Klíčové body
- ČEZ poprvé samostatně zajistil celou přepravu LNG z USA do Evropy
- Řídil celý logistický proces včetně nakládky a pronájmu tankeru
- Terminál v Eemshavenu umožňuje dodávky až tří miliard m³ plynu do ČR
- Do Česka dorazily první dodávky jaderného paliva od Westinghouse
Tímto krokem firma nejen rozšířila své know-how v oblasti obchodování s komoditami, ale také přispěla k posílení energetické bezpečnosti České republiky.
Historicky první vlastní přeprava přes Atlantik
Zatímco v předchozích případech ČEZ pouze přebíral objednaný plyn přímo v terminálu, tentokrát měl na starosti celý logistický řetězec – od jednání se zkapalňovacím terminálem v USA přes pronájem lodě až po celní a daňová řízení. Společnost řídila i nakládku a samotnou transatlantickou cestu.
Tanker o délce přibližně 300 metrů dorazil do Nizozemska v polovině minulého týdne s nákladem 170 000 metrů krychlových LNG. Podle místopředsedy představenstva ČEZ Pavla Cyraniho je tato operace důležitým krokem v profesionalizaci obchodních aktivit firmy v oblasti LNG. Celkové náklady na přepravu ČEZ nezveřejnil.
Význam terminálu v Eemshavenu a jeho role v dodávkách do ČR
Eemshaven byl spuštěn v září 2022 jako první nový evropský LNG terminál od začátku války na Ukrajině. Plovoucí zařízení má kapacitu zpracovat až 8 miliard metrů krychlových plynu ročně, z čehož až tři miliardy mohou proudit do Česka. ČEZ si v terminálu zarezervoval část kapacit spolu s dalšími evropskými hráči, jako jsou Shell
Od spuštění terminálu do něj již připlulo 51 lodí s celkovým nákladem 4,6 miliardy metrů krychlových plynu určeného pro Českou republiku. „Poprvé jsme převzali loď už u pobřeží Texasu a kompletně jsme se postarali o její bezpečnou cestu až do Evropy,“ uvedl Cyrani.
Vyšší flexibilita a strategický význam
Podle Davida Viduny, manažera ČEZ pro LNG, přináší tento krok společnosti větší flexibilitu a kontrolu. Díky vlastní správě přepravy může ČEZ v budoucnu například přesměrovat tanker do jiné destinace podle aktuální poptávky. Zároveň zajištění celého procesu zvyšuje bezpečnost dodávek – a to nejen pro firmu samotnou, ale i pro Českou republiku jako celek.
Získaná zkušenost se podle vyjádření firmy stane klíčovým prvkem ve strategii obchodování s LNG, která se od ruské invaze na Ukrajinu stala jedním z pilířů tuzemské energetické bezpečnosti.

Další plány a diverzifikace dodávek
Kromě kapacit v Eemshavenu, které má ČEZ pronajaty do roku 2027, společnost rozšiřuje svou přítomnost i v dalších evropských terminálech. V loňském roce si zajistila dvě miliardy metrů krychlových ročně v terminálu v německém Stade, jenž se nyní staví nedaleko Hamburku. Smlouva s provozovatelem tohoto pevninského zařízení je uzavřena na 15 let s možností prodloužení.
Získané objemy by podle odhadů pokryly více než čtvrtinu současné spotřeby zemního plynu v České republice, což z těchto smluv činí klíčový prvek v dlouhodobé energetické strategii státu. ČEZ současně uvedl, že bude dále monitorovat možnosti získání dalších kapacit v jiných LNG terminálech, a to v rámci úsilí o diverzifikaci zdrojů a tras.
Do Česka dorazily první dodávky jaderného paliva od Westinghouse
<!– DIP popup–>
Praha – Do České republiky dorazily první dodávky nového jaderného paliva od společnosti Westinghouse. Tři desítky palivových souborů dodala americká firma do elektrárny v Temelíně, do reaktoru budou zavedeny v příštím roce. Ještě letos by měl Westinghouse dodat desítky dalších palivových souborů i pro elektrárnu v Dukovanech. V příštím roce začne do Česka dodávat jaderné palivo také francouzský Framatome. Na síti LinkedIn to dnes uvedl předseda představenstva společnosti ČEZ Daniel Beneš. Firmy Westinghouse a Framatome nahradily dosavadního dodavatele paliva ruský TVEL.
Westinghouse se tak se svým palivem vrátil do Temelína po 15 letech,nahradil přitom dosavadního ruského dodavatele. „Je to krok, který významně zvyšuje energetickou bezpečnost České republiky. Navíc vedle diverzifikace dodavatelů jaderného paliva držíme v obou našich jaderných elektrárnách i strategické zásoby,“ řekl Beneš.
Na zvýšení počtu dodavatelů paliva začal ČEZ pracovat na konci minulého desetiletí, v roce 2018 k tomu vyhlásil výběrové řízení. V roce 2022 pak společnost uzavřela smlouvu na dodávky palivových souborů pro elektrárnu Temelín se společnostmi Westinghouse a Framatome. V roce 2023 následně podepsal dohodu s Westinghouse i pro Dukovany, kam zamíří první dodávky také během letošního roku. Současně ČEZ jedná o dodávkách pro Dukovany i s Framatome.

V současnosti energetici v Temelíně provádějí přejímku nových palivových souborů. „Jedním z prvních kroků jsou kontroly akcelerometrů. Jde o speciální zařízení, které indikuje nevhodné manipulace během přepravy,“ vysvětlil, člen představenstva ČEZ a ředitel divize jaderná energetika Bohdan Zronek.
V dalších krocích energetici ověřují hmotnost paliva, provádějí vizuální kontroly a kontrolují dokumentaci. Následně soubory umístí do skladovacích zásobníků. Nové palivo od Westinghouse plánují zavést na podzim příštího roku do reaktoru prvního bloku. „Zavezení musí předcházet povolení od Státního úřadu pro jadernou bezpečnost. Aktuálně připravujeme podklady pro podání žádosti,“ dodal Zronek.
ČEZ upozornil, že nové palivo musí plnit nejpřísnější bezpečnostní požadavky. Přejímce proto předcházela pětiletá řada analýz a testů. Soubory od nového výrobce odpovídají požadavkům na delší palivové kampaně. Ty budou v Dukovanech nově trvat 16 a v Temelíně 18 měsíců. Podle předpokladů ČEZ by se díky tomu po roce 2030 měla zvýšit průměrná roční výroba z jaderných zdrojů ze současných zhruba 30 terewatthodin
V současnosti v jihočeském Temelíně fungují dva jaderné bloky, každý o výkonu přibližně 1000 megawattů
Chcete využít této příležitosti?
Zanechte svůj telefon a email a budete kontaktováni licencovanými odborníky