Český železniční průmysl loni zvýšil obrat o sedm procent, zvýšil se také vývoz
Meziročně firmě klesly i tržby, a to o pětinu na 166,4 miliardy korun. Skupina loni zpracovala 7,5 milionu tun ropy, podobné množství jako v roce 2022. Orlen Unipetrol o tom dnes informoval v tiskové zprávě.
Skupina v loňském roce prodala 6,3 milionu tun rafinérských produktů. Prodej petrochemických produktů dosáhl 1,8 milionu tun.
Na investice do modernizace výrobních technologií loni Orlen Unipetrol vynaložil 12,8 miliardy korun. „Za posledních šest let jsme v Česku investovali již téměř 60 miliard korun,“ uvedl generální ředitel firmy Tomasz Wiatrak. Hlavními investičními projekty loňského roku byly revitalizace jednotky parciální oxidace vodíku, dostavba 11. krakovací pece etylenové jednotky a modernizace výroby čpavku.
Orlen Unipetrol se investicemi připravuje mimo jiné na odklon od ruské ropy. Loni proto v litvínovské rafinerii otestovala různé druhy alternativních ropných směsí, aby zjistila, jaké procesy bude nutné upravit pro zachování bezpečné a efektivní výroby. „Klíčová nastavení zrealizujeme během dubnové odstávky a budeme tak připraveni na přelom letošního a příštího roku, kdy by měl být dokončen proces navýšení kapacity ropovodu TAL a Česko by se mělo od ruské ropy odstřihnout,“ uvedl Wiatrak.
V maloobchodě pokračoval Orlen Unipetrol v investicích do modernizace a rozvoje sítě čerpacích stanic, kterých v Česku provozuje 436. Podíl skupiny na celkovém objemu prodaných paliv v ČR loni stoupl o 5,4 procentního bodu na 27,5 procenta. Firma také zprovoznila vodíkové čerpací stanice pro osobní i nákladní automobily a autobusy v Praze a v Litvínově.
Podle analytika Capitalinked.com Radima Dohnala je propad zisku i tržeb důsledkem poklesu cen pohonných hmot v Evropě a ropy ve světě. „Unipetrol za 2023 zpracoval stejný objem surové ropy 7,5 milionu tun, přitom tržby poklesly o 20 procent. Zisková marže tak klesla z 8,5 procenta na 3,1 procenta,“ řekl Dohnal. Bez podrobné výroční zprávy podle něj není patrná jiná příčina. „Za letošní rok čekám výsledek ještě horší, a to v důsledku problémů v průmyslu této části Evropy,“ dodal.
Skupina Orlen Unipetrol je největší rafinérskou a petrochemickou společností v Česku. Zaměřuje se na zpracování ropy a na výrobu, distribuci a prodej pohonných hmot a petrochemických produktů, zejména plastů a hnojiv. Do skupiny Orlen Unipetrol spadají rafinérie a výrobní závody v Litvínově a Kralupech nad Vltavou, společnost Paramo v Pardubicích, neratovická společnost Spolana a dvě výzkumná centra v Litvínově a Brně.
Zdroj: Unsplash
Český železniční průmysl loni zvýšil obrat o sedm procent, zvýšil se také vývoz
Přibližně padesáti českým firmám sdruženým v Asociaci podniků železničního průmyslu (ACRI) loni meziročně vzrostl obrat o sedm procent na 130 miliard korun. Sektor podle generální ředitelky ACRI Marie Vopálenské několik let stabilně roste. Růst významně podporují zahraniční zakázky. Objem exportu byl loni 65 miliard korun, meziročně činil o zhruba pět miliard víc. Novináře o tom v informovali zástupci asociace a jejích členů.
Společnosti podle Vopálenské očekávaly vyšší nárůst obratu, výsledek podle ní nicméně stále ukazuje stabilitu odvětví. Společnosti sdružené v asociaci vyvážejí více než polovinu své produkce. Tento trend bude podle Vopálenské pokračovat. „S cílem posílit svou pozici na zahraničních trzích zakládají vlastní zastoupení a dceřiné společnosti po celém světě. V současné době takto působí ve více než 20 státech,“ řekla. Hlavními partnery sektoru jsou podle ní země Evropské unie, Srbsko, Turecko nebo Indie.
