Klíčové body
- Spolupráce mezi generacemi vyžaduje pochopení a ocenění odlišností namísto stereotypů a odsuzování
- Emoční inteligence může posílit důvěru a uznání mezi různými generacemi na pracovišti
- Hledání společných zájmů a cílů pomáhá překonat bariéry mezi generacemi
Jednou z hlavních výzev, kterým všichni v dnešní době čelíme, je, jak spolupracovat s různými kolegy, kteří vyrůstali v odlišných podmínkách a mají odlišné názory a preference. Dnešní pracovní síla totiž zahrnuje pracovníky čtyř generací: Generace Z, mileniálové, generace X a generace baby boomers.
Příliš často se stává, že namísto toho, abychom se snažili vzájemně pochopit a ocenit naše odlišnosti, mnozí z nás skončí u stereotypů, odsuzování a obviňování spolupracovníků z různých generací.
V důsledku toho se bohužel mnozí zaměstnanci cítí odděleni a odsuzováni, což má dopad na jejich výkonnost. Konečným výsledkem je cyklus nedůvěry, který ovlivňuje celkovou kulturu organizace. Představte si, že bychom místo stereotypů a odsuzování rozvíjeli kulturu zvědavosti.
Emoční inteligence nám může pomoci posunout se směrem ke zvědavosti a zaměřit se na vytváření podmínek, které stmelí týmy v atmosféře důvěry a uznání našich odlišností. Zde je několik kroků, které můžeme podniknout, abychom v práci vycházeli s každou generací.
ROZBIJTE STEREOTYPY
Existuje mnoho faktorů, které tvoří člověka kromě doby, ve které vyrůstal. Okolnosti, ve kterých jsme vyrůstali, se drasticky liší a ovlivňují nás stejně jako doba, ve které jsme vyrůstali.
I když doba, v níž je člověk vychováván, je pouze jedním z faktorů jeho přesvědčení a hodnot, je užitečné pochopit, jak ho ovlivnila.
Místo toho, aby emočně inteligentní lidé považovali vlastnosti jiných lidí za méněcenné než své vlastní, kladou si otázky a snaží se pochopit, jak tyto vlastnosti vznikly. Snaží se vyhnout tomu, aby vlastnosti posuzovali jako „dobré“ nebo „špatné“, ale spíše jako odlišné.
Vedoucí pracovníci firem mohou svým organizacím pomoci rozvíjet emoční inteligenci tím, že na svá pracoviště pozvou přednášející a nabídnou semináře vedené různými generacemi. Mohou také vyhledat příklady týmů, které se skládají ze zaměstnanců různých generací, kteří spolu dobře spolupracují, a zjistit, jak to dokážou.
HLEDÁNÍ SPOLEČNÝCH HODNOT A ZÁJMŮ
Jedním z nejlepších způsobů, jak prolomit bariéry mezi pracovníky z různých generací, je najít společné zájmy, které sdílíte, a stanovit si společné cíle, na kterých všichni pracujete.
To může zahrnovat příležitosti pro zaměstnance k dobrovolnické práci, které věří všechny věkové kategorie a za kterou se mohou postavit. Například pomoc dětem v chudobě je věc, za kterou se může postavit mnoho pracovníků bez ohledu na jejich odlišnosti.
Nebo byste mohli zahájit schůzky zaměstnanců a vyzvat je, aby se podělili o něco, s čím se v životě potýkají, nebo o věc, pro kterou jsou zapálení. To může týmům pomoci lépe pochopit, jak vypadá svět toho druhého mimo práci. Může to také nastolit lepší porozumění pro druhy bojů a výzev, které si každý přináší s sebou, když přichází do práce.
Můžete také vyzvat zaměstnance, aby se s kolegy podělili o jednu věc, za kterou jsou vděční, nebo aby vyjádřili, čeho si na svých kolezích váží. Tyto druhy pozitivních rozhovorů mohou pomoci týmům navázat kontakt a vybudovat nová pouta.
PODPORUJTE A POVZBUZUJTE MENTORING MEZI VĚKOVÝMI SKUPINAMI
Různé generace pracovníků mohou vzájemně využívat své jedinečné dovednosti a zkušenosti tím, že si budou vzájemně poskytovat mentoring. Například mladší pracovníci by mohli pomáhat starším kolegům, kteří nemusí být tolik obeznámeni s nejnovějšími technologiemi.
Starší pracovníci by mohli pomáhat svým mladším kolegům sdílením zkušeností, se kterými se jejich mladší kolegové ještě nesetkali.
Neustále se zaměřujte na silné stránky, které různé generace přinášejí do práce. Je důležité připomínat, že všichni pracujeme společně a že to, co přinášíme, vytváří silnější a efektivnější pracoviště. A co je důležité, vedoucí pracovníci mají odpovědnost za zachycení a řešení případů agismu. Mějte na pracovišti vizuální upomínky, které všem připomenou hodnotu lidí s různými, ale rovnocennými názory.
„Zaměřte se na rozvoj organizační kultury sounáležitosti, v níž dochází k nasazení firemní strategie naslouchání. Vytvářejte workshopy, které učí aktivnímu naslouchání a kolektivním dovednostem oceňujícího dotazování s cílem vyplnit prostor mezi silami, které oddělují lidi podle odlišností,“ říká konzultantka v oblasti vedení Lydia Henryová.
„Učení se novým aspektům efektivní komunikace
BAVTE SE SPOLEČNĚ
Na závěr doporučuji, aby si mezigenerační týmy našly příležitosti ke společné zábavě. Smích vás s lidmi spojuje. Je téměř nemožné udržet si jakýkoli odstup nebo smysl pro sociální hierarchii, když se zrovna svíjíte smíchy. Jak kdysi řekl komik John Cleese: „Smích je síla demokracie“.
Sílu smíchu v práci často přehlížíme. Sdílení zábavných zážitků může prolomit bariéry mezi pracovníky z různých prostředí. Hledejte příležitosti k zábavným cvičením a hrám, které každého baví a které mohou odlehčit náladu na pracovišti. Tyto snahy jsou také skvělým způsobem, jak se zbavit stresu.
Emoční inteligence nám tak může všem pomoci zpochybnit stereotypy o našich spolupracovnících, najít společnou řeč, vzájemně se mentorovat a bavit se v práci.
Chcete využít této příležitosti?
Zanechte svůj telefon a email a budete kontaktováni licencovanými odborníky