Mohlo by se zdát, že primární veřejné nabídky akcií jsou opět v kurzu, když nedávno debutovaly společnosti Arm Holdings a Instacart. Ve skutečnosti se však příliš neudálo – a to z dobrého důvodu.
Podle společnosti KPMG společnosti, které vstoupily na burzu, letos získaly jen něco málo přes 18 miliard dolarů. To je méně než zhruba 23 miliard dolarů za celý rok 2022 a mnohem méně než zhruba 300 miliard dolarů v roce 2021, který byl rekordní.
Přestože se od čtvrtého čtvrtletí roku 2022 zvyšování IPO každé čtvrtletí o něco zlepšilo, zůstává hluboko pod vrcholy, za což mohou především úrokové sazby a finanční prostředí. Sazby jsou stále vysoké, protože Federální rezervní systém se snaží snížit inflaci.
To tlačí nahoru sazby u všech druhů úvěrů, které mohou společnosti získat – a ještě více jim to ztěžuje získávání kapitálového financování. Společnosti musí prokázat, že mají silný obchodní model, který může dosáhnout očekávaného růstu. Pokud podnik není silný z fundamentálního hlediska, investoři prostě nemají nyní velkou chuť riskovat.
To je důvod, proč mnoho nedávných IPO po prudkém nárůstu na začátku obchodování kleslo zpět přibližně na úroveň, kde byly původně oceněny. Společnosti Arm (ticker: ARM) a Instacart (CART) se propadly zhruba na úroveň, na které byly nabízeny, a jejich tržní kapitalizace nyní dosahuje pouze asi 62 miliard USD, přičemž v době, kdy byly na vrcholu obchodování, dosahovaly dohromady zhruba 80 miliard USD.
V případě společnosti Instacart – oficiálně známé jako Maplebear – dává pokles smysl vzhledem k tomu, že její zhruba 7,7 miliardová hodnota podniku je jen necelý jedenáctinásobek analytiky očekávaného zisku před úroky, zdaněním a nepeněžními náklady v roce 2024. To je podle analytiků společnosti Gordon Haskett méně než něco málo přes 13násobek průměru skupiny společností zabývajících se elektronickým obchodem, včetně společností DoorDash (DASH) a Uber Technologies (UBER).
Problémem společnosti Instacart je, že trh má několik důvodů k obavám, že by se růst tržeb mohl zpomalit. V první polovině letošního roku tržby meziročně vzrostly o 30 %, takže za celý rok společnost dosáhla přibližně 2,95 miliardy dolarů. To je o 39 % méně než za celý rok 2022.
Jedním z problémů je, že se zpomalilo zavádění online prodeje potravin. Podle Gordona Hasketta se v poslední době na internetu odehrává jen asi 12 % všech výdajů za potraviny, což představuje roční online tržby ve výši zhruba 140 miliard dolarů. To je méně než v jiných spotřebitelských kategoriích, kde se online utrácí více než 20 %.
Druhým problémem je, že není zaručeno, že si Instacart udrží svůj podíl na trhu v konkurenčním prostředí. V této oblasti působí například společnosti Amazon.com (AMZN) a Target (TGT) a podíl společnosti Instacart na objednávkách nad 75 dolarů klesl z přibližně 80 % v roce 2020 na méně než 75 % v poslední době.
Arm klesl, protože byl zjevně příliš drahý. Na svém vrcholu se obchodovala za více než dvacetinásobek odhadu budoucích tržeb, což je několikanásobek průměrné polovodičové společnosti. A neočekává se, že by Arm zaznamenal velkolepý růst. Tržby ve výši necelých 3 miliard dolarů ve fiskálním roce, který skončil v březnu, klesly, protože slabost spotřebitelů související s chytrými telefony – většina jejích tržeb – zatížila výnosy.
Poklesy akcií společností Instacart a Arm ukazují, že ne každé IPO s vysokým růstem musí nutně stát za nabídkovou cenu. Náklady na peníze se zvyšují, což znamená, že jen ty nejzářivější podniky mohou získat super vysoké ocenění.
