Google naznačuje budoucnost her: může se Veo stát základem pro hratelné světy?
Nový model pro generování videa Veo 3 od Google budí pozornost nejen díky své schopnosti vytvářet realistické vizuály, ale nově i jako možný základ pro hratelné světy.
Veo 3 od Google (GOOG) (GOOGL) umí generovat realistická videa a zvuky, ale zatím není interaktivní
Google naznačuje, že by Veo mohl být využit pro vývoj hratelných světů
Kombinace modelů Veo a Genie by mohla změnit způsob vývoje videoher
Zatímco veřejnosti byl představen jako generativní nástroj pro tvorbu videí a zvuků, některé náznaky ze strany vedení společnosti naznačují ambice, které mohou významně posunout hranice vývoje videoher i simulací.
Diskuzi kolem potenciálu Veo 3 odstartoval příspěvek na síti X, který vyzýval Google(GOOG)(GOOGL), aby umožnil hraní her na základě videí vytvořených tímto modelem. Generální ředitel DeepMind, Demis Hassabis, na něj reagoval stručně, ale výmluvně: „To by bylo něco.“ K jeho náznaku se následně připojil i Logan Kilpatrick, produktový manažer pro Google AI Studio a Gemini API, sérií emotikonů, která mohla naznačovat více, než chtěla říct nahlas.
Oficiálně Google žádné konkrétní plány nezveřejnil. Nicméně z vyjádření zástupců firmy i předchozích kroků v oblasti simulace světa lze usuzovat, že se v zákulisí něco děje. Ačkoli Veo 3 sám o sobě zatím není tzv. světovým modelem, některé jeho rysy – zejména simulace fyzikálních zákonitostí a schopnost generovat realistický pohyb – ho k tomuto typu nástroje přibližují.
Zdroj: Getty images
Veo 3 zatím není interaktivní model, ale potenciál roste
Je důležité rozlišovat mezi modely generování videa a tzv. modely světa. První zmíněné – kam aktuálně spadá Veo 3 – umí vytvářet působivé obrazové sekvence. Modely světa ale jdou mnohem dál: simulují dynamiku prostředí a umožňují agentům v simulaci předvídat důsledky vlastních akcí. Jinými slovy, jsou základem interaktivity, která je klíčová pro herní prostředí.
Zatím je Veo 3 „pasivním“ generativním nástrojem. To znamená, že produkuje výstup, ale není schopen reagovat v reálném čase na vstup uživatele. To je však právě jeden z kroků, který Google – nebo jiný hráč na poli AI – může v budoucnu podniknout, aby se nástroje jako Veo staly základem pro tvorbu interaktivních simulací a her.
Společnost DeepMind, která je součástí Googlu, již v prosinci představila Genie 2, model schopný generovat rozmanité herní světy. Tento nástroj už je blíž simulaci celých prostředí a mohl by v kombinaci s vizuální kvalitou Veo nabídnout novou formu vývoje her, ve které by příběhy, fyzika a interaktivita byly generovány na vyžádání.
Google čelí konkurenci i v herním využití AI
Google v tomto ohledu není sám. O vývoj podobných nástrojů se snaží i další firmy. Velkou pozornost získal startup World Labs, za kterým stojí známá odbornice na umělou inteligenci Fei-Fei Li. Jejich systém dokáže vygenerovat 3D scény podobné videohrám pouze na základě jednoho obrázku. Ambice v tomto směru naznačují i další hráči jako Microsoft(MSFT), Scenario, Runway, Pika nebo OpenAI se svým videomodelem Sora.
Pokud Google skutečně směřuje k propojení Veo a Genie, mohl by si vytvořit unikátní hybrid – systém schopný jak realistické vizualizace, tak hluboké interaktivity. To by mohlo vést k novému přístupu k vývoji her, kde by tvůrci nemuseli ručně modelovat každou scénu, ale mohli by využít sílu generativní AI pro prototypování, vyprávění nebo dokonce kompletní stavbu herních světů.
Vedle technické stránky tu hraje roli i síla samotného Googlu – firma má rozsáhlé kapacity, financování i distribuční síť, což jí dává konkurenční výhodu, pokud se rozhodne vstoupit do herního průmyslu naplno. Vývoj hratelných světů pomocí AI by navíc skvěle zapadal do širší strategie firmy kolem multimodálního modelu Gemini, který Google v současnosti přetváří do podoby tzv. modelu světa, simulujícího i aspekty lidského mozku.
Jak by mohl Veo změnit vývoj herních příběhů
I když Veo 3 zatím není interaktivní nástroj, jeho schopnost kombinovat video a zvuk z něj činí zajímavého kandidáta pro použití v herním průmyslu – minimálně pro filmové části her, tzv. cutscény, trailery nebo scénáře. Dnes běžná herní produkce vyžaduje časově i finančně náročné natáčení a postprodukci. Pokud by model jako Veo umožnil rychlé generování realistických scén, šlo by o zásadní změnu workflow v herních studiích.
Skutečná výzva však přichází až v momentě, kdy má hráč možnost se světem interagovat. Simulace v reálném čase, která zůstává konzistentní, prediktivní a přitom kontrolovatelná, je něco, co žádný generativní model zatím plně nezvládá. Ale spojení grafických schopností Veo a interaktivity Genie může být prvním krokem.
