Invest mentoring
Odebírat Ranního Bullionáře
Podcast
Burzovnisvet Logo
  • Headlines
    • Breaking
    • Bullionář Daily
    • Akcie
    • Hospodářské výsledky
    • ETF
    • Dividendy
    • IPO
    • Forex
    • Komodity
    • Kryptoměny
    • Ekonomika
  • Příležitost
  • DIP
  • IPO Radar
    TBA Bude oznámeno

    Finančně-technologická společnost nabízející širokou škálu finančních služeb

    TBA Bude oznámeno

    ​Komunikační platforma umožňující uživatelům komunikovat pomoci hlasu a textu

    TBA Bude oznámeno

    Britská digitální banka a první peer-to-peer (P2P) platforma na světě

    TBA Bude oznámeno

    Technologická společnost poskytující infrastrukturu pro online platby

    Zdroj: Shein
    TBA Bude oznámeno

    Čínska společnost pro globální online prodej rychlé módy za dostupné ceny

    TBA Bude oznámeno

    Společnost poskytující cloudovou platformu pro datovou analytiku

    TBA Bude oznámeno

    Švédská fintech společnost, která poskytuje služby „kup teď, zaplať později“

  • Úspěch
    • Alternativní investice
    • Škola bullionáře
    • Miliardáři
    • Business
    • Bullionářova knihspirace
    • Bullionářův almanach
    • Bullionářův slovníček
  • AI
  • Česko
  • E-booky
  • Srovnávač brokerů
  • Kariéra
  • Login
Burzovnisvet.cz - Akcie, kurzy, burza, forex, komodity, IPO, dluhopisy - zpravodajství
  • Headlines
    • Breaking
    • Bullionář Daily
    • Akcie
    • Hospodářské výsledky
    • ETF
    • Dividendy
    • IPO
    • Forex
    • Komodity
    • Kryptoměny
    • Ekonomika
  • Příležitost
  • DIP
  • IPO Radar
    TBA Bude oznámeno

    Finančně-technologická společnost nabízející širokou škálu finančních služeb

    TBA Bude oznámeno

    ​Komunikační platforma umožňující uživatelům komunikovat pomoci hlasu a textu

    TBA Bude oznámeno

    Britská digitální banka a první peer-to-peer (P2P) platforma na světě

    TBA Bude oznámeno

    Technologická společnost poskytující infrastrukturu pro online platby

    Zdroj: Shein
    TBA Bude oznámeno

    Čínska společnost pro globální online prodej rychlé módy za dostupné ceny

    TBA Bude oznámeno

    Společnost poskytující cloudovou platformu pro datovou analytiku

    TBA Bude oznámeno

    Švédská fintech společnost, která poskytuje služby „kup teď, zaplať později“

  • Úspěch
    • Alternativní investice
    • Škola bullionáře
    • Miliardáři
    • Business
    • Bullionářova knihspirace
    • Bullionářův almanach
    • Bullionářův slovníček
  • AI
  • Česko
  • E-booky
  • Srovnávač brokerů
  • Kariéra
    • Žádný výsledek
      Zobrazit všechny výsledky
BS Logo

25% clo na automobily je v platnosti. Co by měli investoři vědět

Oficiálně vstoupila v platnost 25% cla na dovážená vozidla, která zavedl prezident Donald Trump.

Jan Golda Autor: Jan Golda
3 dubna, 2025
5 min. čtení
Zdroj: Getty Images

Zdroj: Getty Images

5 min.
čtení
Chcete využít této příležitosti? Přihlaste se k odběru newsletteru

Klíčové body

  • Trumpova cla zasáhla 46 % trhu, dopad bude patrný až v delším horizontu
  • Wall Street varuje před propadem zisků, GM může přijít o 81 % zisku na akcii
  • Nejvíce ohroženi jsou výrobci jako Volvo, Mazda nebo Hyundai
  • Výrobci montující v USA nejsou v bezpečí, většina dílů je z dovozu

 

Předpokládá se, že tento vývoj bude hluboce rezonovat napříč globálním automobilovým ekosystémem a může mít dlouhodobý vliv na investory a hráče v odvětví. Plné dopady těchto cel však mohou být patrné až v delším časovém období, které se může projevit v řádu měsíců, ne-li let.

