Ford má slabý růst, jeho tržby rostou pouze o 2,8 % ročně za posledních 10 let, což nevytváří optimistický výhled pro investory
Ziskovost Fordu je nízká, s průměrnou provozní marží pouze 2 % a návratností investovaného kapitálu (ROIC) pod průměrem S&P 500
Akcie Fordu jsou oceněny vysoko, s poměrem P/E 13, což je více než dvakrát vyšší než u konkurentů jako GM
Vzhledem k jeho významu v naší společnosti a v celé ekonomice se investoři mohou na tomto trhu poohlížet po potenciálních podnicích, které by mohli dlouhodobě vlastnit.
Možná vás zaujala společnost Ford Motor Company (F), která existuje již více než sto let. Je tato automobilová akcie právě teď chytrou příležitostí k nákupu? Zde jsou tři faktory, na které by měli zájemci z řad investorů myslet a které jim pomohou při rozhodování.
Růstový potenciál
Podniky, které vykazují prudce rostoucí tržby, se těší velké lásce investorů. Ford do této kategorie nepatří. Ve skutečnosti nejsou jeho růstové vyhlídky ničím, o čem by se dalo psát.
Za posledních 10 let, mezi 3. čtvrtletím 2014 a 3. čtvrtletím 2024 (skončilo 30. září), rostly tržby této společnosti složeným ročním tempem pouhých 2,8 %. A na základě odhadů Wall Street budou předpokládané tržby společnosti Ford v roce 2026 o méně než 1 % vyšší než očekávané celkové tržby v roce 2024. To není povzbudivý výhled.
Částečně to souvisí s průmyslovým odvětvím, které je velmi vyspělé. Podle Sdružení pro péči o automobily se počet osobních vozidel na silnicích v USA mezi lety 2012 a 2022 zvýšil pouze o 13,9 %. Je zřejmé, že nedojde k žádnému skokovému nárůstu, a to ani v souvislosti s vlnou elektromobilů (EV), které se tlačí ke spotřebitelům.
Domnívám se, že je rozumné předpokládat, že růst počtu kusů automobilů bude mít stejný trend jako v minulosti. To nedává Fordu solidní zázemí pro to, aby dlouhodobě nějak významně zvýšil své prodeje.
Ziskovost společnosti Ford
Další oblastí, kterou by investoři měli analyzovat, je ziskovost. Společnosti, které generují kladný zisk, jsou obecně lepší než ty, které vykazují trvalé ztráty, protože to svědčí o finančně životaschopném obchodním modelu.
Aby bylo jasno, Ford je trvale ziskový. Ale ne o mnoho. Ve třetím čtvrtletí dosáhl provozního zisku 880 milionů dolarů při celkových tržbách 46,2 miliardy dolarů, což znamená provozní marži 1,9 %. V posledních deseti letech je to stejný příběh, protože provozní marže dosahuje v průměru velmi neuspokojivých 2 %.
Upozorním také na návratnost investovaného kapitálu (ROIC) společnosti Ford ve výši 1,8 %. To je podstatně méně než 10% průměr indexu S&P 500. Slabý údaj ROIC naznačuje nedostatek ekonomického příkopu, což je podle mého názoru vlastnost, kterou by měli všichni investoři hledat u podniků, které by mohli vlastnit.
Možná je to jen povahou automobilového průmyslu, která nepřeje mnoha podnikům, které finančně prosperují. Náklady jsou vysoké, zejména na výzkum a vývoj, pracovní sílu a výrobu. A konkurence je tvrdá, jak ze strany domácích, tak mezinárodních rivalů. Toto nepříznivé nastavení ztěžuje Fordu vyniknout a vytvářet mimořádné zisky, což by mělo potenciální investory odradit.
Návratnost pro investory
Pokud zvažujete investici do společnosti Ford, je důležité myslet také na možnost získat odpovídající návratnost počátečních kapitálových výdajů. Z historického hlediska je nákup akcií špatným využitím kapitálu, protože Ford za posledních 10 let dosáhl celkového výnosu 20 %, což neuvěřitelně zaostává za výnosem indexu S&P 500 ve výši 246 %.
Dividendový výnos společnosti ve výši 5,27 % může být lákadlem pro investory, kteří hledají příjem. Tato vysoká výplata je však maskována špatnou výkonností ceny akcií.
Nepomáhá ani současné ocenění. V době psaní tohoto článku se akcie obchodují s poměrem ceny k zisku 13. Tento násobek je dvakrát vyšší než u General Motors a více než čtyřikrát dražší než u Stellantisu.
