Invest mentoring
Odebírat Ranního Bullionáře
Podcast
Burzovnisvet Logo
  • Headlines
    • Breaking
    • Bullionář Daily
    • Akcie
    • Hospodářské výsledky
    • ETF
    • Dividendy
    • IPO
    • Forex
    • Komodity
    • Kryptoměny
    • Ekonomika
  • Příležitost
  • DIP
  • IPO Radar
    TBA Bude oznámeno

    Finančně-technologická společnost nabízející širokou škálu finančních služeb

    TBA Bude oznámeno

    ​Komunikační platforma umožňující uživatelům komunikovat pomoci hlasu a textu

    TBA Bude oznámeno

    Britská digitální banka a první peer-to-peer (P2P) platforma na světě

    TBA Bude oznámeno

    Technologická společnost poskytující infrastrukturu pro online platby

    Zdroj: Shein
    TBA Bude oznámeno

    Čínska společnost pro globální online prodej rychlé módy za dostupné ceny

    TBA Bude oznámeno

    Společnost poskytující cloudovou platformu pro datovou analytiku

    TBA Bude oznámeno

    Švédská fintech společnost, která poskytuje služby „kup teď, zaplať později“

  • Úspěch
    • Alternativní investice
    • Škola bullionáře
    • Miliardáři
    • Business
    • Bullionářova knihspirace
    • Bullionářův almanach
    • Bullionářův slovníček
  • AI
  • Česko
  • E-booky
  • Srovnávač brokerů
  • Kariéra
  • Login
Burzovnisvet.cz - Akcie, kurzy, burza, forex, komodity, IPO, dluhopisy - zpravodajství
  • Headlines
    • Breaking
    • Bullionář Daily
    • Akcie
    • Hospodářské výsledky
    • ETF
    • Dividendy
    • IPO
    • Forex
    • Komodity
    • Kryptoměny
    • Ekonomika
  • Příležitost
  • DIP
  • IPO Radar
    TBA Bude oznámeno

    Finančně-technologická společnost nabízející širokou škálu finančních služeb

    TBA Bude oznámeno

    ​Komunikační platforma umožňující uživatelům komunikovat pomoci hlasu a textu

    TBA Bude oznámeno

    Britská digitální banka a první peer-to-peer (P2P) platforma na světě

    TBA Bude oznámeno

    Technologická společnost poskytující infrastrukturu pro online platby

    Zdroj: Shein
    TBA Bude oznámeno

    Čínska společnost pro globální online prodej rychlé módy za dostupné ceny

    TBA Bude oznámeno

    Společnost poskytující cloudovou platformu pro datovou analytiku

    TBA Bude oznámeno

    Švédská fintech společnost, která poskytuje služby „kup teď, zaplať později“

  • Úspěch
    • Alternativní investice
    • Škola bullionáře
    • Miliardáři
    • Business
    • Bullionářova knihspirace
    • Bullionářův almanach
    • Bullionářův slovníček
  • AI
  • Česko
  • E-booky
  • Srovnávač brokerů
  • Kariéra
    • Žádný výsledek
      Zobrazit všechny výsledky
BS Logo

Nové poplatky na čínská plavidla mají podpořit americký loďařský průmysl

Administrativa prezidenta Donalda Trumpa oznámila zavedení nových poplatků na lodě vyrobené v Číně, které připlouvají do amerických přístavů.

Michael Klos Autor: Michael Klos
19 dubna, 2025
4 min. čtení
Zdroj: Getty images

Zdroj: Getty images

4 min.
čtení
Chcete využít této příležitosti? Přihlaste se k odběru newsletteru

Klíčové body

  • USA zavedou poplatky na lodě vyrobené v Číně, které kotví v amerických přístavech
  • Cílem je omezit čínskou dominanci v loďařském průmyslu a podpořit domácí výrobu
  • Opatření čelí kritice z Číny i od globálních dopravních organizací

 

Cílem opatření je omezit dominantní postavení Číny ve světovém loďařském průmyslu a zároveň posílit domácí výrobu lodí v USA. Spojené státy argumentují, že čínská dominance je výsledkem agresivní státní politiky, která narušuje volný trh a poškozuje americké podniky a pracovníky.

Podle vyjádření amerického obchodního zmocněnce Jamiesona Greera je lodní doprava klíčová pro ekonomickou bezpečnost USA a její obnovení v rámci domácího průmyslu představuje strategickou prioritu.

Nové poplatky jsou výsledkem dlouhodobého šetření, které započalo ještě během administrativy prezidenta Joea Bidena a bylo završeno lednovou zprávou. Ta dospěla k závěru, že Čína si na trhu s loděmi vytvořila nespravedlivou výhodu, která má vážné dopady na konkurenceschopnost USA.