Zavedená cla, která se vztahují na všechna vozidla, jež nejsou montována v USA, a to ve výši 25 %, by podle údajů společnosti S&P Global Mobility mohla potenciálně postihnout neuvěřitelných 46 % z přibližně 16 milionů vozidel prodaných na domácím trhu v předchozím roce. Oči automobilového průmyslu nyní sledují obzor, zda nedojde k odhalení chystaných cel na automobilové díly, jako jsou motory a převodovky, a vytvářejí tak atmosféru očekávání.

Reakce analytiků a investorů z Wall Street na tato opatření byly převážně medvědí, vzhledem k předpokladu, že cla by mohla zdevastovat zisky společností a potenciálně přivést automobilový průmysl do recese. Analytik společnosti Bernstein Daniel Roeska ve svém sdělení pro investory varoval, že pokud budou cla zachována déle než 4 až 6 týdnů, budou mít pravděpodobně mrazivý účinek na celý automobilový sektor, protože automobiloví výrobci se budou snažit zvládnout dopad na své čisté zisky.

Popis cel, který investorům poskytl Itay Michaeli ze společnosti TD Cowen, jako hraničící s “nejhorším možným výsledkem oproti nedávným očekáváním”, vyznívá podobně jako prohlášení Dana Levyho z Barclays, že na pořadu dne je, že neexistují absolutní “vítězové”, ale pouze relativní vítězové.

Zdroj: Getty Images

Trump však nabídl jiný pohled. Prezident připustil možnost okamžité “bolesti”, která s cly souvisí, ale rád zdůraznil dlouhodobé přínosy. Je přesvědčen, že tato opatření časem podpoří vznik amerických pracovních míst a přinesou USA více než 100 miliard dolarů nových ročních příjmů.

V reakci na tato cla automobilky lobbovaly za to, aby vozidla a díly, které jsou v souladu s Trumpovou obchodní dohodou mezi Spojenými státy, Mexikem a Kanadou, byly z cel vyňaty. Doposud žádné takové výjimky pro vozidla nebyly poskytnuty. Je možné, že pro automobilové díly budou ještě stanoveny výhrady, ale analytici z Wall Street vydali varování před volatilitou akcií automobilek v mezidobí.

Advertisement

Vzhledem k tomu, že se sága dále vyvíjí, měli by si investoři uvědomit, které společnosti jsou potenciálně ohroženy, jaká vozidla budou podle očekávání ovlivněna a jaký bude předpokládaný dopad odvodů na zisky. Označení “U.S.-built” by nemělo být zaměňováno za “U.S.-made”, protože žádné vozidlo není plně dodáváno a vyráběno v tuzemsku. I kdyby konečná montáž probíhala v USA, díly pro nové osobní a nákladní automobily často pocházejí z globálního dodavatelského řetězce.

Chcete využít této příležitosti?

Vezmeme-li si jako příklad model F-150 společnosti Ford Motor, je vůz smontován v USA, ale přibližně 2 700 hlavních účtovaných dílů (bez mnoha menších částí), které obsahuje, pochází z nejméně 24 různých zemí, jak uvádí společnost Caresoft, která se zabývá srovnáváním a poradenstvím v oblasti inženýrství.

Velký význam by mělo zavedení cel na automobilové díly, protože nabízí potenciální úlevu pro výrobce automobilů na základě jejich sítě dodavatelského řetězce. Díly, které jsou v současnosti v souladu s obchodní dohodou USMCA, budou bezcelní, dokud ministr obchodu a celní a pohraniční ochrany nestanoví proces uvalení poplatků na neamerický obsah.

V rámci dohody USMCA se rovněž očekává, že výrobci automobilů dostanou možnost využít americký obsah při snižování výpočtu cla, jak uvedl Bílý dům.

Tento vývoj by měl mít významný dopad na několik výrobců automobilů. Podle zpráv společnosti S&P Global Mobility jsou nejvíce ohroženy společnosti Volvo, Mazda, Volkswagen a Hyundai Motor (pod kterou spadají značky Genesis a Kia). Nejméně 60 % jejich příslušných prodejů bylo v roce 2024 dovezeno ze zemí mimo USA.

Ford, General Motors, Toyota Motor, Honda Motor a mateřská společnost Chrysleru Stellantis jsou však v bezpečnější pozici, protože většinu vozidel vyráběly na území USA. 67 % výroby osobních lehkých vozidel v USA v roce 2024 připadalo na těchto pět automobilek.

