Invest mentoring
Odebírat Ranního Bullionáře
Burzovnisvet Logo
  • Headlines
    • Breaking
    • Bullionář Daily
    • Akcie
    • Hospodářské výsledky
    • ETF
    • Dividendy
    • IPO
    • Forex
    • Komodity
    • Kryptoměny
    • Ekonomika
  • Příležitost
  • DIP
  • IPO Radar
    TBA Bude oznámeno

    Finančně-technologická společnost nabízející širokou škálu finančních služeb

    TBA Bude oznámeno

    ​Komunikační platforma umožňující uživatelům komunikovat pomoci hlasu a textu

    TBA Bude oznámeno

    Britská digitální banka a první peer-to-peer (P2P) platforma na světě

    TBA Bude oznámeno

    Technologická společnost poskytující infrastrukturu pro online platby

    Zdroj: Shein
    TBA Bude oznámeno

    Čínska společnost pro globální online prodej rychlé módy za dostupné ceny

    TBA Bude oznámeno

    Společnost poskytující cloudovou platformu pro datovou analytiku

    TBA Bude oznámeno

    Švédská fintech společnost, která poskytuje služby „kup teď, zaplať později“

  • Úspěch
    • Alternativní investice
    • Škola bullionáře
    • Miliardáři
    • Business
    • Bullionářova knihspirace
    • Bullionářův almanach
    • Bullionářův slovníček
  • AI
  • Česko
  • E-booky
  • Srovnávač brokerů
  • Kariéra
  • Login
Burzovnisvet.cz - Akcie, kurzy, burza, forex, komodity, IPO, dluhopisy - zpravodajství
  • Headlines
    • Breaking
    • Bullionář Daily
    • Akcie
    • Hospodářské výsledky
    • ETF
    • Dividendy
    • IPO
    • Forex
    • Komodity
    • Kryptoměny
    • Ekonomika
  • Příležitost
  • DIP
  • IPO Radar
    TBA Bude oznámeno

    Finančně-technologická společnost nabízející širokou škálu finančních služeb

    TBA Bude oznámeno

    ​Komunikační platforma umožňující uživatelům komunikovat pomoci hlasu a textu

    TBA Bude oznámeno

    Britská digitální banka a první peer-to-peer (P2P) platforma na světě

    TBA Bude oznámeno

    Technologická společnost poskytující infrastrukturu pro online platby

    Zdroj: Shein
    TBA Bude oznámeno

    Čínska společnost pro globální online prodej rychlé módy za dostupné ceny

    TBA Bude oznámeno

    Společnost poskytující cloudovou platformu pro datovou analytiku

    TBA Bude oznámeno

    Švédská fintech společnost, která poskytuje služby „kup teď, zaplať později“

  • Úspěch
    • Alternativní investice
    • Škola bullionáře
    • Miliardáři
    • Business
    • Bullionářova knihspirace
    • Bullionářův almanach
    • Bullionářův slovníček
  • AI
  • Česko
  • E-booky
  • Srovnávač brokerů
  • Kariéra
    • Žádný výsledek
      Zobrazit všechny výsledky
BS Logo

25% clo na automobily je v platnosti. Co by měli investoři vědět

Oficiálně vstoupila v platnost 25% cla na dovážená vozidla, která zavedl prezident Donald Trump.

Jan Golda Autor: Jan Golda
3 dubna, 2025
5 min. čtení
Zdroj: Getty Images

Zdroj: Getty Images

5 min.
čtení
Chcete využít této příležitosti? Přihlaste se k odběru newsletteru

Klíčové body

  • Trumpova cla zasáhla 46 % trhu, dopad bude patrný až v delším horizontu
  • Wall Street varuje před propadem zisků, GM může přijít o 81 % zisku na akcii
  • Nejvíce ohroženi jsou výrobci jako Volvo, Mazda nebo Hyundai
  • Výrobci montující v USA nejsou v bezpečí, většina dílů je z dovozu

 

Předpokládá se, že tento vývoj bude hluboce rezonovat napříč globálním automobilovým ekosystémem a může mít dlouhodobý vliv na investory a hráče v odvětví. Plné dopady těchto cel však mohou být patrné až v delším časovém období, které se může projevit v řádu měsíců, ne-li let.