To je důvod, proč se nyní vlastně nekoná IPO mánie.
Mohlo by se zdát, že primární veřejné nabídky akcií jsou opět v kurzu, když nedávno debutovaly společnosti Arm Holdings a Instacart. Ve skutečnosti se však příliš neudálo – a to z dobrého důvodu. Podle společnosti KPMG společnosti, které vstoupily na burzu, letos získaly jen něco málo přes 18 miliard dolarů. To je méně než zhruba 23 miliard dolarů za celý rok 2022 a mnohem méně než zhruba 300 miliard dolarů v roce 2021, který byl rekordní. Přestože se od čtvrtého čtvrtletí roku 2022 zvyšování IPO každé čtvrtletí o něco zlepšilo, zůstává hluboko pod vrcholy, za což mohou především úrokové sazby a finanční prostředí. Sazby jsou stále vysoké, protože Federální rezervní systém se snaží snížit inflaci. To tlačí nahoru sazby u všech druhů úvěrů, které mohou společnosti získat – a ještě více jim to ztěžuje získávání kapitálového financování. Společnosti musí prokázat, že mají silný obchodní model, který může dosáhnout očekávaného růstu. Pokud podnik není silný z fundamentálního hlediska, investoři prostě nemají nyní velkou chuť riskovat. To je důvod, proč mnoho nedávných IPO po prudkém nárůstu na začátku obchodování kleslo zpět přibližně na úroveň, kde byly původně oceněny. Společnosti Arm a Instacart se propadly zhruba na úroveň, na které byly nabízeny, a jejich tržní kapitalizace nyní dosahuje pouze asi 62 miliard USD, přičemž v době, kdy byly na vrcholu obchodování, dosahovaly dohromady zhruba 80 miliard USD. V případě společnosti Instacart – oficiálně známé jako Maplebear – dává pokles smysl vzhledem k tomu, že její zhruba 7,7 miliardová hodnota podniku je jen necelý jedenáctinásobek analytiky očekávaného zisku před úroky, zdaněním a nepeněžními náklady v roce 2024. To je podle analytiků společnosti Gordon Haskett méně než něco málo přes 13násobek průměru skupiny společností zabývajících se elektronickým obchodem, včetně společností DoorDash a Uber Technologies . Problémem společnosti Instacart je, že trh má několik důvodů k obavám, že by se růst tržeb mohl zpomalit. V první polovině letošního roku tržby meziročně vzrostly o 30 %, takže za celý rok společnost dosáhla přibližně 2,95 miliardy dolarů. To je o 39 % méně než za celý rok 2022. Jedním z problémů je, že se zpomalilo zavádění online prodeje potravin. Podle Gordona Hasketta se v poslední době na internetu odehrává jen asi 12 % všech výdajů za potraviny, což představuje roční online tržby ve výši zhruba 140 miliard dolarů. To je méně než v jiných spotřebitelských kategoriích, kde se online utrácí více než 20 %. Druhým problémem je, že není zaručeno, že si Instacart udrží svůj podíl na trhu v konkurenčním prostředí. V této oblasti působí například společnosti Amazon.com a Target a podíl společnosti Instacart na objednávkách nad 75 dolarů klesl z přibližně 80 % v roce 2020 na méně než 75 % v poslední době. Arm klesl, protože byl zjevně příliš drahý. Na svém vrcholu se obchodovala za více než dvacetinásobek odhadu budoucích tržeb, což je několikanásobek průměrné polovodičové společnosti. A neočekává se, že by Arm zaznamenal velkolepý růst. Tržby ve výši necelých 3 miliard dolarů ve fiskálním roce, který skončil v březnu, klesly, protože slabost spotřebitelů související s chytrými telefony – většina jejích tržeb – zatížila výnosy. Poklesy akcií společností Instacart a Arm ukazují, že ne každé IPO s vysokým růstem musí nutně stát za nabídkovou cenu. Náklady na peníze se zvyšují, což znamená, že jen ty nejzářivější podniky mohou získat super vysoké ocenění. To je důvod, proč se nyní vlastně nekoná IPO mánie.