Společnost Bernstein nicméně odhaduje, že 57 % hodnotového obsahu v automobilech montovaných v USA pochází z dovozu, což naznačuje, že společnosti jako Ford, který je v současné době jedničkou mezi americkými výrobci osobních a nákladních automobilů, mohou stále nést značné dopady cel. Mezi detroitskými výrobci automobilů je GM údajně nejvíce vystaven účinkům cel.

Ford Motor Company (F)

Odhady společnosti Bernstein odhadují potenciální pokles zisku GM před úroky a zdaněním v důsledku cel na ohromujících 79 %, což povede k 81% poklesu zisku na akcii a prudkému snížení volného peněžního toku o 4,1 miliardy USD.

General Motors Company (GM)

Ačkoli se očekává, že ceny nových vozidel v důsledku cel vzrostou, automobilky zatím většinou mlčí o tom, o kolik je plánují zvýšit. Jediný opatrný náznak přišel od generálního ředitele společnosti Hyundai Motor North America Randyho Parkera, který prohlásil: “Nadále vyhodnocujeme všechny scénáře… A pokud máte zájem o koupi vozu, právě teď je skvělá doba na koupi vozu, protože k dnešnímu dni jsme ceny nezvýšili.”

Předpokládá se, že tento vývoj bude hluboce rezonovat napříč globálním automobilovým ekosystémem a může mít dlouhodobý vliv na investory a hráče v odvětví. Plné dopady těchto cel však mohou být patrné až v delším časovém období, které se může projevit v řádu měsíců, ne-li let.Zavedená cla, která se vztahují na všechna vozidla, jež nejsou montována v USA, a to ve výši 25 %, by podle údajů společnosti S&P Global Mobility mohla potenciálně postihnout neuvěřitelných 46 % z přibližně 16 milionů vozidel prodaných na domácím trhu v předchozím roce. Oči automobilového průmyslu nyní sledují obzor, zda nedojde k odhalení chystaných cel na automobilové díly, jako jsou motory a převodovky, a vytvářejí tak atmosféru očekávání.Reakce analytiků a investorů z Wall Street na tato opatření byly převážně medvědí, vzhledem k předpokladu, že cla by mohla zdevastovat zisky společností a potenciálně přivést automobilový průmysl do recese. Analytik společnosti Bernstein Daniel Roeska ve svém sdělení pro investory varoval, že pokud budou cla zachována déle než 4 až 6 týdnů, budou mít pravděpodobně mrazivý účinek na celý automobilový sektor, protože automobiloví výrobci se budou snažit zvládnout dopad na své čisté zisky.Popis cel, který investorům poskytl Itay Michaeli ze společnosti TD Cowen, jako hraničící s “nejhorším možným výsledkem oproti nedávným očekáváním”, vyznívá podobně jako prohlášení Dana Levyho z Barclays, že na pořadu dne je, že neexistují absolutní “vítězové”, ale pouze relativní vítězové.Trump však nabídl jiný pohled. Prezident připustil možnost okamžité “bolesti”, která s cly souvisí, ale rád zdůraznil dlouhodobé přínosy. Je přesvědčen, že tato opatření časem podpoří vznik amerických pracovních míst a přinesou USA více než 100 miliard dolarů nových ročních příjmů.V reakci na tato cla automobilky lobbovaly za to, aby vozidla a díly, které jsou v souladu s Trumpovou obchodní dohodou mezi Spojenými státy, Mexikem a Kanadou, byly z cel vyňaty. Doposud žádné takové výjimky pro vozidla nebyly poskytnuty. Je možné, že pro automobilové díly budou ještě stanoveny výhrady, ale analytici z Wall Street vydali varování před volatilitou akcií automobilek v mezidobí.Vzhledem k tomu, že se sága dále vyvíjí, měli by si investoři uvědomit, které společnosti jsou potenciálně ohroženy, jaká vozidla budou podle očekávání ovlivněna a jaký bude předpokládaný dopad odvodů na zisky. Označení “U.S.-built” by nemělo být zaměňováno za “U.S.-made”, protože žádné vozidlo není plně dodáváno a vyráběno v tuzemsku. I kdyby konečná montáž probíhala v USA, díly pro nové osobní a nákladní automobily často pocházejí z globálního dodavatelského řetězce. Chcete využít této příležitosti?Vezmeme-li si jako příklad model F-150 společnosti Ford Motor, je vůz smontován v USA, ale přibližně 2 700 hlavních účtovaných dílů , které obsahuje, pochází z nejméně 24 různých zemí, jak uvádí společnost Caresoft, která se zabývá srovnáváním a poradenstvím v oblasti inženýrství.Velký význam by mělo zavedení cel na automobilové díly, protože nabízí potenciální úlevu pro výrobce automobilů na základě jejich sítě dodavatelského řetězce. Díly, které jsou v současnosti v souladu s obchodní dohodou USMCA, budou bezcelní, dokud ministr obchodu a celní a pohraniční ochrany nestanoví proces uvalení poplatků na neamerický obsah.V rámci dohody USMCA se rovněž očekává, že výrobci automobilů dostanou možnost využít americký obsah při snižování výpočtu cla, jak uvedl Bílý dům.Tento vývoj by měl mít významný dopad na několik výrobců automobilů. Podle zpráv společnosti S&P Global Mobility jsou nejvíce ohroženy společnosti Volvo, Mazda, Volkswagen a Hyundai Motor . Nejméně 60 % jejich příslušných prodejů bylo v roce 2024 dovezeno ze zemí mimo USA.Ford, General Motors, Toyota Motor, Honda Motor a mateřská společnost Chrysleru Stellantis jsou však v bezpečnější pozici, protože většinu vozidel vyráběly na území USA. 67 % výroby osobních lehkých vozidel v USA v roce 2024 připadalo na těchto pět automobilek.Společnost Bernstein nicméně odhaduje, že 57 % hodnotového obsahu v automobilech montovaných v USA pochází z dovozu, což naznačuje, že společnosti jako Ford, který je v současné době jedničkou mezi americkými výrobci osobních a nákladních automobilů, mohou stále nést značné dopady cel. Mezi detroitskými výrobci automobilů je GM údajně nejvíce vystaven účinkům cel.Ford Motor Company  Odhady společnosti Bernstein odhadují potenciální pokles zisku GM před úroky a zdaněním v důsledku cel na ohromujících 79 %, což povede k 81% poklesu zisku na akcii a prudkému snížení volného peněžního toku o 4,1 miliardy USD.General Motors Company  Ačkoli se očekává, že ceny nových vozidel v důsledku cel vzrostou, automobilky zatím většinou mlčí o tom, o kolik je plánují zvýšit. Jediný opatrný náznak přišel od generálního ředitele společnosti Hyundai Motor North America Randyho Parkera, který prohlásil: “Nadále vyhodnocujeme všechny scénáře… A pokud máte zájem o koupi vozu, právě teď je skvělá doba na koupi vozu, protože k dnešnímu dni jsme ceny nezvýšili.”
Tagy: AkcieautomotoburzyclafGMUSA

