejméně 60 % jejich příslušných prodejů bylo v roce 2024 dovezeno ze zemí mimo USA.

Ford, General Motors, Toyota Motor, Honda Motor a mateřská společnost Chrysleru Stellantis jsou však v bezpečnější pozici, protože většinu vozidel vyráběly na území USA. 67 % výroby osobních lehkých vozidel v USA v roce 2024 připadalo na těchto pět automobilek.

Společnost Bernstein nicméně odhaduje, že 57 % hodnotového obsahu v automobilech montovaných v USA pochází z dovozu, což naznačuje, že společnosti jako Ford, který je v současné době jedničkou mezi americkými výrobci osobních a nákladních automobilů, mohou stále nést značné dopady cel. Mezi detroitskými výrobci automobilů je GM údajně nejvíce vystaven účinkům cel.

Ford Motor Company (F)

Odhady společnosti Bernstein odhadují potenciální pokles zisku GM před úroky a zdaněním v důsledku cel na ohromujících 79 %, což povede k 81% poklesu zisku na akcii a prudkému snížení volného peněžního toku o 4,1 miliardy USD.

General Motors Company (GM)

Ačkoli se očekává, že ceny nových vozidel v důsledku cel vzrostou, automobilky zatím většinou mlčí o tom, o kolik je plánují zvýšit. Jediný opatrný náznak přišel od generálního ředitele společnosti Hyundai Motor North America Randyho Parkera, který prohlásil: “Nadále vyhodnocujeme všechny scénáře… A pokud máte zájem o koupi vozu, právě teď je skvělá doba na koupi vozu, protože k dnešnímu dni jsme ceny nezvýšili.”

Předpokládá se, že tento vývoj bude hluboce rezonovat napříč globálním automobilovým ekosystémem a může mít dlouhodobý vliv na investory a hráče v odvětví. Plné dopady těchto cel však mohou být patrné až v delším časovém období, které se může projevit v řádu měsíců, ne-li let.Zavedená cla, která se vztahují na všechna vozidla, jež nejsou montována v USA, a to ve výši 25 %, by podle údajů společnosti S&P Global Mobility mohla potenciálně postihnout neuvěřitelných 46 % z přibližně 16 milionů vozidel prodaných na domácím trhu v předchozím roce. Oči automobilového průmyslu nyní sledují obzor, zda nedojde k odhalení chystaných cel na automobilové díly, jako jsou motory a převodovky, a vytvářejí tak atmosféru očekávání.Reakce analytiků a investorů z Wall Street na tato opatření byly převážně medvědí, vzhledem k předpokladu, že cla by mohla zdevastovat zisky společností a potenciálně přivést automobilový průmysl do recese. Analytik společnosti Bernstein Daniel Roeska ve svém sdělení pro investory varoval, že pokud budou cla zachována déle než 4 až 6 týdnů, budou mít pravděpodobně mrazivý účinek na celý automobilový sektor, protože automobiloví výrobci se budou snažit zvládnout dopad na své čisté zisky.Popis cel, který investorům poskytl Itay Michaeli ze společnosti TD Cowen, jako hraničící s “nejhorším možným výsledkem oproti nedávným očekáváním”, vyznívá podobně jako prohlášení Dana Levyho z Barclays, že na pořadu dne je, že neexistují absolutní “vítězové”, ale pouze relativní vítězové.Trump však nabídl jiný pohled. Prezident připustil možnost okamžité “bolesti”, která s cly souvisí, ale rád zdůraznil dlouhodobé přínosy. Je přesvědčen, že tato opatření časem podpoří vznik amerických pracovních míst a přinesou USA více než 100 miliard dolarů nových ročních příjmů.V reakci na tato cla automobilky lobbovaly za to, aby vozidla a díly, které jsou v souladu s Trumpovou obchodní dohodou mezi Spojenými státy, Mexikem a Kanadou, byly z cel vyňaty. Doposud žádné takové výjimky pro vozidla nebyly poskytnuty. Je možné, že pro automobilové díly budou ještě stanoveny výhrady, ale analytici z Wall Street vydali varování před volatilitou akcií automobilek v mezidobí.Vzhledem k tomu, že se sága dále vyvíjí, měli by si investoři uvědomit, které společnosti jsou potenciálně ohroženy, jaká vozidla budou podle očekávání ovlivněna a jaký bude předpokládaný dopad odvodů na zisky. Označení “U.S.-built” by nemělo být zaměňováno za “U.S.-made”, protože žádné vozidlo není plně dodáváno a vyráběno v tuzemsku. I kdyby konečná montáž probíhala v USA, díly pro nové osobní a nákladní automobily často pocházejí z globálního dodavatelského řetězce.Chcete využít této příležitosti?Vezmeme-li si jako příklad model F-150 společnosti Ford Motor, je vůz smontován v USA, ale přibližně 2 700 hlavních účtovaných dílů , které obsahuje, pochází z nejméně 24 různých zemí, jak uvádí společnost Caresoft, která se zabývá srovnáváním a poradenstvím v oblasti inženýrství.Velký význam by mělo zavedení cel na automobilové díly, protože nabízí potenciální úlevu pro výrobce automobilů na základě jejich sítě dodavatelského řetězce. Díly, které jsou v současnosti v souladu s obchodní dohodou USMCA, budou bezcelní, dokud ministr obchodu a celní a pohraniční ochrany nestanoví proces uvalení poplatků na neamerický obsah.V rámci dohody USMCA se rovněž očekává, že výrobci automobilů dostanou možnost využít americký obsah při snižování výpočtu cla, jak uvedl Bílý dům.Tento vývoj by měl mít významný dopad na několik výrobců automobilů. Podle zpráv společnosti S&P Global Mobility jsou nejvíce ohroženy společnosti Volvo, Mazda, Volkswagen a Hyundai Motor . Nejméně 60 % jejich příslušných prodejů bylo v roce 2024 dovezeno ze zemí mimo USA.Ford, General Motors, Toyota Motor, Honda Motor a mateřská společnost Chrysleru Stellantis jsou však v bezpečnější pozici, protože většinu vozidel vyráběly na území USA. 67 % výroby osobních lehkých vozidel v USA v roce 2024 připadalo na těchto pět automobilek.Společnost Bernstein nicméně odhaduje, že 57 % hodnotového obsahu v automobilech montovaných v USA pochází z dovozu, což naznačuje, že společnosti jako Ford, který je v současné době jedničkou mezi americkými výrobci osobních a nákladních automobilů, mohou stále nést značné dopady cel. Mezi detroitskými výrobci automobilů je GM údajně nejvíce vystaven účinkům cel.Ford Motor Company  Odhady společnosti Bernstein odhadují potenciální pokles zisku GM před úroky a zdaněním v důsledku cel na ohromujících 79 %, což povede k 81% poklesu zisku na akcii a prudkému snížení volného peněžního toku o 4,1 miliardy USD.General Motors Company  Ačkoli se očekává, že ceny nových vozidel v důsledku cel vzrostou, automobilky zatím většinou mlčí o tom, o kolik je plánují zvýšit. Jediný opatrný náznak přišel od generálního ředitele společnosti Hyundai Motor North America Randyho Parkera, který prohlásil: “Nadále vyhodnocujeme všechny scénáře… A pokud máte zájem o koupi vozu, právě teď je skvělá doba na koupi vozu, protože k dnešnímu dni jsme ceny nezvýšili.”
Tagy: AkcieautomotoburzyclafGMUSA


