Klíčové body
- Rivian snížil výhled dodávek kvůli dopadům cel a slabé spotřebitelské náladě
- Výsledky za 1. čtvrtletí překonaly očekávání, přesto akcie klesly o 1,6 %
- Firma navýšila kapitálové výdaje a dál investuje do SUV R2 a rozšíření výroby
- Hrubý zisk otevřel cestu k miliardové investici od Volkswagenu
V úterý pozdě večer oznámila snížení očekávaného prodeje pro rok 2025 a současně přiznala, že ani domácí výroba ji nechrání před dopady celní politiky administrativy Donalda Trumpa, jež začíná výrazně ovlivňovat náladu spotřebitelů i poptávku po elektromobilech.
V dopise akcionářům společnost uvedla, že ačkoli většina materiálů použitých při výrobě pochází z USA nebo splňuje podmínky dohody USMCA, zůstává vystavena rizikům plynoucím z celních opatření a globální nejistoty. „Rivian není imunní vůči dopadům obchodního a ekonomického prostředí,“ stojí v oficiálním vyjádření. Firma připouští, že změny v regulacích, cla a geopolitické napětí mohou mít přímý vliv na spotřebitelské rozhodování a celkovou ochotu nakupovat nové vozy.
V důsledku těchto faktorů snížila společnost svůj prodejní výhled na 40 000 až 46 000 vozů, zatímco ještě v únoru plánovala dodat 46 000 až 51 000 kusů. Společnost zároveň zvedla odhad svých kapitálových výdajů z původních 1,6–1,7 miliardy dolarů na 1,8–1,9 miliardy, a to kvůli vyšším nákladům, které očekává právě kvůli celní zátěži a investicím do rozšíření výroby.

Přesto Rivian zachoval výhled upravené ztráty před úroky, daněmi, odpisy a amortizací
Za první čtvrtletí roku Rivian vykázal ztrátu 48 centů na akcii při tržbách 1,24 miliardy dolarů. Obojí přitom překonalo očekávání Wall Street, která počítala se ztrátou 94 centů na akcii a tržbami 998 milionů dolarů. Výsledky jsou o to pozoruhodnější, že nezahrnují jednorázové regulační úvěry ve výši 157 milionů dolarů, které společnost obdržela v tomto období.
Analytik Tom Narayan z RBC Capital upozornil, že i přes snížení výhledu dodávek se společnosti podařilo udržet prognózu EBITDA pro celý rok, což značí efektivní řízení nákladů. I přesto však akcie v prodlouženém obchodování klesly o 1,6 %, protože trh citlivě reaguje na jakékoli známky nejistoty v budoucím vývoji.
Důležitým milníkem pro Rivian bylo oznámení, že druhý kvartál v řadě zakončila společnost kladným hrubým ziskem, což jí otevřelo cestu k přijetí investiční tranše ve výši 1 miliardy dolarů od skupiny Volkswagen. Tato částka má být uvolněna koncem června a vychází z dříve uzavřeného společného podniku mezi oběma firmami, který byl loni v listopadu rozšířen.
Firma rovněž pokračuje v přípravě výroby svého SUV nové generace R2, které má být postaveno na nové platformě a uvedeno na trh v první polovině roku 2026. Výroba bude probíhat v továrně v Normal, stát Illinois, a společnost již v březnu začala přijímat vratné rezervace ve výši 100 dolarů. Tento model je považován za klíčový pro rozšíření nabídky a oslovení širšího segmentu trhu.
Rivian Automotive, Inc.
I přes domácí výrobu a vysokou míru lokalizace zůstává Rivian vystavena silnému tlaku vnějších makroekonomických sil, zejména pokud jde o obchodní vztahy mezi USA a Čínou. Cla mohou nepřímo ovlivnit i ceny komponentů a tím i marže výrobců. Nejde tedy jen o přímá cla na dovoz vozidel, ale také o zprostředkovaný dopad na dodavatelský řetězec a ceny bateriových článků, které jsou výjimkou mezi materiály nepocházejícími z USA.
Přesto vedení společnosti zůstává přesvědčeno o dlouhodobé růstové trajektorii. Generální ředitel RJ Scaringe uvedl, že program R2 postupuje podle plánu a že firma i nadále investuje do rozšíření svých výrobních kapacit a do validace nových vozidel. Rivian tak stojí před výzvou, jak udržet pozitivní výkonnost a investorům nabídnout jasnou cestu ke ziskovosti navzdory nepříznivému regulatornímu prostředí.
Chcete využít této příležitosti?
Zanechte svůj telefon a email a budete kontaktováni licencovanými odborníky