Potenciál neuspokojivých výnosů pro akcionáře, podpořený slabými vyhlídkami růstu a podprůměrnými ukazateli ziskovosti, znamená, že akcie Fordu nejsou v současné době rozumnou investicí. Ford aktuálně čelí výzvám, ale elektromobilita nabízí příležitost k budoucímu růstu.
Vzhledem k jeho významu v naší společnosti a v celé ekonomice se investoři mohou na tomto trhu poohlížet po potenciálních podnicích, které by mohli dlouhodobě vlastnit.Možná vás zaujala společnost Ford Motor Company , která existuje již více než sto let. Je tato automobilová akcie právě teď chytrou příležitostí k nákupu? Zde jsou tři faktory, na které by měli zájemci z řad investorů myslet a které jim pomohou při rozhodování.Růstový potenciálPodniky, které vykazují prudce rostoucí tržby, se těší velké lásce investorů. Ford do této kategorie nepatří. Ve skutečnosti nejsou jeho růstové vyhlídky ničím, o čem by se dalo psát.Za posledních 10 let, mezi 3. čtvrtletím 2014 a 3. čtvrtletím 2024 , rostly tržby této společnosti složeným ročním tempem pouhých 2,8 %. A na základě odhadů Wall Street budou předpokládané tržby společnosti Ford v roce 2026 o méně než 1 % vyšší než očekávané celkové tržby v roce 2024. To není povzbudivý výhled.Částečně to souvisí s průmyslovým odvětvím, které je velmi vyspělé. Podle Sdružení pro péči o automobily se počet osobních vozidel na silnicích v USA mezi lety 2012 a 2022 zvýšil pouze o 13,9 %. Je zřejmé, že nedojde k žádnému skokovému nárůstu, a to ani v souvislosti s vlnou elektromobilů , které se tlačí ke spotřebitelům.Domnívám se, že je rozumné předpokládat, že růst počtu kusů automobilů bude mít stejný trend jako v minulosti. To nedává Fordu solidní zázemí pro to, aby dlouhodobě nějak významně zvýšil své prodeje.Ziskovost společnosti FordDalší oblastí, kterou by investoři měli analyzovat, je ziskovost. Společnosti, které generují kladný zisk, jsou obecně lepší než ty, které vykazují trvalé ztráty, protože to svědčí o finančně životaschopném obchodním modelu.Aby bylo jasno, Ford je trvale ziskový. Ale ne o mnoho. Ve třetím čtvrtletí dosáhl provozního zisku 880 milionů dolarů při celkových tržbách 46,2 miliardy dolarů, což znamená provozní marži 1,9 %. V posledních deseti letech je to stejný příběh, protože provozní marže dosahuje v průměru velmi neuspokojivých 2 %. Upozorním také na návratnost investovaného kapitálu společnosti Ford ve výši 1,8 %. To je podstatně méně než 10% průměr indexu S&P 500. Slabý údaj ROIC naznačuje nedostatek ekonomického příkopu, což je podle mého názoru vlastnost, kterou by měli všichni investoři hledat u podniků, které by mohli vlastnit.Možná je to jen povahou automobilového průmyslu, která nepřeje mnoha podnikům, které finančně prosperují. Náklady jsou vysoké, zejména na výzkum a vývoj, pracovní sílu a výrobu. A konkurence je tvrdá, jak ze strany domácích, tak mezinárodních rivalů. Toto nepříznivé nastavení ztěžuje Fordu vyniknout a vytvářet mimořádné zisky, což by mělo potenciální investory odradit.Návratnost pro investoryPokud zvažujete investici do společnosti Ford, je důležité myslet také na možnost získat odpovídající návratnost počátečních kapitálových výdajů. Z historického hlediska je nákup akcií špatným využitím kapitálu, protože Ford za posledních 10 let dosáhl celkového výnosu 20 %, což neuvěřitelně zaostává za výnosem indexu S&P 500 ve výši 246 %.Dividendový výnos společnosti ve výši 5,27 % může být lákadlem pro investory, kteří hledají příjem. Tato vysoká výplata je však maskována špatnou výkonností ceny akcií.Nepomáhá ani současné ocenění. V době psaní tohoto článku se akcie obchodují s poměrem ceny k zisku 13. Tento násobek je dvakrát vyšší než u General Motors a více než čtyřikrát dražší než u Stellantisu.Potenciál neuspokojivých výnosů pro akcionáře, podpořený slabými vyhlídkami růstu a podprůměrnými ukazateli ziskovosti, znamená, že akcie Fordu nejsou v současné době rozumnou investicí. Ford aktuálně čelí výzvám, ale elektromobilita nabízí příležitost k budoucímu růstu.
Čínská společnost REFIRE, přední hráč v oblasti vodíkových technologií, oznámila svůj vstup na hongkongskou burzu cenných papírů. Tento krok představuje...