    Chcete využít této příležitosti?


    Zanechte své kontaktní údaje, ozve se Vám licencovaný specialista a zároveň získáte:

    • Přístup k nejžhavějším IPO a investičním trendům.

    • Pravidelnou dávku aktuálních tipů pro Vaše portfolio v našem Newsletteru.

    • Investiční portfolio

    Máte zkušenosti s investováním?

    Jakou částku jste připraven použít na investování?



    Odesláním formuláře souhlasíte se zasíláním newsletteru Burzovní svět. Odhlásit se můžete kdykoli.

    Související:

    1. Pokud Nejvyšší soud potvrdí překročení práva, USA mají problém
    2. Trumpova obchodní válka se mění v chaos: soudy zpochybňují cla
    3. USA pokračují v obchodních jednáních i přes verdikt soudu o nelegálnosti cel
    4. Mercedes-Maybach SL 680: luxusní kabriolet, který budí emoce
    5. Bessent hájí cla a odmítá, že by byla zátěží pro spotřebitele
    6. Jak největší světoví výrobci automobilů zaostali v oblasti softwaru
    7. 6, září – Jak se psala historie luxusního gigantu Mercedes?
    Advertisement

    Breaking.

    01:24

    Kanadské zahájení výstavby bytů v říjnu kleslo více, než se očekávalo.

    01:19

    Pět minut k autokracii: Gruzie se odklání od své západní trajektorie

    01:15

    Podle ministerstva práce dosáhl počet Američanů pobírajících dávky v nezaměstnanosti v polovině října nejvyšší úrovně od srpna.

    00:53

    Objednávky amerických továren vzrostly o 1,4 %, v souladu s předpověďmi.

    00:47

    Týdenní zásoby ropy podle API překročily předpovědi, což naznačuje nižší poptávku.

    00:42

    Generální ředitel ANZ zdůrazňuje nutnost kulturní změny k řešení přetrvávajících chyb.

    Advertisement

    Příležitosti.