Zdroj: Getty Images

Změna struktury poplatků reaguje na veřejnou kritiku

Původní návrh, zveřejněný dříve, počítal s vysokými poplatky až do výše 1,5 milionu dolarů za loď, a to za každý přístav, do kterého plavidlo připlulo. Po rozsáhlé veřejné diskusi, do níž se zapojilo více než 300 obchodních skupin, odborů a zástupců průmyslu, byly pravidla upraveny. Nově bude poplatek účtován jednou za plavidlo a plavbu, nikoliv za každý přístav, čímž se reagovalo na obavy, že by původní návrh ohrozil široké spektrum amerických importérů.

Výrazná většina svědectví vyzývala k opatrnosti s ohledem na aktuální globální realitu – podle odhadů budou již brzy plavidla vyrobená v Číně tvořit 98 % obchodních lodí operujících na světových oceánech. USTR proto také do systému zavedl možnost prominutí poplatků pro lodě, jejichž vlastníci prokážou aktivní objednávku na plavidlo postavené v USA. Pokud však k převzetí takového plavidla nedojde do tří let, budou poplatky zpětně splatné.

Advertisement
Chcete využít této příležitosti?

Postupné navyšování sazeb a výjimky

Poplatky budou zaváděny ve fázích. Prvních 180 dní od vstupu v platnost bude sazba nulová, aby dopravci získali čas na přizpůsobení. Od října 2025 budou sazby růst – od 50 USD za čistou tunu v roce 2025 až po 140 USD v roce 2028. Maximální počet poplatků bude omezen na pět ročně za jedno plavidlo.

Samostatná kategorie sazeb bude aplikována na provozovatele, jejichž flotily obsahují lodě postavené v Číně, i když nejsou čínskými vlastníky. Tyto poplatky začínají na 18 USD za tunu (odpovídající cca 120 USD za kontejner) a v roce 2028 vzrostou až na 33 USD za tunu (250 USD za kontejner). Ani v tomto případě nesmí být sazba účtována více než pětkrát za rok.

Zvláštní režim bude platit pro plavidla přepravující automobily – zde se sazba bude řídit tzv. CEU (ekvivalentní jednotkou automobilu) a začne na 150 USD za jednotku. Opatření se zatím netýká lodí přepravujících zboží po Velkých jezerech, v Karibiku nebo do a z území USA, stejně tak vývozu volně loženého zboží jako je uhlí a obilí. Prázdné lodě budou rovněž od poplatků osvobozeny.

Kritika ze zahraničí i zevnitř

Čínské ministerstvo obchodu označilo americký krok za nesprávný a jednostranný, který podle něj narušuje mezinárodní obchodní řád. V prohlášení vyzvalo USA, aby „přestaly přehazovat vinu“ a napravily svou politiku, jinak Čína přijme protiopatření k ochraně svých zájmů. Opatření rovněž kritizovala Světová námořní rada, která v pátečním prohlášení varovala, že nové poplatky by mohly mít negativní dopad na americké spotřebitele, výrobce a zemědělce.

Rada uvedla, že kroky Washingtonu neřeší klíčový problém – nedostatečnou konkurenceschopnost amerického loďařského průmyslu. Zavedení poplatků podle ní nepřispěje k jeho oživení, ale může naopak narušit globální toky zboží a zvýšit náklady na dopravu.

Trumpova administrativa přesto trvá na tom, že nová politika je strategickým krokem k zajištění americké soběstačnosti a bezpečnosti. USTR avizoval, že druhá fáze opatření, která se má rozběhnout za tři roky, se zaměří na omezení přepravy zkapalněného zemního plynu (LNG) zahraničními plavidly, přičemž tato omezení se budou zvyšovat postupně po dobu 22 let.

