Klíčové body
- Největší riziko pro akcie Boeingu je rozmělnění hodnoty akcií kvůli pravděpodobnému prodeji nových akcií
- Boeing čelí vysokému zadlužení s čistým dluhem 45 miliard USD, což výrazně převyšuje jeho finanční možnosti
- Analytici očekávají, že Boeing by mohl zvýšit kapitál až o 30 miliard USD, aby snížil své dluhy a stabilizoval finance
- Navzdory finančním problémům by restrukturalizace dluhu a kapitálová injekce mohla dlouhodobě zlepšit pozici Boeingu na trhu
Je stále pravděpodobnější, že Boeing v blízké budoucnosti získá peníze prodejem nových akcií, což by zvýšilo počet akcií v oběhu, což by vedlo k výraznému rozmělnění akcií stávajících akcionářů.
Rozvaha společnosti Boeing byla v průběhu let poškozena řadou nepříjemných problémů – konstrukčními zádrhely, výrobními komplikacemi, standardy kvality a nemluvě o škodlivém vlivu globální pandemie. Fiskální stabilitu společnosti dále podtrhuje její těžkopádný krátkodobý a dlouhodobý dluh ve výši 58 miliard dolarů, proti němuž stojí poměrně skromná hotovostní rezerva ve výši 12,6 miliardy dolarů z druhého čtvrtletí.
Čistý dluh, neboli celkový dluh po odečtení hotovosti, činí ohromující částku kolem 45 miliard dolarů – což je téměř šestinásobek předpokládané Ebitdy
Síla rozvahy společnosti obvykle odpovídá poměru dluhu k Ebitdě. Pomineme-li společnost Boeing, průměrný poměr dluhu k Ebitdě zaznamenaný za poslední rok u společností z průmyslové sféry zařazených do indexu S&P 500
V ostrém kontrastu s nejistým finančním stavem společnosti Boeing je skutečnost, že Airbus, hlavní konkurent společnosti Boeing, má zanedbatelný dluh, pokud se porovná s jeho hotovostními zůstatky. Nadměrné zadlužení společnosti Boeing nejenže snižuje její úvěrový rating, ale také zvyšuje náklady na půjčky a omezuje její schopnost vymýšlet a navrhovat inovativní letadla, aby získala konkurenční výhodu nad Airbusem.
Matthew Akers, zkušený analytik společnosti Wells Fargo, nedávno vyslovil domněnku, že by se Boeing mohl uchýlit na akciový trh a v nadcházejících letech by chtěl nashromáždit významnou částku ve výši až 30 miliard USD. Je však třeba poznamenat, že tento odhad je vzhledem k současné tržní kapitalizaci, která se pohybuje těsně pod hranicí 100 miliard dolarů, nápadně vysoký. Jiní odborníci na trh, kteří zaujali konzervativnější přístup, odhadují nadcházející akciový kapitál na přibližně 10 miliard dolarů.
Společnost Boeing poukázala v Barron’s na nedávné komentáře finančního ředitele Briana Westa k nejisté rozvaze, v nichž uvedl, že jsou odhodláni upřednostnit úvěrový rating na investičním stupni a usilovat o stabilitu v rámci továrny a dodavatelského řetězce společnosti a udržovat mezi nimi křehkou rovnováhu mezi prací a životem.
West na investiční konferenci Morgan Stanley 13. září objasnil plán společnosti Boeing průběžně vyhodnocovat svou kapitálovou strukturu a úroveň likvidity, aby zajistil, že restrukturalizace jejich dluhu v příštím roce a půl neohrozí jejich úvěrový rating v rámci investičního stupně.

Nezajištěný dluh společnosti Boeing má v současné době rating BBB- od společnosti S&P Global, který se nachází na spodní hranici ratingového spektra investičního stupně.
Obnovení finanční stability bude pro společnost Boeing představovat herkulovské úsilí. Průměrný poměr čistého dluhu k Ebitdě mezi společnostmi z indexu S&P 500 s investičním ratingem je přibližně 1,2násobný, přičemž přibližně 240 z 270 společností vykázalo za poslední rok kladnou Ebitdu a volný peněžní tok.
Masivní kapitálová injekce ve výši 30 miliard USD by za předpokladu oživení výroby společnosti Boeing výrazně snížila zátěž dluhu vůči Ebitdě. Pokud se plán navýšení vlastního kapitálu podaří, mohl by se dluh společnosti Boeing do konce roku 2025 snížit na přibližně 15 miliard USD oproti odhadovaným 11 miliardám USD v Ebitdě v roce 2026.
Současně s růstem Ebitdy se předpokládá, že se časem zotaví i volný peněžní tok. Finanční odborníci předpokládají, že k druhé polovině roku 2024 bude volný peněžní tok vyrovnaný, což představuje významný finanční milník, nehledě na negativní dopady stávky na tyto odhady. Očekává se, že volný peněžní tok vzroste v roce 2025 na 4,5 miliardy dolarů a do roku 2026 pak vyskočí na 8 miliard dolarů.
Volný peněžní tok, tedy zbytková hotovost po investicích do posílení podnikání, je v současné době pro společnost Boeing kvůli nízké produkci záporný. Předpokládá se, že v roce 2024 budou dodávky společnosti Boeing činit přibližně 475 letadel, což je žalostné číslo vzhledem k předpandemickému vrcholu, který v roce 2018 činil více než 800 letadel. Analytici trhu předpovídají, že počty dodávek se na hranici roku 2018 odrazí až v roce 2027.

Kromě řešení problému volných peněžních toků bude Boeing v nadcházejících letech pravděpodobně zvyšovat investice, aby mohl konkurovat lepšímu produktovému portfoliu Airbusu. Takové výdaje rozložené do mnoha let by Boeingu i tak udělaly značnou díru do kapsy. Ron Epstein, zkušený analytik banky BofA, předpokládá, že program nových letadel by mohl stát přibližně 30 miliard dolarů.
Finanční hádanka Boeingu se zdá být obrovská a cesta k nápravě vede neúprosně do kopce. Navzdory potížím se možnost určitého navýšení kapitálu částečně odráží v akciích Boeingu. Akcie společnosti Boeing se propadly o zhruba 65 % z historických maxim nad 440 USD zaznamenaných v březnu 2019, což výrazně zastínily výsledky akcií společnosti Airbus. A konečně, investoři by se měli připravit na vlnu negativity, pokud a kdy společnost Boeing oznámí prodej akcií. Nicméně jakmile Boeing restrukturalizuje svou rozvahu, investoři by se mohli k akciím vrátit s obnoveným optimismem.
Chcete využít této příležitosti?
Zanechte svůj telefon a email a budete kontaktováni licencovanými odborníky