Zavedená cla, která se vztahují na všechna vozidla, jež nejsou montována v USA, a to ve výši 25 %, by podle údajů společnosti S&P Global Mobility mohla potenciálně postihnout neuvěřitelných 46 % z přibližně 16 milionů vozidel prodaných na domácím trhu v předchozím roce. Oči automobilového průmyslu nyní sledují obzor, zda nedojde k odhalení chystaných cel na automobilové díly, jako jsou motory a převodovky, a vytvářejí tak atmosféru očekávání.

Reakce analytiků a investorů z Wall Street na tato opatření byly převážně medvědí, vzhledem k předpokladu, že cla by mohla zdevastovat zisky společností a potenciálně přivést automobilový průmysl do recese. Analytik společnosti Bernstein Daniel Roeska ve svém sdělení pro investory varoval, že pokud budou cla zachována déle než 4 až 6 týdnů, budou mít pravděpodobně mrazivý účinek na celý automobilový sektor, protože automobiloví výrobci se budou snažit zvládnout dopad na své čisté zisky.

Popis cel, který investorům poskytl Itay Michaeli ze společnosti TD Cowen, jako hraničící s “nejhorším možným výsledkem oproti nedávným očekáváním”, vyznívá podobně jako prohlášení Dana Levyho z Barclays, že na pořadu dne je, že neexistují absolutní “vítězové”, ale pouze relativní vítězové.

Zdroj: Getty Images

Trump však nabídl jiný pohled. Prezident připustil možnost okamžité “bolesti”, která s cly souvisí, ale rád zdůraznil dlouhodobé přínosy. Je přesvědčen, že tato opatření časem podpoří vznik amerických pracovních míst a přinesou USA více než 100 miliard dolarů nových ročních příjmů.

V reakci na tato cla automobilky lobbovaly za to, aby vozidla a díly, které jsou v souladu s Trumpovou obchodní dohodou mezi Spojenými státy, Mexikem a Kanadou, byly z cel vyňaty. Doposud žádné takové výjimky pro vozidla nebyly poskytnuty. Je možné, že pro automobilové díly budou ještě stanoveny výhrady, ale analytici z Wall Street vydali varování před volatilitou akcií automobilek v mezidobí.

Advertisement

Vzhledem k tomu, že se sága dále vyvíjí, měli by si investoři uvědomit, které společnosti jsou potenciálně ohroženy, jaká vozidla budou podle očekávání ovlivněna a jaký bude předpokládaný dopad odvodů na zisky. Označení “U.S.-built” by nemělo být zaměňováno za “U.S.-made”, protože žádné vozidlo není plně dodáváno a vyráběno v tuzemsku. I kdyby konečná montáž probíhala v USA, díly pro nové osobní a nákladní automobily často pocházejí z globálního dodavatelského řetězce.

Vezmeme-li si jako příklad model F-150 společnosti Ford Motor, je vůz smontován v USA, ale přibližně 2 700 hlavních účtovaných dílů (bez mnoha menších částí), které obsahuje, pochází z nejméně 24 různých zemí, jak uvádí společnost Caresoft, která se zabývá srovnáváním a poradenstvím v oblasti inženýrství.

Velký význam by mělo zavedení cel na automobilové díly, protože nabízí potenciální úlevu pro výrobce automobilů na základě jejich sítě dodavatelského řetězce. Díly, které jsou v současnosti v souladu s obchodní dohodou USMCA, budou bezcelní, dokud ministr obchodu a celní a pohraniční ochrany nestanoví proces uvalení poplatků na neamerický obsah.

V rámci dohody USMCA se rovněž očekává, že výrobci automobilů dostanou možnost využít americký obsah při snižování výpočtu cla, jak uvedl Bílý dům.

Tento vývoj by měl mít významný dopad na několik výrobců automobilů. Podle zpráv společnosti S&P Global Mobility jsou nejvíce ohroženy společnosti Volvo, Mazda, Volkswagen a Hyundai Motor (pod kterou spadají značky Genesis a Kia). Nejméně 60 % jejich příslušných prodejů bylo v roce 2024 dovezeno ze zemí mimo USA.

Ford, General Motors, Toyota Motor, Honda Motor a mateřská společnost Chrysleru Stellantis jsou však v bezpečnější pozici, protože většinu vozidel vyráběly na území USA. 67 % výroby osobních lehkých vozidel v USA v roce 2024 připadalo na těchto pět automobilek.