Chcete využít této příležitosti?

Zanechte svůj telefon a email a budete kontaktováni licencovanými odborníky

      Advertisement

      Breaking.

      14:12

      Společnost Nvidia údajně vyvíjí nový, výkonnější čip pro umělou inteligenci, který bude prodáván v Číně.

      14:00

      Společnost Aalo Atomics získala 100 milionů dolarů na výstavbu mikroreaktoru a datového centra

      13:48

      Meta zavádí překlady založené na AI pro tvůrce po celém světě, počínaje angličtinou a španělštinou

      13:36

      Databricks tvrdí, že nová miliarda dolarů mu pomůže proniknout na nový trh s databázemi AI

      13:26

      Google zaplatí 30 milionů dolarů za urovnání sporu ohledně údajů dětí na YouTube

      13:12

      Barclays vidí lepší výhled pro britský vodohospodářský sektor, zvyšuje hodnocení United Utilities

      Advertisement

      Příležitosti.

      Zdroj: Shuangdeng
      Akcie

      IPO Shuangdeng: čínský lídr v oblasti baterií míří na hongkongskou burzu

      20 srpna, 2025

      Společnost Shuangdeng Group Co., Ltd., jeden z předních čínských výrobců průmyslových baterií a energetických úložišť, vstoupí dne 26 srpna 2025...