Zahraniční obchodní aktivitu mají podpořit podnikatelské mise. Loni se členové asociace zúčastnily cesty do Bulharska a přijaly kanadskou delegaci. Letos v lednu se české firmy vydaly na obchodní misi do Izraele při příležitosti zahraniční cesty prezidenta Petra Pavla. Tam prezentovaly především řešení pro udržitelnou městskou mobilitu. Další mise budou podle Vopálenské směřovat do Itálie, Maďarska a Indie. V září se firmy sdružené pod ACRI zúčastní také veletrhu mobility InnoTrans 2024 v Berlíně.
Firmy sdružené v asociaci zaměstnávají přibližně 22.000 lidí, dlouhodobě je to podle Vopálenské mezi 20.000 až 22.000. Ročně vytvoří více než 500 pracovních míst pro absolventy středních odborných škol a učilišť, řekla Vopálenská. Na českém hrubém domácím produktu (HDP) se podle Vopálenské podílejí 1,5 procenta.
Z pohledu objemu produkce českého železničního průmyslu byla loni nejúspěšnější společnost Třinecké železárny, která je součástí skupiny Moravia Steel a jako jediná v Česku vyrábí kolejnice a železniční příslušenství. Podle technického ředitele Třineckých železáren Henryka Huczaly vyrobila firma loni 250 kilotun kolejnic a dalšího příslušenství, z toho 134 kilotun exportovala do zemí Evropské unie a dalších 89 kilotun zamířilo do Kanady a dalších zemí.
Škoda Group je se svými dceřinými společnostmi nejúspěšnějším českým výrobcem drážních vozidel. Za nejúspěšnější zakázky považuje regionální prezident pro Česko a Slovensko ve Škoda Group Tomáš Ignačák dodávky tramvají. „Důležitá byla dodávka 40 tramvají do německého Kasselu, tramvaje pro Brno, Prahu nebo italské Bergamo,“ uvedl Ignačák. Firma loni také získala zakázky na dodávku vlaků do Itálie, Finska nebo Uzbekistánu. Úspěchem skupiny byl také vývoj antikolizního systému tramvají, za které získala ocenění Česká hlava.
Společnost Bonatrans Group, výrobce železničních dvojkolí a podvozkových součástí, loni vykázala tržby 8,2 miliardy korun. Jedním z významných klientů firmy jsou i České dráhy (ČD). Firma je od loňska také podle generálního ředitele Bonatrans Group Jakuba Weimanna majoritním dodavatelem kol pro metra a dopravní podniky v USA. Loni export firmy tvořil až 95 procent obchodních tržeb.
Firma AŽD Praha, která vyrábí zabezpečovací, sdělovací, řídicí a komunikační technologie pro dopravní infrastrukturu, se loni zabývala především dodávkou evropského automatického zabezpečovače ETCS na několika úsecích tratí v Česku. Modernizovala i několik tratí v Polsku. Letošní zakázky firmy na ETCS na hlavních českých koridorech budou ve výši 55 milionů korun. Podle generálního ředitele AŽD Zdeňka Chrdleho se firmě podařilo získat zakázku na modernizaci tratě včetně instalace inteligentního digitálního systému v Maďarsku v úseku Soroksár-Kelebia.
Dalšími významnými členy asociace je například výrobce různých typů brzdových systémů pro kolejová vozidla, společnost Dako-CZ, výrobce elektronických systémů pro železniční dopravce, firma AMiT, nebo výrobce ložisek, společnost ZKL Bearings CZ.