Pokud Google do tohoto směru skutečně vstoupí, nebude to jen krok vpřed v oblasti her. Bude to potenciální změna celého způsobu, jakým chápeme interaktivní média. Vývoj už nenastane ve studiu s týmy designérů a programátorů, ale v reálném čase pomocí umělé inteligence.
Zdroj: Unsplash
Zatímco veřejnosti byl představen jako generativní nástroj pro tvorbu videí a zvuků, některé náznaky ze strany vedení společnosti naznačují ambice, které mohou významně posunout hranice vývoje videoher i simulací.Diskuzi kolem potenciálu Veo 3 odstartoval příspěvek na síti X, který vyzýval Google , aby umožnil hraní her na základě videí vytvořených tímto modelem. Generální ředitel DeepMind, Demis Hassabis, na něj reagoval stručně, ale výmluvně: „To by bylo něco.“ K jeho náznaku se následně připojil i Logan Kilpatrick, produktový manažer pro Google AI Studio a Gemini API, sérií emotikonů, která mohla naznačovat více, než chtěla říct nahlas.Oficiálně Google žádné konkrétní plány nezveřejnil. Nicméně z vyjádření zástupců firmy i předchozích kroků v oblasti simulace světa lze usuzovat, že se v zákulisí něco děje. Ačkoli Veo 3 sám o sobě zatím není tzv. světovým modelem, některé jeho rysy – zejména simulace fyzikálních zákonitostí a schopnost generovat realistický pohyb – ho k tomuto typu nástroje přibližují.Veo 3 zatím není interaktivní model, ale potenciál rosteJe důležité rozlišovat mezi modely generování videa a tzv. modely světa. První zmíněné – kam aktuálně spadá Veo 3 – umí vytvářet působivé obrazové sekvence. Modely světa ale jdou mnohem dál: simulují dynamiku prostředí a umožňují agentům v simulaci předvídat důsledky vlastních akcí. Jinými slovy, jsou základem interaktivity, která je klíčová pro herní prostředí.Zatím je Veo 3 „pasivním“ generativním nástrojem. To znamená, že produkuje výstup, ale není schopen reagovat v reálném čase na vstup uživatele. To je však právě jeden z kroků, který Google – nebo jiný hráč na poli AI – může v budoucnu podniknout, aby se nástroje jako Veo staly základem pro tvorbu interaktivních simulací a her.Společnost DeepMind, která je součástí Googlu, již v prosinci představila Genie 2, model schopný generovat rozmanité herní světy. Tento nástroj už je blíž simulaci celých prostředí a mohl by v kombinaci s vizuální kvalitou Veo nabídnout novou formu vývoje her, ve které by příběhy, fyzika a interaktivita byly generovány na vyžádání.Google čelí konkurenci i v herním využití AIGoogle v tomto ohledu není sám. O vývoj podobných nástrojů se snaží i další firmy. Velkou pozornost získal startup World Labs, za kterým stojí známá odbornice na umělou inteligenci Fei-Fei Li. Jejich systém dokáže vygenerovat 3D scény podobné videohrám pouze na základě jednoho obrázku. Ambice v tomto směru naznačují i další hráči jako Microsoft , Scenario, Runway, Pika nebo OpenAI se svým videomodelem Sora.Pokud Google skutečně směřuje k propojení Veo a Genie, mohl by si vytvořit unikátní hybrid – systém schopný jak realistické vizualizace, tak hluboké interaktivity. To by mohlo vést k novému přístupu k vývoji her, kde by tvůrci nemuseli ručně modelovat každou scénu, ale mohli by využít sílu generativní AI pro prototypování, vyprávění nebo dokonce kompletní stavbu herních světů.Vedle technické stránky tu hraje roli i síla samotného Googlu – firma má rozsáhlé kapacity, financování i distribuční síť, což jí dává konkurenční výhodu, pokud se rozhodne vstoupit do herního průmyslu naplno. Vývoj hratelných světů pomocí AI by navíc skvěle zapadal do širší strategie firmy kolem multimodálního modelu Gemini, který Google v současnosti přetváří do podoby tzv. modelu světa, simulujícího i aspekty lidského mozku. Jak by mohl Veo změnit vývoj herních příběhůI když Veo 3 zatím není interaktivní nástroj, jeho schopnost kombinovat video a zvuk z něj činí zajímavého kandidáta pro použití v herním průmyslu – minimálně pro filmové části her, tzv. cutscény, trailery nebo scénáře. Dnes běžná herní produkce vyžaduje časově i finančně náročné natáčení a postprodukci. Pokud by model jako Veo umožnil rychlé generování realistických scén, šlo by o zásadní změnu workflow v herních studiích.Skutečná výzva však přichází až v momentě, kdy má hráč možnost se světem interagovat. Simulace v reálném čase, která zůstává konzistentní, prediktivní a přitom kontrolovatelná, je něco, co žádný generativní model zatím plně nezvládá. Ale spojení grafických schopností Veo a interaktivity Genie může být prvním krokem.Pokud Google do tohoto směru skutečně vstoupí, nebude to jen krok vpřed v oblasti her. Bude to potenciální změna celého způsobu, jakým chápeme interaktivní média. Vývoj už nenastane ve studiu s týmy designérů a programátorů, ale v reálném čase pomocí umělé inteligence.
Americký technologický sektor zažil v posledních dnech výrazný pohyb, když byla společnost Datadog Inc oficiálně oznámena jako nový člen prestižního...