Společnost Bernstein nicméně odhaduje, že 57 % hodnotového obsahu v automobilech montovaných v USA pochází z dovozu, což naznačuje, že společnosti jako Ford, který je v současné době jedničkou mezi americkými výrobci osobních a nákladních automobilů, mohou stále nést značné dopady cel. Mezi detroitskými výrobci automobilů je GM údajně nejvíce vystaven účinkům cel.

Ford Motor Company (F)

Odhady společnosti Bernstein odhadují potenciální pokles zisku GM před úroky a zdaněním v důsledku cel na ohromujících 79 %, což povede k 81% poklesu zisku na akcii a prudkému snížení volného peněžního toku o 4,1 miliardy USD.

General Motors Company (GM)

Ačkoli se očekává, že ceny nových vozidel v důsledku cel vzrostou, automobilky zatím většinou mlčí o tom, o kolik je plánují zvýšit. Jediný opatrný náznak přišel od generálního ředitele společnosti Hyundai Motor North America Randyho Parkera, který prohlásil: “Nadále vyhodnocujeme všechny scénáře… A pokud máte zájem o koupi vozu, právě teď je skvělá doba na koupi vozu, protože k dnešnímu dni jsme ceny nezvýšili.”

Předpokládá se, že tento vývoj bude hluboce rezonovat napříč globálním automobilovým ekosystémem a může mít dlouhodobý vliv na investory a hráče v odvětví. Plné dopady těchto cel však mohou být patrné až v delším časovém období, které se může projevit v řádu měsíců, ne-li let.Zavedená cla, která se vztahují na všechna vozidla, jež nejsou montována v USA, a to ve výši 25 %, by podle údajů společnosti S&P Global Mobility mohla potenciálně postihnout neuvěřitelných 46 % z přibližně 16 milionů vozidel prodaných na domácím trhu v předchozím roce. Oči automobilového průmyslu nyní sledují obzor, zda nedojde k odhalení chystaných cel na automobilové díly, jako jsou motory a převodovky, a vytvářejí tak atmosféru očekávání.Reakce analytiků a investorů z Wall Street na tato opatření byly převážně medvědí, vzhledem k předpokladu, že cla by mohla zdevastovat zisky společností a potenciálně přivést automobilový průmysl do recese. Analytik společnosti Bernstein Daniel Roeska ve svém sdělení pro investory varoval, že pokud budou cla zachována déle než 4 až 6 týdnů, budou mít pravděpodobně mrazivý účinek na celý automobilový sektor, protože automobiloví výrobci se budou snažit zvládnout dopad na své čisté zisky.Popis cel, který investorům poskytl Itay Michaeli ze společnosti TD Cowen, jako hraničící s “nejhorším možným výsledkem oproti nedávným očekáváním”, vyznívá podobně jako prohlášení Dana Levyho z Barclays, že na pořadu dne je, že neexistují absolutní “vítězové”, ale pouze relativní vítězové.Trump však nabídl jiný pohled. Prezident připustil možnost okamžité “bolesti”, která s cly souvisí, ale rád zdůraznil dlouhodobé přínosy. Je přesvědčen, že tato opatření časem podpoří vznik amerických pracovních míst a přinesou USA více než 100 miliard dolarů nových ročních příjmů.V reakci na tato cla automobilky lobbovaly za to, aby vozidla a díly, které jsou v souladu s Trumpovou obchodní dohodou mezi Spojenými státy, Mexikem a Kanadou, byly z cel vyňaty. Doposud žádné takové výjimky pro vozidla nebyly poskytnuty. Je možné, že pro automobilové díly budou ještě stanoveny výhrady, ale analytici z Wall Street vydali varování před volatilitou akcií automobilek v mezidobí.Vzhledem k tomu, že se sága dále vyvíjí, měli by si investoři uvědomit, které společnosti jsou potenciálně ohroženy, jaká vozidla budou podle očekávání ovlivněna a jaký bude předpokládaný dopad odvodů na zisky. Označení “U.S.