Joby Aviation láká investory, ale zatím zůstává spíš spekulací než zárukou zisku
Joby Aviation, americká firma vyvíjející elektrická letadla s vertikálním vzletem a přistáním (eVTOL), je už téměř čtyři roky veřejně obchodovanou společností.
Akcie Joby Aviation (JOBY) od vstupu na burzu téměř nevyrostly a zůstávají spekulativní
Firma sází na letecká taxi a kontrakty s armádou, ale zatím téměř nevydělává
Ocenění je velmi vysoké vzhledem k malým příjmům a trvajícím ztrátám
Na burzu vstoupila skrze fúzi se speciální akviziční společností (SPAC) a investoři tehdy očekávali, že její akcie rychle vyletí vzhůru. To se však zatím nestalo.
Počáteční cena akcie byla 10,62 USD a dnes se obchoduje přibližně za 11 dolarů. Prakticky žádný růst. To vyvolává otázku: Je Joby Aviation stále nadějným průkopníkem revoluce v městské letecké mobilitě, nebo jen dalším zklamáním z řady společností, které šly na burzu s velkým očekáváním, ale skutek utek?
Zdroj: Getty images
Naděje eVTOL: technologie, partneři a armádní kontrakty
Společnost vyvíjí letadla, která mají být alternativou k tradičním vrtulníkům. Její hlavní model S4 unese pilota a čtyři pasažéry, urazí až 100 mil na jedno nabití a dosáhne rychlosti 200 mph. Firma také testuje verzi poháněnou vodíkem, která má slibovat rychlejší nabíjení a delší dolet – údajně až pětinásobný.
Joby(JOBY) v současnosti provozuje pět letounů ve své testovací flotile. Mezi její hlavní podporovatele a partnery patří Toyota(TM) a Delta Air Lines(DAL), což firmě dodává jistou důvěryhodnost. Delta plánuje s využitím letadel Joby ve spolupráci s Uberem spustit letecké taxi služby v New Yorku a Los Angeles. Tento projekt je ale podmíněn tím, že Federální úřad pro letectví (FAA) v USA schválí komerční lety, což se očekává nejdříve koncem roku 2025 nebo začátkem roku 2026.
Firma navíc spolupracuje s Ministerstvem obrany USA, se kterým má kontrakt na dodání až devíti letadel v hodnotě 131 milionů USD. První dvě letadla již doručila na základnu Edwards AFB, další dvě mají dorazit na základnu MacDill ještě v letošním roce. Zároveň testovala provoz i v Jižní Koreji, Japonsku a Spojených arabských emirátech. První exportní letoun byl dodán do Dubaje, kde se firma chystá zahájit provoz letecké taxi služby na začátku roku 2026.
Realita financí: vysoké ztráty a naplněná očekávání
Ačkoli firma slibovala prudký růst tržeb – od nuly k 131 milionům USD v roce 2024, 721 milionům v roce 2025 a až 2,05 miliardy v roce 2026 – realita je jiná. Za rok 2024 činily tržby jen 136 tisíc dolarů, a to výhradně z armádního kontraktu. Firma zároveň zaznamenala čistou ztrátu 608 milionů USD.
Odhady pro rok 2025 mluví o tržbách ve výši pouze 2 milionů USD, zatímco čistá ztráta by měla klesnout na 543 milionů. Většina těchto příjmů má opět pocházet z obranného kontraktu, zbytek možná z testovacích letů s partnery.
Pokud však Joby získá souhlas FAA a spustí své služby nejen v USA, ale i v zahraničí, může přijít zlom. Analytici očekávají, že tržby by v roce 2026 mohly vzrůst na 60 milionů USD a v roce 2027 dokonce na 213 milionů.
Firma ale zároveň upozorňuje, že i při takovém růstu bude dál generovat vysoké ztráty. Navíc může dojít k dalšímu ředění akcií, které od vstupu na burzu vzrostlo už o 31 %, což znamená potenciální ztráty pro stávající akcionáře.
Výhled: vysoké ocenění, silní investoři a velká míra spekulace
I přes slabé výsledky má firma silné zázemí. V roce 2024 získala více než 1 miliardu dolarů nového kapitálu – půl miliardy od Toyoty a dalších 522 milionů z veřejných emisí. Na konci posledního čtvrtletí měla Joby k dispozici 813 milionů dolarů v hotovosti a investicích. Její poměr dluhu k vlastnímu kapitálu (0,26) jí navíc poskytuje dostatečnou flexibilitu pro případné další financování.
Přesto je ocenění akcie extrémně vysoké. Tržní kapitalizace firmy je přibližně 9,6 miliardy USD, což odpovídá 45násobku očekávaných tržeb v roce 2027. Pro srovnání, konkurenční Archer Aviation (ACHR) má hodnotu 6,6 miliardy USD a obchoduje se za 15násobek tržeb pro stejný rok.