Zdroj: Getty images
Cílem opatření je omezit dominantní postavení Číny ve světovém loďařském průmyslu a zároveň posílit domácí výrobu lodí v USA. Spojené státy argumentují, že čínská dominance je výsledkem agresivní státní politiky, která narušuje volný trh a poškozuje americké podniky a pracovníky.Podle vyjádření amerického obchodního zmocněnce Jamiesona Greera je lodní doprava klíčová pro ekonomickou bezpečnost USA a její obnovení v rámci domácího průmyslu představuje strategickou prioritu. Nové poplatky jsou výsledkem dlouhodobého šetření, které započalo ještě během administrativy prezidenta Joea Bidena a bylo završeno lednovou zprávou. Ta dospěla k závěru, že Čína si na trhu s loděmi vytvořila nespravedlivou výhodu, která má vážné dopady na konkurenceschopnost USA.Změna struktury poplatků reaguje na veřejnou kritikuPůvodní návrh, zveřejněný dříve, počítal s vysokými poplatky až do výše 1,5 milionu dolarů za loď, a to za každý přístav, do kterého plavidlo připlulo. Po rozsáhlé veřejné diskusi, do níž se zapojilo více než 300 obchodních skupin, odborů a zástupců průmyslu, byly pravidla upraveny. Nově bude poplatek účtován jednou za plavidlo a plavbu, nikoliv za každý přístav, čímž se reagovalo na obavy, že by původní návrh ohrozil široké spektrum amerických importérů.Výrazná většina svědectví vyzývala k opatrnosti s ohledem na aktuální globální realitu – podle odhadů budou již brzy plavidla vyrobená v Číně tvořit 98 % obchodních lodí operujících na světových oceánech. USTR proto také do systému zavedl možnost prominutí poplatků pro lodě, jejichž vlastníci prokážou aktivní objednávku na plavidlo postavené v USA. Pokud však k převzetí takového plavidla nedojde do tří let, budou poplatky zpětně splatné. Chcete využít této příležitosti?Postupné navyšování sazeb a výjimkyPoplatky budou zaváděny ve fázích. Prvních 180 dní od vstupu v platnost bude sazba nulová, aby dopravci získali čas na přizpůsobení. Od října 2025 budou sazby růst – od 50 USD za čistou tunu v roce 2025 až po 140 USD v roce 2028. Maximální počet poplatků bude omezen na pět ročně za jedno plavidlo.Samostatná kategorie sazeb bude aplikována na provozovatele, jejichž flotily obsahují lodě postavené v Číně, i když nejsou čínskými vlastníky. Tyto poplatky začínají na 18 USD za tunu a v roce 2028 vzrostou až na 33 USD za tunu . Ani v tomto případě nesmí být sazba účtována více než pětkrát za rok.Zvláštní režim bude platit pro plavidla přepravující automobily – zde se sazba bude řídit tzv. CEU a začne na 150 USD za jednotku. Opatření se zatím netýká lodí přepravujících zboží po Velkých jezerech, v Karibiku nebo do a z území USA, stejně tak vývozu volně loženého zboží jako je uhlí a obilí. Prázdné lodě budou rovněž od poplatků osvobozeny.Kritika ze zahraničí i zevnitřČínské ministerstvo obchodu označilo americký krok za nesprávný a jednostranný, který podle něj narušuje mezinárodní obchodní řád. V prohlášení vyzvalo USA, aby „přestaly přehazovat vinu“ a napravily svou politiku, jinak Čína přijme protiopatření k ochraně svých zájmů. Opatření rovněž kritizovala Světová námořní rada, která v pátečním prohlášení varovala, že nové poplatky by mohly mít negativní dopad na americké spotřebitele, výrobce a zemědělce.Rada uvedla, že kroky Washingtonu neřeší klíčový problém – nedostatečnou konkurenceschopnost amerického loďařského průmyslu. Zavedení poplatků podle ní nepřispěje k jeho oživení, ale může naopak narušit globální toky zboží a zvýšit náklady na dopravu.Trumpova administrativa přesto trvá na tom, že nová politika je strategickým krokem k zajištění americké soběstačnosti a bezpečnosti. USTR avizoval, že druhá fáze opatření, která se má rozběhnout za tři roky, se zaměří na omezení přepravy zkapalněného zemního plynu zahraničními plavidly, přičemž tato omezení se budou zvyšovat postupně po dobu 22 let.
Tagy: čínaloděTrumpUSA

Chcete využít této příležitosti?

Zanechte svůj telefon a email a budete kontaktováni licencovanými odborníky

      Advertisement

      Breaking.

      09:00

      Akcie společnosti Ubiquiti vzrostly o více než 7 %, když rekordní tržby překonaly odhady o 23 %.

      08:55

      Zisk společnosti RLX Technology zaostal o 0,01 jenu, tržby překonaly odhady

      08:47

      MEDIROM přijímá strategii kryptoměny prostřednictvím partnerství s World

      08:32

      Faulkender, druhý muž amerického ministerstva financí, odchází po necelých pěti měsících

      08:15

      Soudce zabránil Trumpovi v zadržení finančních prostředků pro Los Angeles a další města poskytující útočiště

      08:00

      Trump nominoval Sergia Gora na post velvyslance USA v Indii

      Advertisement

      Příležitosti.

      Zdroj: Shutterstock
      Akcie

      Stanley Druckenmiller se rozhodl pro prodej Tesly a sází na Microsoft

      22 srpna, 2025

      Druckenmiller a jeho investiční kroky mohou někoho překvapit... Hedgeové fondy každé čtvrtletí zveřejňují u americké Komise pro cenné papíry a...