-built” by nemělo být zaměňováno za “U.S.-made”, protože žádné vozidlo není plně dodáváno a vyráběno v tuzemsku. I kdyby konečná montáž probíhala v USA, díly pro nové osobní a nákladní automobily často pocházejí z globálního dodavatelského řetězce.Vezmeme-li si jako příklad model F-150 společnosti Ford Motor, je vůz smontován v USA, ale přibližně 2 700 hlavních účtovaných dílů , které obsahuje, pochází z nejméně 24 různých zemí, jak uvádí společnost Caresoft, která se zabývá srovnáváním a poradenstvím v oblasti inženýrství.Velký význam by mělo zavedení cel na automobilové díly, protože nabízí potenciální úlevu pro výrobce automobilů na základě jejich sítě dodavatelského řetězce. Díly, které jsou v současnosti v souladu s obchodní dohodou USMCA, budou bezcelní, dokud ministr obchodu a celní a pohraniční ochrany nestanoví proces uvalení poplatků na neamerický obsah.V rámci dohody USMCA se rovněž očekává, že výrobci automobilů dostanou možnost využít americký obsah při snižování výpočtu cla, jak uvedl Bílý dům.Tento vývoj by měl mít významný dopad na několik výrobců automobilů. Podle zpráv společnosti S&P Global Mobility jsou nejvíce ohroženy společnosti Volvo, Mazda, Volkswagen a Hyundai Motor . Nejméně 60 % jejich příslušných prodejů bylo v roce 2024 dovezeno ze zemí mimo USA.Ford, General Motors, Toyota Motor, Honda Motor a mateřská společnost Chrysleru Stellantis jsou však v bezpečnější pozici, protože většinu vozidel vyráběly na území USA. 67 % výroby osobních lehkých vozidel v USA v roce 2024 připadalo na těchto pět automobilek.Společnost Bernstein nicméně odhaduje, že 57 % hodnotového obsahu v automobilech montovaných v USA pochází z dovozu, což naznačuje, že společnosti jako Ford, který je v současné době jedničkou mezi americkými výrobci osobních a nákladních automobilů, mohou stále nést značné dopady cel. Mezi detroitskými výrobci automobilů je GM údajně nejvíce vystaven účinkům cel.Ford Motor Company  Odhady společnosti Bernstein odhadují potenciální pokles zisku GM před úroky a zdaněním v důsledku cel na ohromujících 79 %, což povede k 81% poklesu zisku na akcii a prudkému snížení volného peněžního toku o 4,1 miliardy USD.General Motors Company  Ačkoli se očekává, že ceny nových vozidel v důsledku cel vzrostou, automobilky zatím většinou mlčí o tom, o kolik je plánují zvýšit. Jediný opatrný náznak přišel od generálního ředitele společnosti Hyundai Motor North America Randyho Parkera, který prohlásil: “Nadále vyhodnocujeme všechny scénáře… A pokud máte zájem o koupi vozu, právě teď je skvělá doba na koupi vozu, protože k dnešnímu dni jsme ceny nezvýšili.”
Tagy: AkcieautomotoburzyclafGMUSA