      Zdroj: Getty Images

      Výsledky Palo Alto přinesly nový optimismus pro kybernetickou bezpečnost

      20 srpna, 2025
      Zdroj: MHill Chicago

      McGraw Hill označena za skrytý poklad s potenciálem růstu díky AI

      18 srpna, 2025
      Zdroj: BurzovniSvet.cz

      Optimistický pohled investičních společností na akcie Nvidia a Sunrun

      18 srpna, 2025
      Zdroj: Getty Images

      Wells Fargo předkládá akcie s největším potenciálem růstu po výsledkové sezóně

      18 srpna, 2025

      Tip editora.

      Zdroj: Getty Images
      AI

      Arm přetahuje klíčového manažera Amazonu a akceleruje plán na vlastní čipy

      19 srpna, 2025

      Společnost Arm Holdings posouvá svou strategii do nové fáze: najala Ramiho Sinna, dosavadního ředitele pro umělou inteligenci v Amazonu, aby...

      Nejčtenější zprávy.

      Zářijové snížení sazeb zůstává nejisté, Fed volí opatrný postup

      19 srpna, 2025

      S&P 500 končí mírně níže před projevem Powella v Jackson Hole

      18 srpna, 2025

      Trump a Putin jednali na Aljašce, zásadní posun ale nepřišel

      16 srpna, 2025

      Dolar posiluje před klíčovým týdnem pro monetární politiku USA

      18 srpna, 2025

      Oracle míří k bilionové hodnotě díky expanzi v umělé inteligenci

      16 srpna, 2025

      Akcie klesají, investoři se přesouvají z technologického sektoru

      19 srpna, 2025

      Elektromobily mění výrobu automobilů a otevírají novou éru montážních linek

      20 srpna, 2025

      Smrtelný výbuch v závodě U.S. Steel otřásá důvěrou v budoucnost americké oceli

      17 srpna, 2025
      Advertisement

      IPO Radar.

      Revolut Group Holdings Ltd

      Datum IPO: 2025
      Potenciální ocenění: 45 miliard USD

      Buďte u toho
      Advertisement

      Veškeré materiály a informace umístěné na internetových stránkách Burzovního Světa jsou čerpány z veřejně dostupných zdrojů, jako napriklad tyto a slouží výhradně pro informační účely. Při jejich tvorbě bylo postupováno s vynaložením maximální péče. Informace uveřejněné na internetových stránkách Burzovní Svět nemají charakter právních, daňových či jiného doporučení, analýz nebo návrhů a nabídek ke koupi či prodeji investičních nástrojů, jejichž realizací může dojít k poklesu či ztrátě investovaného majetku. Investiční doporučení, která jsou takto označena, jsou pouze informativní a nezávazná. Burzovní Svět neodpovídá za jakoukoli případnou škodu, která v souvislosti s nimi vznikne. Pro obchodování s investičními nástroji proto využívejte výhradně společnosti s udělenou licencí ČNB, popřípadě s platným povolením k činnosti na území České Republiky.

      Burzovní Svět zároveň prohlašuje, že neodpovídá za přímou i nepřímou škodu vzniklou v důsledku obchodování na kapitálových trzích všeobecně a příspěvky v diskusích vyjadřující názory čtenářů, nemusí být v souladu s postojem provozovatele a není možno je tím pádem považovat za jeho názory. Udělením souhlasu / přijetím podmínek zároveň souhlasíte s možností zasílání, či jiného kontaktování v rámci marketingových služeb obchodních partnerů Burzovního Světa. Více informací o cookies

      • Zásady ochrany osobních údajů a cookies
      • Reklama
      • Kontakt

      Burzovnisvet.cz © 2025

      Burzovnisvet.cz © 2025

      Název nebo symbol
      Žádný výsledek
      Zobrazit všechny výsledky
      • Burzy
        • Headlines
        • Breaking
        • Akcie
        • ETF
        • Dividendy
        • IPO
        • Forex
        • Komodity
        • Kryptoměny
        • Ekonomika
        • Hospodářské výsledky
      • Příležitost
      • DIP
      • IPO Radar
      • Nejčtenější
      • Bullionář Daily
      • Úspěch
        • Alternativní investice
        • Škola bullionáře
        • Miliardáři
        • Business
        • Bullionářova knihspirace
        • Bullionářův almanach
        • Bullionářův slovníček
      • AI
      • Česko
      • Invest mentoring
      • E-booky
      • Srovnávač brokerů
      • Kariéra
      Odebírat Ranního Bullionáře Podcast

      Retrieve your password

      Please enter your username or email address to reset your password.