Klíčové body
- Firmy nabízejí zaměstnancům luxusní kávu, jógu a DJ party, aby je nalákaly zpět do kanceláře
- Trend sdílených stolů během pandemie narostl, ale nyní čelí kritice kvůli hygieně a nedostatku osobního prostoru
- Salesforce a další firmy zvažují návrat k vyhrazeným stolům, aby zvýšily přítomnost zaměstnanců v kanceláři
Aby šéfové přiměli zaměstnance vrátit se do kanceláře, nabízejí luxusní kávu, lekce jógy a DJ party. To však stále nestačí, a tak některé firmy dávají zaměstnancům tradičnější výhodu: vlastní stůl.
Hot desking neboli hoteling, kdy zaměstnanci dostanou stůl, když se dostaví, místo aby měli stálý, není novinkou, ale během pandemie se skutečně rozmohl jako způsob, jak mohou firmy ušetřit peníze v nové éře hybridní práce.
Nyní si některé firmy uvědomují, že možná zašly příliš daleko. Existuje spousta výtek k hotelování – od obav z hygieny až po bezduchost kanceláří bez individuálních prostor -, které poskytují zaměstnancům další důvody, proč zůstat doma.
To přimělo společnost Salesforce Inc. a další firmy k tomu, aby zjistily, zda by vyhrazené stoly mohly přilákat více času stráveného v kanceláři. Podle kancelářského architekta Gensleru se podíl vyhrazených pracovních stolů v USA po několika letech poklesu zvýšil.
„Klienti nechtějí dávat zaměstnancům žádnou záminku, aby nepřišli,“ řekla Caitlin Turnerová, ředitelka interiérů v architektonické firmě HOK, která navrhla kanceláře pro společnosti Boston Consulting Group a Honeywell International Inc. „Když po nich chcete, aby sdíleli stoly, řeknou: ‚Proč bychom měli?'“
Zaměstnanci se nechovají jen obtížně. Z rituálu každodenního chození ke stejnému stolu plyne určitý komfort – psychologický i fyzický. V době, kdy je podle nového výzkumu společnosti Gallup 77 % zaměstnanců z toho či onoho důvodu nespokojeno, je to důležité. „Je to o jednu starost méně,“ řekl Turner.
Rodinné fotografie na stole připomínají zaměstnancům, proč se sem vydali, a ergonomická židle přizpůsobená správnému nastavení je velmi užitečná.
„Nejvíc mě na hot deskingu štve, že musím lovit židli, která není rozbitá,“ postěžoval si jeden komentátor na Redditu. „A pak musím znovu nastavovat polohu židle a výšku obrazovky. Takže někdy 30 minut ráno promarním nastavováním pracovního prostředí, než vůbec začnu pracovat.“
Podle Briana Kirbyho, 42letého vývojáře softwaru v Charlestonu v Jižní Karolíně, je také nutné sdílet klávesnici a myš.
A ve dnech, kdy se do kanceláře musí dostavit celá firma, se hot desking může stát hrou na kancelářské židle, kdy není dost stolů pro všechny, a někteří nešťastníci tak musí celý den tábořit v odpočívárně.
Společnost Citigroup Inc. přešla na většinou nepřidělené stoly zhruba před deseti lety, ale když bankovní gigant v roce 2022 svolal pracovníky zpět do kanceláře, objevily se stížnosti na to, že zaměstnanci nemohou najít stůl ve středu, kdy musí být většina pracovníků v kanceláři. Od té doby je docházka rovnoměrněji rozložena do celého týdne.
Neděje se to jen na Wall Street. Podle údajů zprostředkovatelské společnosti Jones Lang LaSalle Inc., která se zabývá komerčními nemovitostmi, se poměr počtu lidí a stolů v typické kanceláři zvyšuje, protože společnosti snižují plochu a počet jednotlivých pracovních míst.
V roce 2019 zaměstnavatelé nejčastěji používali poměr sdílených stolů přibližně 1,1 nebo 1,2 osoby na jedno místo, ale letos byl nejčastěji uváděný poměr u hybridních kanceláří až 1,5 osoby na jedno místo, zjistila společnost JLL. Ne všichni jsou s tím však spokojeni: JLL zaznamenala „nedostatečné přijetí sdílení míst jak ze strany vedení, tak ze strany zaměstnanců“.
Podle bezpečnostní firmy Kastle Systems se tento nesouhlas jen prohloubil, protože obsazenost kanceláří zůstává v deseti velkých městech USA na přibližně polovině úrovně před pandemií.
Podle Gabea Maranse, místopředsedy představenstva realitní kanceláře Savills, jsou všude prázdné kóje a zaměstnavatelé „stále více využívají vyhrazené pracovní stoly“.
Společnost Salesforce obvykle nechává zaměstnance sedět blízko kolegů v týmu v takzvaných „sousedstvích“, ale experimentuje s větším počtem přidělených stolů na několika místech, uvedla v rozhovoru Relina Bulchandaniová, výkonná viceprezidentka pro nemovitosti a služby pro pracoviště. Společnost odmítla sdělit další podrobnosti.
Společnosti, které zůstaly u hot deskingu, dělají nejrůznější věci, aby ho zaměstnancům usnadnily. Francouzský farmaceutický gigant Sanofi SA začal sdílet stoly v roce 2017, aby lépe využil své prostory. Když předělával svou kancelář v Cambridge ve státě Massachusetts, spokojil se s jedním stolem na dva zaměstnance. Dokonce i vědci společnosti Sanofi musí sdílet laboratorní lavice.
Aby to lépe fungovalo, má kancelář Sanofi k dispozici řadu pracovních míst – kabinky pro soukromí, malé místnosti pro schůzky, velké otevřené stoly – a dokonce i „velvyslance pohostinnosti“, který může řešit potřeby zaměstnanců, jak uvádí Fernando Faria, globální vedoucí transformace pracovišť společnosti Sanofi.
Spotnana, startup zaměřený na cestovní technologie, který zaměstnává 300 lidí, uplatňuje opačný přístup. Podle Jessicy Bartlettové, viceprezidentky pro lidi, mají všichni pracovníci v jejích kancelářích v New Yorku, Bangalore a kalifornském Palo Altu svůj vlastní stůl.
Zaměstnavatelé si uvědomili, že dlouhé hodiny práce z domova v době vrcholící pandemie umožnily zaměstnancům zpružnit své domácí kanceláře kvalitním osvětlením, dalšími monitory a osobními prvky, jako jsou rostliny. Designéři tomu říkají „kurátorství očního prostoru“, a když se zaměstnanci vracejí zpět do kanceláří, chtějí si zachovat tento pocit kontroly nad svými pracovními místy.
„Chceme, aby bylo co nejjednodušší ráno vstát, připravit se do kanceláře a dojíždět,“ řekl Bartlett. „Nechceme žádné překážky pro vstup.“
Chcete využít této příležitosti?
Zanechte svůj telefon a email a budete kontaktováni licencovanými odborníky