Tesla hlásí pokles zisku kvůli propadu prodeje elektromobilů
Společnost Tesla (TSLA) se i nadále potýká s výzvami, které se promítají do jejích finančních výsledků. Za druhé čtvrtletí letošního roku firma oznámila výrazný pokles zisku i tržeb, a to ve chvíli, kdy čelí nejen sílící konkurenci, ale i chladnoucí poptávce po svých elektromobilech. Nejvíce zasažené byly prémiové modely, včetně Cybertrucku, a také klíčové trhy, kde poptávka po elektromobilech jinak obecně roste.
Upravený čistý zisk Tesly klesl oproti stejnému období loňského roku o 23 %, tedy o 419 milionů dolarů, a dosáhl 1,4 miliardy USD. Tento pokles převyšuje i meziroční snížení tržeb o 13,5 %, které dosáhly celkem 21,3 miliardy dolarů. Podle přísnějšího výpočtu čistého zisku společnost vydělala 1,2 miliardy USD, což představuje pokles o 16 %.
Zdroj: Shutterstock
Prodeje klesají, marže slábnou
Největší propad se projevil v hlavním zdroji příjmů Tesly – prodeji automobilů. Mezi dubnem a červnem letošního roku tržby z prodeje vozů poklesly o 16 %. Zároveň se ukázalo, že Tesla už nedokáže své vozy prodávat za ceny, jaké trh očekával. Tržby na jeden prodaný vůz klesly o 500 dolarů na průměrných 42 231 USD.
Prodej dvou klíčových modelů, Modelu Y a Modelu 3, se meziročně snížil o 12 %, což je výrazný zásah do příjmů společnosti. Ještě hůře si vedly dražší modely, včetně dlouho očekávaného Cybertrucku, jejichž prodeje se propadly o 52 %. Akcie Tesly po oznámení výsledků reagovaly poklesem o 2 % v poobchodním obchodování.
Za problémy Tesly nestojí pouze ekonomické faktory. Kritika veřejného vystupování Elona Muska i jeho politické aktivity mohly negativně ovlivnit vnímání značky u části zákazníků. Společnost také čelí čím dál větší konkurenci z Číny, kde firmy jako BYD výrazně rozšiřují nabídku a přebírají tržní podíly. Ačkoli BYD své vozy v USA zatím neprodává, je Tesla na cestě přijít o titul největšího světového výrobce elektromobilů právě ve prospěch této čínské značky.
Zdroj: Shutterstock
Další hrozby a nejistoty
Do budoucna bude mít Tesla co dělat, aby své postavení udržela. V říjnu vyprší v USA daňová úleva ve výši 7 500 USD na nákup elektromobilů, což by mohlo vyústit v další snížení cen a tím i ziskových marží. Vzhledem k tomu, že americký trh tvoří téměř polovinu tržeb společnosti, jde o zásadní faktor, který může ovlivnit výsledky příštích čtvrtletí.
Navíc přichází zásadní změna v pravidlech pro emisní kredity. Od roku 2019 vydělala Tesla na jejich prodeji přibližně 11 miliard dolarů. Ostatní automobilky s konvenčními motory je od Tesly kupovaly, aby se vyhnuly emisním pokutám. Nový republikánský zákon ale zrušil finanční sankce za nedodržování emisních pravidel, čímž de facto zrušil poptávku po těchto kreditech.
Z prodeje kreditů plynuly Tesle dlouhodobě významné příjmy, které v některých obdobích tvořily rozhodující část čistého zisku. Bez nich by společnost v prvním letošním čtvrtletí dokonce vykázala ztrátu. Ve druhém čtvrtletí byl však zisk stále vyšší než příjmy z prodeje kreditů, což naznačuje určitou míru soběstačnosti – alespoň prozatím.
Musk se dívá do budoucnosti, ale realita tlačí
Elon Musk se ve středečním hovoru s investory k poklesu tržeb a zisků příliš nevyjadřoval. Místo toho zopakoval svou víru v budoucnost autonomních technologií a představil ambiciózní cíle v oblasti robotických taxi služeb a vývoje humanoidního robota Optimus. Podle Muska by služba robotaxi mohla být do konce roku dostupná pro polovinu obyvatel USA, zatímco robot Optimus by se měl vyrábět ve velkém měřítku.
Přestože Tesla oficiálně spustila pilotní provoz robotaxi služby, jde zatím jen o omezený test v texaském Austinu určený pro zaměstnance a fanoušky firmy. Ve vozidle sice nesedí řidič, ale na místě spolujezdce je stále dozorující pracovník společnosti.
Oproti tomu konkurence nespí. Společnost Waymo, která spadá pod Alphabet (GOOGL)(GOOG), už nabízí přes 250 000 placených jízd týdně v několika amerických městech, včetně San Francisca, Los Angeles a Phoenixu. Tesla tak v oblasti autonomních vozidel ztrácí tempo, a její dlouhodobé sliby zatím narážejí na technické i regulační překážky.
Ačkoli Musk tvrdí, že nejhorší období by mělo skončit do poloviny příštího roku, aktuální výkonnost společnosti naznačuje, že další obtížná čtvrtletí jsou pravděpodobnější než rychlý obrat. Budoucnost Tesly zůstává sice ambiciózní, ale krátkodobý výhled je plný rizik a nejistoty.
