Japonští pracovníci se odklánějí od celoživotního zaměstnání, tvrdí LinkedIn
První žena v čele společnosti LinkedIn v Japonsku tvrdí, že pokud chce země zlepšit přetrvávající nerovnost mezi muži a ženami, musí se posunout směrem k trhu práce více založenému na dovednostech a firmy se musí přizpůsobit měnícím se hodnotám pracovníků.
„Japonsko se nachází v přelomovém období,“ řekla Wakana Tanaka ve svém prvním rozhovoru pro média od svého nástupu do funkce koncem března. „Neustálé budování dovedností je v této nadcházející době opravdu důležité.“
V souvislosti s rostoucími vládními výdaji v této oblasti Tanaka uvedl, že japonský trh práce se již nyní zaměřuje spíše na individuální dovednosti než na celoživotní zaměstnání a tento posun může být pro ženy pozitivní. LinkedIn podle ní poskytuje různé online kurzy včetně těch, které jsou částečně poháněny umělou inteligencí, aby pomohl pracovníkům přizpůsobit se měnícímu se prostředí.
Třetí největší ekonomika světa má tradiční systém zaměstnávání, který pracovníky po celý život váže k jedné společnosti a motivuje je k tomu, aby se zaměřili na loajalitu k firmě a nepodstupovali přílišné riziko.
Rovněž se potýká s přetrvávající nerovností mezi muži a ženami, neboť se očekávalo, že muži budou zastávat stabilní zaměstnání, zatímco ženy budou mít hůře placenou práci na částečný úvazek a převezmou většinu péče o děti a domácnost. V Japonsku jsou i nadále největší rozdíly v odměňování žen a mužů mezi zeměmi skupiny sedmi.
„Účast žen na trhu práce je vysoká, ale mnoho z nich stále vykonává dočasnou práci,“ uvedla Tanaka a dodal, že přechod na zaměstnávání na základě pracovního místa by měl umožnit větší rozmanitost a zvýšení mezd žen. „Mým osobním posláním je pracovat na zvýšení postavení žen v Japonsku a v Asii,“ řekla.
Wakana Tanaka – Zdroj: Bloomberg
Firmy se také musí přizpůsobit měnícím se postojům zaměstnanců, kteří si více než v minulosti cení rodinného života a flexibility, dodal Tanaka.
„Na pracovištích už neplatí univerzální pravidla,“ řekla Tanaka, která je také matkou dvou dětí. „Zrovna minulý měsíc jsme provedli průzkum mezi Japonci a ve srovnání s dobou před 20 lety si lidé napříč generacemi nejvíce cení rodiny, nikoliv práce. Před 20 lety to byla práce.“
Nová šéfka LinkedIn Japan je také první ženou a první osobou mladší 60 let, která se stala prezidentkou Harvard Business School Club of Japan. Její dosavadní kariéra zahrnuje poradenství ve společnosti Arthur D. Little, digitální marketing ve společnosti Google a působení v parlamentní komisi pro vyšetřování jaderné katastrofy ve Fukušimě.
Tanaka, která vystudovala Harvard a Georgetown University, má pocit, že jí rozmanitá kariéra a různé dovednosti, které během ní získala, pomohly získat její současnou práci ve vedení společnosti LinkedIn Japan.
Vláda rovněž prosazuje zaměření na dovednosti před celoživotním zaměstnáním. Letos Japonsko vyčlenilo na pět let rozpočet ve výši 1 bilionu jenů (7,3 miliardy dolarů) na tzv. rekvalifikaci – podporu zaměstnanců, aby se naučili novým dovednostem a mohli případně přejít na lépe placenou práci.
Nedostatečný růst mezd se vláda snaží řešit, protože centrální banka se snaží dosáhnout udržitelné inflace podpořené růstem mezd a růstem.
Zdroj: Getty Images
K nízkému růstu mezd v Japonsku však přispívá i přetrvávající rozdíl v odměňování žen a mužů, který vyjadřuje rozdíl v platech mezi oběma pohlavími.
Ženy jsou stále vzácné i na vyšších pozicích v japonských podnicích. Podle společnosti JPMorgan Securities Japan Co. tvoří ženy méně než 13 % vedoucích pracovníků veřejně obchodovaných společností, což je nejnižší podíl mezi zeměmi G-7. Pro srovnání, ve Francii je 45,3 % žen ve vedení a v USA 29,7 %.
Tanaka přesto tvrdí, že se to pomalu mění ve srovnání s dobou, kdy na konci 90. let vstoupila na trh práce. V současnosti je členkou skupiny vedoucích žen v Japonsku, které se neformálně scházejí, aby se vzájemně podporovaly a sdílely informace, řekla. Jejími členkami jsou například bývalá místopředsedkyně Goldman Sachs Japan Kathy Matsui, bývalá vedoucí tokijského centra OECD Yumiko Murakami a nová prezidentka společnosti Microsoft Japan Miki Tsusaka.
Tanaka si vzpomíná, že když začínala pracovat jako konzultantka, cítila se nepříjemně, protože klienti ji vnímali spíše jako ženu než jako profesionálku. Získání dovedností jí pomohlo získat sebedůvěru a Tanaka vyzývá více japonských firem, aby oceňovaly dovednosti pracovníků.