Chcete využít této příležitosti?

Zanechte svůj telefon a email a budete kontaktováni licencovanými odborníky

      Advertisement

      Breaking.

      16:15

      DISCO oznámila rekordní dodávky za první čtvrtletí, překonala prognózu o 8,7

      16:00

      Dodavatel společností Apple a Nvidia, Foxconn, oznámil rekordní tržby za druhé čtvrtletí díky poptávce po umělé inteligenci

      15:55

      Tito analytici tvrdí, že obavy z úbytku pracovních míst v důsledku umělé inteligence jsou „přehnané“. Zde je důvod

      15:47

      Mexiko dočasně předává trustové aktivity CIBanco a Intercam rozvojovým bankám

      15:32

      Těchto 5 států USA má nejlepší předpoklady pro růst datových center

      15:15

      Bernstein varuje před rostoucími rozdíly na globálním trhu s elektromobily v prognóze pro rok 2025

      Advertisement

      Příležitosti.

      Zdroj: Getty Images
      Akcie

      Boom obranných technologií: Investoři i armády mění pravidla hry

      5 července, 2025

      V posledních měsících zažívají akcie společností působících v oblasti obranných technologií raketový růst.

      Zdroj: Getty Images

      Volatilita nekončí. Ochranu nabídnou „nudné“ akcie jako Duke Energy nebo Visa

      4 července, 2025
      Zdroj: Getty Images

      Analytici z BTIG doporučují tyto akcie pro druhou polovinu roku

      3 července, 2025
      Zdroj: Getty Images

      USA zmírňují pravidla, akcie firem Synopsys a Cadence prudce rostou

      3 července, 2025
      Zdroj: Getty Images

      Tripadvisor vzrostl poté, co aktivistický investor Starboard získal podíl

      3 července, 2025

      Tip editora.

      Zdroj: Unsplash
      Akcie

      Datadog nahrazuje Juniper v S&P 500 – Robinhood stále čeká na svou příležitost

      3 července, 2025

      Americký technologický sektor zažil v posledních dnech výrazný pohyb, když byla společnost Datadog Inc oficiálně oznámena jako nový člen prestižního...

      Nejčtenější zprávy.

      Velké technologické firmy mění přístup ke klimatu a směřují k udržitelnosti

      4 července, 2025

      Úplná obchodní dohoda mezi EU a USA je podle Ursuly von der Leyenové „nemožná“

      3 července, 2025

      S&P 500 uzavírá níže, technologické společnosti zahajují čtvrtletí propadem

      1 července, 2025

      S&P 500 dosáhl dalšího rekordu díky dobré zprávě o zaměstnanosti

      3 července, 2025

      Donald Trump tlačí na republikánské disidenty ve Sněmovně reprezentantů

      1 července, 2025

      Evropské akcie klesají s blížícím se termínem zavedení cel

      4 července, 2025

      Plány TSMC v USA komplikuje domácí regulace i nejistá poptávka

      5 července, 2025

      S&P 500 dosáhl nového rekordu díky oživení technologického sektoru

      2 července, 2025
      Advertisement

      IPO Radar.

      Revolut Group Holdings Ltd

      Datum IPO: 2025
      Potenciální ocenění: 45 miliard USD

      Buďte u toho
      Advertisement

      Veškeré materiály a informace umístěné na internetových stránkách Burzovního Světa jsou čerpány z veřejně dostupných zdrojů, jako napriklad tyto a slouží výhradně pro informační účely. Při jejich tvorbě bylo postupováno s vynaložením maximální péče. Informace uveřejněné na internetových stránkách Burzovní Svět nemají charakter právních, daňových či jiného doporučení, analýz nebo návrhů a nabídek ke koupi či prodeji investičních nástrojů, jejichž realizací může dojít k poklesu či ztrátě investovaného majetku. Investiční doporučení, která jsou takto označena, jsou pouze informativní a nezávazná. Burzovní Svět neodpovídá za jakoukoli případnou škodu, která v souvislosti s nimi vznikne. Pro obchodování s investičními nástroji proto využívejte výhradně společnosti s udělenou licencí ČNB, popřípadě s platným povolením k činnosti na území České Republiky.

      Burzovní Svět zároveň prohlašuje, že neodpovídá za přímou i nepřímou škodu vzniklou v důsledku obchodování na kapitálových trzích všeobecně a příspěvky v diskusích vyjadřující názory čtenářů, nemusí být v souladu s postojem provozovatele a není možno je tím pádem považovat za jeho názory. Udělením souhlasu / přijetím podmínek zároveň souhlasíte s možností zasílání, či jiného kontaktování v rámci marketingových služeb obchodních partnerů Burzovního Světa. Více informací o cookies

      • Zásady ochrany osobních údajů a cookies
      • Reklama
      • Kontakt

      Burzovnisvet.cz © 2025

      Burzovnisvet.cz © 2025

      Název nebo symbol
      Žádný výsledek
      Zobrazit všechny výsledky
      • Burzy
        • Headlines
        • Breaking
        • Akcie
        • Hospodářské výsledky
        • ETF
        • Dividendy
        • IPO
        • Forex
        • Komodity
        • Kryptoměny
        • Ekonomika
      • Příležitost
      • DIP
      • IPO Radar
      • Nejčtenější
      • Bullionář Daily
      • Úspěch
        • Alternativní investice
        • Škola bullionáře
        • Miliardáři
        • Business
        • Bullionářova knihspirace
        • Bullionářův almanach
        • Bullionářův slovníček
      • AI
      • Česko
      • Invest mentoring
      • E-booky
      • Srovnávač brokerů
      • Kariéra
      Odebírat Ranního Bullionáře

      Retrieve your password

      Please enter your username or email address to reset your password.