    Zdroj: Getty Images
    Akcie

    Proč není příliš pozdě na nákup akcií společnosti Alphabet

    18 listopadu, 2025

    Akcie Alphabetu letos patří k nejsilnějším titulům z celé skupiny technologických gigantů. Přestože se jejich cena od letošních minim zhruba...

    Zdroj: Getty Images

    Tesla může posílit o více než čtvrtinu díky růstu robotaxi a FSD

    18 listopadu, 2025
    Zdroj: Getty Images

    Oracle může překvapit trhy a vyskočit až o 80 %, tvrdí analytici z Wall Street

    18 listopadu, 2025
    Zdroj: Getty Images

    Akcie společnosti Vita Coco mohou mít před sebou další růstový prostor

    17 listopadu, 2025
    Zdroj: Shutterstock

    GE Aerospace prezentuje silné výsledky a vysoké ocenění na nejistém trhu

    16 listopadu, 2025

    IPO Radar.

    Central Bancompany, Inc.

    Datum IPO: 20 listopadu, 2025
    Potenciální ocenění: 5,7 miliardy USD

    Buďte u toho

    Nejčtenější zprávy.

    Americké akcie klesají; pozornost se soustředí na klíčová ekonomická data

    17 listopadu, 2025

    Zlato upevňuje pozici nad 4 000 USD a naznačuje další růstový potenciál

    16 listopadu, 2025

    Index S&P 500 uzavřel níže, technologický sektor zmírnil ztráty

    14 listopadu, 2025

    Dohoda Disney a YouTube TV potvrzuje rostoucí dominanci streamingu

    16 listopadu, 2025

    Největší riziko pro světovou ekonomiku v letech 2026–2027

    14 listopadu, 2025

    S&P 500 klesá, optimistické sázky na budoucnost AI oslabují

    17 listopadu, 2025

    Proměnlivá pozice amerického dolaru těsně před koncem roku

    18 listopadu, 2025

    Newyorská pobočka Fedu svolala schůzku s firmami z Wall Street

    15 listopadu, 2025
    Advertisement

    Tip editora.

    Zdroj: Getty Images
    Akcie

    Akcie Alphabet rostou díky Buffettovi a trh čeká na klíčový AI katalyzátor

    18 listopadu, 2025

    Akcie společnosti Alphabet zažívají mimořádně silný rok a postupně se mění z technologického titulu, který byl ještě na začátku roku...

    Advertisement

    Veškeré materiály a informace umístěné na internetových stránkách Burzovního Světa jsou čerpány z veřejně dostupných zdrojů, jako napriklad tyto a slouží výhradně pro informační účely. Při jejich tvorbě bylo postupováno s vynaložením maximální péče. Informace uveřejněné na internetových stránkách Burzovní Svět nemají charakter právních, daňových či jiného doporučení, analýz nebo návrhů a nabídek ke koupi či prodeji investičních nástrojů, jejichž realizací může dojít k poklesu či ztrátě investovaného majetku. Investiční doporučení, která jsou takto označena, jsou pouze informativní a nezávazná. Burzovní Svět neodpovídá za jakoukoli případnou škodu, která v souvislosti s nimi vznikne. Pro obchodování s investičními nástroji proto využívejte výhradně společnosti s udělenou licencí ČNB, popřípadě s platným povolením k činnosti na území České Republiky.

    Burzovní Svět zároveň prohlašuje, že neodpovídá za přímou i nepřímou škodu vzniklou v důsledku obchodování na kapitálových trzích všeobecně a příspěvky v diskusích vyjadřující názory čtenářů, nemusí být v souladu s postojem provozovatele a není možno je tím pádem považovat za jeho názory. Udělením souhlasu / přijetím podmínek zároveň souhlasíte s možností zasílání, či jiného kontaktování v rámci marketingových služeb obchodních partnerů Burzovního Světa. Více informací o cookies

    • Zásady ochrany osobních údajů a cookies
    • Reklama
    • Kontakt

    Burzovnisvet.cz © 2025

    Burzovnisvet.cz © 2025

    Název nebo symbol
    Žádný výsledek
    Zobrazit všechny výsledky
    • Burzy
      • Headlines
      • Breaking
      • Akcie
      • ETF
      • Dividendy
      • IPO
      • Forex
      • Komodity
      • Kryptoměny
      • Ekonomika
      • Hospodářské výsledky
    • Příležitost
    • DIP
    • IPO Radar
    • Nejčtenější
    • Bullionář Daily
    • Úspěch
      • Alternativní investice
      • Škola bullionáře
      • Miliardáři
      • Business
      • Bullionářova knihspirace
      • Bullionářův almanach
      • Bullionářův slovníček
    • AI
    • Česko
    • Invest mentoring
    • E-booky
    • Srovnávač brokerů
    • Kariéra
    • Pomoc investorům
    Odebírat Ranního Bullionáře Podcast

    Retrieve your password

    Please enter your username or email address to reset your password.