      Zdroj: Shutterstock

      DigitalOcean zažil propad o 75 %. Jde o lákavou příležitost

      22 srpna, 2025
      Zdroj: Reuters

      Morgan Stanley doporučuje nákup akcií Hewlett Packard Enterprise

      22 srpna, 2025
      Zdroj: Reuters

      UBS zvyšuje cílovou cenu akcií Nvidia před výsledky. Čeká se další růst

      21 srpna, 2025
      Zdroj: Getty Images

      Akcie CoreWeave rostou díky investici Jane Street a podpoře analytiků

      21 srpna, 2025

      Tip editora.

      Zdroj: Getty Images
      AI

      Arm přetahuje klíčového manažera Amazonu a akceleruje plán na vlastní čipy

      19 srpna, 2025

      Společnost Arm Holdings posouvá svou strategii do nové fáze: najala Ramiho Sinna, dosavadního ředitele pro umělou inteligenci v Amazonu, aby...

      Nejčtenější zprávy.

      Dow uzavřel na novém rekordu, Powell naznačil snížení úrokových sazeb

      22 srpna, 2025

      Americké akcie klesají po datech z trhu práce; pozornost se upírá na Jackson Hole

      21 srpna, 2025

      Akcie klesají, investoři se přesouvají z technologického sektoru

      19 srpna, 2025

      S&P 500 klesá pátý den v řadě, pozornost se přesouvá na projev Powella

      21 srpna, 2025

      Zářijové snížení sazeb zůstává nejisté, Fed volí opatrný postup

      19 srpna, 2025

      UnitedHealth Group má dnes před sebou celou řadu tržních výzev

      22 srpna, 2025

      Powell rozproudil trhy a akcie lámou rekordy, hrozí však jen krátká letní rally

      23 srpna, 2025

      Index S&P 500 klesá v důsledku pokračujícího propadu technologických akcií

      20 srpna, 2025
      Advertisement

      IPO Radar.

      Revolut Group Holdings Ltd

      Datum IPO: 2025
      Potenciální ocenění: 45 miliard USD

      Buďte u toho
      Advertisement

      Veškeré materiály a informace umístěné na internetových stránkách Burzovního Světa jsou čerpány z veřejně dostupných zdrojů, jako napriklad tyto a slouží výhradně pro informační účely. Při jejich tvorbě bylo postupováno s vynaložením maximální péče. Informace uveřejněné na internetových stránkách Burzovní Svět nemají charakter právních, daňových či jiného doporučení, analýz nebo návrhů a nabídek ke koupi či prodeji investičních nástrojů, jejichž realizací může dojít k poklesu či ztrátě investovaného majetku. Investiční doporučení, která jsou takto označena, jsou pouze informativní a nezávazná. Burzovní Svět neodpovídá za jakoukoli případnou škodu, která v souvislosti s nimi vznikne. Pro obchodování s investičními nástroji proto využívejte výhradně společnosti s udělenou licencí ČNB, popřípadě s platným povolením k činnosti na území České Republiky.

      Burzovní Svět zároveň prohlašuje, že neodpovídá za přímou i nepřímou škodu vzniklou v důsledku obchodování na kapitálových trzích všeobecně a příspěvky v diskusích vyjadřující názory čtenářů, nemusí být v souladu s postojem provozovatele a není možno je tím pádem považovat za jeho názory. Udělením souhlasu / přijetím podmínek zároveň souhlasíte s možností zasílání, či jiného kontaktování v rámci marketingových služeb obchodních partnerů Burzovního Světa. Více informací o cookies

      • Zásady ochrany osobních údajů a cookies
      • Reklama
      • Kontakt

      Burzovnisvet.cz © 2025

      Burzovnisvet.cz © 2025

      Název nebo symbol
      Žádný výsledek
      Zobrazit všechny výsledky
      • Burzy
        • Headlines
        • Breaking
        • Akcie
        • ETF
        • Dividendy
        • IPO
        • Forex
        • Komodity
        • Kryptoměny
        • Ekonomika
        • Hospodářské výsledky
      • Příležitost
      • DIP
      • IPO Radar
      • Nejčtenější
      • Bullionář Daily
      • Úspěch
        • Alternativní investice
        • Škola bullionáře
        • Miliardáři
        • Business
        • Bullionářova knihspirace
        • Bullionářův almanach
        • Bullionářův slovníček
      • AI
      • Česko
      • Invest mentoring
      • E-booky
      • Srovnávač brokerů
      • Kariéra
      Odebírat Ranního Bullionáře Podcast

      Retrieve your password

      Please enter your username or email address to reset your password.