„Sama mám dceru, takže až bude dospělá, opravdu chci, aby se japonská společnost zlepšila,“ řekla.
„Japonsko se nachází v přelomovém období,“ řekla Wakana Tanaka ve svém prvním rozhovoru pro média od svého nástupu do funkce koncem března. „Neustálé budování dovedností je v této nadcházející době opravdu důležité.“V souvislosti s rostoucími vládními výdaji v této oblasti Tanaka uvedl, že japonský trh práce se již nyní zaměřuje spíše na individuální dovednosti než na celoživotní zaměstnání a tento posun může být pro ženy pozitivní. LinkedIn podle ní poskytuje různé online kurzy včetně těch, které jsou částečně poháněny umělou inteligencí, aby pomohl pracovníkům přizpůsobit se měnícímu se prostředí.Třetí největší ekonomika světa má tradiční systém zaměstnávání, který pracovníky po celý život váže k jedné společnosti a motivuje je k tomu, aby se zaměřili na loajalitu k firmě a nepodstupovali přílišné riziko.Rovněž se potýká s přetrvávající nerovností mezi muži a ženami, neboť se očekávalo, že muži budou zastávat stabilní zaměstnání, zatímco ženy budou mít hůře placenou práci na částečný úvazek a převezmou většinu péče o děti a domácnost. V Japonsku jsou i nadále největší rozdíly v odměňování žen a mužů mezi zeměmi skupiny sedmi.„Účast žen na trhu práce je vysoká, ale mnoho z nich stále vykonává dočasnou práci,“ uvedla Tanaka a dodal, že přechod na zaměstnávání na základě pracovního místa by měl umožnit větší rozmanitost a zvýšení mezd žen. „Mým osobním posláním je pracovat na zvýšení postavení žen v Japonsku a v Asii,“ řekla.Firmy se také musí přizpůsobit měnícím se postojům zaměstnanců, kteří si více než v minulosti cení rodinného života a flexibility, dodal Tanaka.„Na pracovištích už neplatí univerzální pravidla,“ řekla Tanaka, která je také matkou dvou dětí. „Zrovna minulý měsíc jsme provedli průzkum mezi Japonci a ve srovnání s dobou před 20 lety si lidé napříč generacemi nejvíce cení rodiny, nikoliv práce. Před 20 lety to byla práce.“Nová šéfka LinkedIn Japan je také první ženou a první osobou mladší 60 let, která se stala prezidentkou Harvard Business School Club of Japan. Její dosavadní kariéra zahrnuje poradenství ve společnosti Arthur D. Little, digitální marketing ve společnosti Google a působení v parlamentní komisi pro vyšetřování jaderné katastrofy ve Fukušimě.Tanaka, která vystudovala Harvard a Georgetown University, má pocit, že jí rozmanitá kariéra a různé dovednosti, které během ní získala, pomohly získat její současnou práci ve vedení společnosti LinkedIn Japan.Vláda rovněž prosazuje zaměření na dovednosti před celoživotním zaměstnáním. Letos Japonsko vyčlenilo na pět let rozpočet ve výši 1 bilionu jenů na tzv. rekvalifikaci – podporu zaměstnanců, aby se naučili novým dovednostem a mohli případně přejít na lépe placenou práci.Nedostatečný růst mezd se vláda snaží řešit, protože centrální banka se snaží dosáhnout udržitelné inflace podpořené růstem mezd a růstem.K nízkému růstu mezd v Japonsku však přispívá i přetrvávající rozdíl v odměňování žen a mužů, který vyjadřuje rozdíl v platech mezi oběma pohlavími.Ženy jsou stále vzácné i na vyšších pozicích v japonských podnicích. Podle společnosti JPMorgan Securities Japan Co. tvoří ženy méně než 13 % vedoucích pracovníků veřejně obchodovaných společností, což je nejnižší podíl mezi zeměmi G-7. Pro srovnání, ve Francii je 45,3 % žen ve vedení a v USA 29,7 %.Tanaka přesto tvrdí, že se to pomalu mění ve srovnání s dobou, kdy na konci 90. let vstoupila na trh práce. V současnosti je členkou skupiny vedoucích žen v Japonsku, které se neformálně scházejí, aby se vzájemně podporovaly a sdílely informace, řekla. Jejími členkami jsou například bývalá místopředsedkyně Goldman Sachs Japan Kathy Matsui, bývalá vedoucí tokijského centra OECD Yumiko Murakami a nová prezidentka společnosti Microsoft Japan Miki Tsusaka.Tanaka si vzpomíná, že když začínala pracovat jako konzultantka, cítila se nepříjemně, protože klienti ji vnímali spíše jako ženu než jako profesionálku. Získání dovedností jí pomohlo získat sebedůvěru a Tanaka vyzývá více japonských firem, aby oceňovaly dovednosti pracovníků.„Sama mám dceru, takže až bude dospělá, opravdu chci, aby se japonská společnost zlepšila,“ řekla.