Z toho vyplývá, že i když má Joby potenciál stát se lídrem na trhu eVTOL, současné ocenění od investorů už s tímto scénářem v podstatě počítá. A to i přesto, že firma zatím neprokázala schopnost generovat zisky, ani stabilní růst tržeb.
Zdroj: Getty images
Na burzu vstoupila skrze fúzi se speciální akviziční společností a investoři tehdy očekávali, že její akcie rychle vyletí vzhůru. To se však zatím nestalo.Počáteční cena akcie byla 10,62 USD a dnes se obchoduje přibližně za 11 dolarů. Prakticky žádný růst. To vyvolává otázku: Je Joby Aviation stále nadějným průkopníkem revoluce v městské letecké mobilitě, nebo jen dalším zklamáním z řady společností, které šly na burzu s velkým očekáváním, ale skutek utek?Naděje eVTOL: technologie, partneři a armádní kontraktySpolečnost vyvíjí letadla, která mají být alternativou k tradičním vrtulníkům. Její hlavní model S4 unese pilota a čtyři pasažéry, urazí až 100 mil na jedno nabití a dosáhne rychlosti 200 mph. Firma také testuje verzi poháněnou vodíkem, která má slibovat rychlejší nabíjení a delší dolet – údajně až pětinásobný.Joby v současnosti provozuje pět letounů ve své testovací flotile. Mezi její hlavní podporovatele a partnery patří Toyota a Delta Air Lines , což firmě dodává jistou důvěryhodnost. Delta plánuje s využitím letadel Joby ve spolupráci s Uberem spustit letecké taxi služby v New Yorku a Los Angeles. Tento projekt je ale podmíněn tím, že Federální úřad pro letectví v USA schválí komerční lety, což se očekává nejdříve koncem roku 2025 nebo začátkem roku 2026.Firma navíc spolupracuje s Ministerstvem obrany USA, se kterým má kontrakt na dodání až devíti letadel v hodnotě 131 milionů USD. První dvě letadla již doručila na základnu Edwards AFB, další dvě mají dorazit na základnu MacDill ještě v letošním roce. Zároveň testovala provoz i v Jižní Koreji, Japonsku a Spojených arabských emirátech. První exportní letoun byl dodán do Dubaje, kde se firma chystá zahájit provoz letecké taxi služby na začátku roku 2026.Realita financí: vysoké ztráty a naplněná očekáváníAčkoli firma slibovala prudký růst tržeb – od nuly k 131 milionům USD v roce 2024, 721 milionům v roce 2025 a až 2,05 miliardy v roce 2026 – realita je jiná. Za rok 2024 činily tržby jen 136 tisíc dolarů, a to výhradně z armádního kontraktu. Firma zároveň zaznamenala čistou ztrátu 608 milionů USD.Odhady pro rok 2025 mluví o tržbách ve výši pouze 2 milionů USD, zatímco čistá ztráta by měla klesnout na 543 milionů. Většina těchto příjmů má opět pocházet z obranného kontraktu, zbytek možná z testovacích letů s partnery.Pokud však Joby získá souhlas FAA a spustí své služby nejen v USA, ale i v zahraničí, může přijít zlom. Analytici očekávají, že tržby by v roce 2026 mohly vzrůst na 60 milionů USD a v roce 2027 dokonce na 213 milionů.Firma ale zároveň upozorňuje, že i při takovém růstu bude dál generovat vysoké ztráty. Navíc může dojít k dalšímu ředění akcií, které od vstupu na burzu vzrostlo už o 31 %, což znamená potenciální ztráty pro stávající akcionáře. Výhled: vysoké ocenění, silní investoři a velká míra spekulaceI přes slabé výsledky má firma silné zázemí. V roce 2024 získala více než 1 miliardu dolarů nového kapitálu – půl miliardy od Toyoty a dalších 522 milionů z veřejných emisí. Na konci posledního čtvrtletí měla Joby k dispozici 813 milionů dolarů v hotovosti a investicích. Její poměr dluhu k vlastnímu kapitálu jí navíc poskytuje dostatečnou flexibilitu pro případné další financování.Přesto je ocenění akcie extrémně vysoké. Tržní kapitalizace firmy je přibližně 9,6 miliardy USD, což odpovídá 45násobku očekávaných tržeb v roce 2027. Pro srovnání, konkurenční Archer Aviation má hodnotu 6,6 miliardy USD a obchoduje se za 15násobek tržeb pro stejný rok.Z toho vyplývá, že i když má Joby potenciál stát se lídrem na trhu eVTOL, současné ocenění od investorů už s tímto scénářem v podstatě počítá. A to i přesto, že firma zatím neprokázala schopnost generovat zisky, ani stabilní růst tržeb.
Akcie společnosti Rocket Lab, amerického hráče v oblasti vesmírných technologií, v úterý dosáhly historického intradenního maxima 45,48 USD – nejvyšší...