Tesla hlásí pokles zisku kvůli propadu prodeje elektromobilů
Společnost Tesla se i nadále potýká s výzvami, které se promítají do jejích finančních výsledků. Za druhé čtvrtletí letošního roku firma oznámila výrazný pokles zisku i tržeb, a to ve chvíli, kdy čelí nejen sílící konkurenci, ale i chladnoucí poptávce po svých elektromobilech. Nejvíce zasažené byly prémiové modely, včetně Cybertrucku, a také klíčové trhy, kde poptávka po elektromobilech jinak obecně roste.
Upravený čistý zisk Tesly klesl oproti stejnému období loňského roku o 23 %, tedy o 419 milionů dolarů, a dosáhl 1,4 miliardy USD. Tento pokles převyšuje i meziroční snížení tržeb o 13,5 %, které dosáhly celkem 21,3 miliardy dolarů. Podle přísnějšího výpočtu čistého zisku společnost vydělala 1,2 miliardy USD, což představuje pokles o 16 %.
Prodeje klesají, marže slábnou
Největší propad se projevil v hlavním zdroji příjmů Tesly – prodeji automobilů. Mezi dubnem a červnem letošního roku tržby z prodeje vozů poklesly o 16 %. Zároveň se ukázalo, že Tesla už nedokáže své vozy prodávat za ceny, jaké trh očekával. Tržby na jeden prodaný vůz klesly o 500 dolarů na průměrných 42 231 USD.
Prodej dvou klíčových modelů, Modelu Y a Modelu 3, se meziročně snížil o 12 %, což je výrazný zásah do příjmů společnosti. Ještě hůře si vedly dražší modely, včetně dlouho očekávaného Cybertrucku, jejichž prodeje se propadly o 52 %. Akcie Tesly po oznámení výsledků reagovaly poklesem o 2 % v poobchodním obchodování.
Za problémy Tesly nestojí pouze ekonomické faktory. Kritika veřejného vystupování Elona Muska i jeho politické aktivity mohly negativně ovlivnit vnímání značky u části zákazníků. Společnost také čelí čím dál větší konkurenci z Číny, kde firmy jako BYD výrazně rozšiřují nabídku a přebírají tržní podíly. Ačkoli BYD své vozy v USA zatím neprodává, je Tesla na cestě přijít o titul největšího světového výrobce elektromobilů právě ve prospěch této čínské značky.
Další hrozby a nejistoty
Do budoucna bude mít Tesla co dělat, aby své postavení udržela. V říjnu vyprší v USA daňová úleva ve výši 7 500 USD na nákup elektromobilů, což by mohlo vyústit v další snížení cen a tím i ziskových marží. Vzhledem k tomu, že americký trh tvoří téměř polovinu tržeb společnosti, jde o zásadní faktor, který může ovlivnit výsledky příštích čtvrtletí.
Navíc přichází zásadní změna v pravidlech pro emisní kredity. Od roku 2019 vydělala Tesla na jejich prodeji přibližně 11 miliard dolarů. Ostatní automobilky s konvenčními motory je od Tesly kupovaly, aby se vyhnuly emisním pokutám. Nový republikánský zákon ale zrušil finanční sankce za nedodržování emisních pravidel, čímž de facto zrušil poptávku po těchto kreditech.
Z prodeje kreditů plynuly Tesle dlouhodobě významné příjmy, které v některých obdobích tvořily rozhodující část čistého zisku. Bez nich by společnost v prvním letošním čtvrtletí dokonce vykázala ztrátu. Ve druhém čtvrtletí byl však zisk stále vyšší než příjmy z prodeje kreditů, což naznačuje určitou míru soběstačnosti – alespoň prozatím.
Musk se dívá do budoucnosti, ale realita tlačí
Elon Musk se ve středečním hovoru s investory k poklesu tržeb a zisků příliš nevyjadřoval. Místo toho zopakoval svou víru v budoucnost autonomních technologií a představil ambiciózní cíle v oblasti robotických taxi služeb a vývoje humanoidního robota Optimus. Podle Muska by služba robotaxi mohla být do konce roku dostupná pro polovinu obyvatel USA, zatímco robot Optimus by se měl vyrábět ve velkém měřítku.
Přestože Tesla oficiálně spustila pilotní provoz robotaxi služby, jde zatím jen o omezený test v texaském Austinu určený pro zaměstnance a fanoušky firmy. Ve vozidle sice nesedí řidič, ale na místě spolujezdce je stále dozorující pracovník společnosti.
Oproti tomu konkurence nespí. Společnost Waymo, která spadá pod Alphabet , už nabízí přes 250 000 placených jízd týdně v několika amerických městech, včetně San Francisca, Los Angeles a Phoenixu. Tesla tak v oblasti autonomních vozidel ztrácí tempo, a její dlouhodobé sliby zatím narážejí na technické i regulační překážky.
Ačkoli Musk tvrdí, že nejhorší období by mělo skončit do poloviny příštího roku, aktuální výkonnost společnosti naznačuje, že další obtížná čtvrtletí jsou pravděpodobnější než rychlý obrat. Budoucnost Tesly zůstává sice ambiciózní, ale krátkodobý výhled je plný rizik a nejistoty.