Zdroj: Unsplash
Meziročně firmě klesly i tržby, a to o pětinu na 166,4 miliardy korun. Skupina loni zpracovala 7,5 milionu tun ropy, podobné množství jako v roce 2022. Orlen Unipetrol o tom dnes informoval v tiskové zprávě.Skupina v loňském roce prodala 6,3 milionu tun rafinérských produktů. Prodej petrochemických produktů dosáhl 1,8 milionu tun.Na investice do modernizace výrobních technologií loni Orlen Unipetrol vynaložil 12,8 miliardy korun. „Za posledních šest let jsme v Česku investovali již téměř 60 miliard korun,“ uvedl generální ředitel firmy Tomasz Wiatrak. Hlavními investičními projekty loňského roku byly revitalizace jednotky parciální oxidace vodíku, dostavba 11. krakovací pece etylenové jednotky a modernizace výroby čpavku.Orlen Unipetrol se investicemi připravuje mimo jiné na odklon od ruské ropy. Loni proto v litvínovské rafinerii otestovala různé druhy alternativních ropných směsí, aby zjistila, jaké procesy bude nutné upravit pro zachování bezpečné a efektivní výroby. „Klíčová nastavení zrealizujeme během dubnové odstávky a budeme tak připraveni na přelom letošního a příštího roku, kdy by měl být dokončen proces navýšení kapacity ropovodu TAL a Česko by se mělo od ruské ropy odstřihnout,“ uvedl Wiatrak.V maloobchodě pokračoval Orlen Unipetrol v investicích do modernizace a rozvoje sítě čerpacích stanic, kterých v Česku provozuje 436. Podíl skupiny na celkovém objemu prodaných paliv v ČR loni stoupl o 5,4 procentního bodu na 27,5 procenta. Firma také zprovoznila vodíkové čerpací stanice pro osobní i nákladní automobily a autobusy v Praze a v Litvínově.Podle analytika Capitalinked.com Radima Dohnala je propad zisku i tržeb důsledkem poklesu cen pohonných hmot v Evropě a ropy ve světě. „Unipetrol za 2023 zpracoval stejný objem surové ropy 7,5 milionu tun, přitom tržby poklesly o 20 procent. Zisková marže tak klesla z 8,5 procenta na 3,1 procenta,“ řekl Dohnal. Bez podrobné výroční zprávy podle něj není patrná jiná příčina. „Za letošní rok čekám výsledek ještě horší, a to v důsledku problémů v průmyslu této části Evropy,“ dodal.Skupina Orlen Unipetrol je největší rafinérskou a petrochemickou společností v Česku. Zaměřuje se na zpracování ropy a na výrobu, distribuci a prodej pohonných hmot a petrochemických produktů, zejména plastů a hnojiv. Do skupiny Orlen Unipetrol spadají rafinérie a výrobní závody v Litvínově a Kralupech nad Vltavou, společnost Paramo v Pardubicích, neratovická společnost Spolana a dvě výzkumná centra v Litvínově a Brně.Český železniční průmysl loni zvýšil obrat o sedm procent, zvýšil se také vývozPřibližně padesáti českým firmám sdruženým v Asociaci podniků železničního průmyslu loni meziročně vzrostl obrat o sedm procent na 130 miliard korun. Sektor podle generální ředitelky ACRI Marie Vopálenské několik let stabilně roste. Růst významně podporují zahraniční zakázky. Objem exportu byl loni 65 miliard korun, meziročně činil o zhruba pět miliard víc. Novináře o tom v informovali zástupci asociace a jejích členů.Společnosti podle Vopálenské očekávaly vyšší nárůst obratu, výsledek podle ní nicméně stále ukazuje stabilitu odvětví. Společnosti sdružené v asociaci vyvážejí více než polovinu své produkce. Tento trend bude podle Vopálenské pokračovat. „S cílem posílit svou pozici na zahraničních trzích zakládají vlastní zastoupení a dceřiné společnosti po celém světě. V současné době takto působí ve více než 20 státech,“ řekla. Hlavními partnery sektoru jsou podle ní země Evropské unie, Srbsko, Turecko nebo Indie.Zahraniční obchodní aktivitu mají podpořit podnikatelské mise. Loni se členové asociace zúčastnily cesty do Bulharska a přijaly kanadskou delegaci. Letos v lednu se české firmy vydaly na obchodní misi do Izraele při příležitosti zahraniční cesty prezidenta Petra Pavla. Tam prezentovaly především řešení pro udržitelnou městskou mobilitu. Další mise budou podle Vopálenské směřovat do Itálie, Maďarska a Indie. V září se firmy sdružené pod ACRI zúčastní také veletrhu mobility InnoTrans 2024 v Berlíně.Firmy sdružené v asociaci zaměstnávají přibližně 22.000 lidí, dlouhodobě je to podle Vopálenské mezi 20.000 až 22.000. Ročně vytvoří více než 500 pracovních míst pro absolventy středních odborných škol a učilišť, řekla Vopálenská. Na českém hrubém domácím produktu se podle Vopálenské podílejí 1,5 procenta.Z pohledu objemu produkce českého železničního průmyslu byla loni nejúspěšnější společnost Třinecké železárny, která je součástí skupiny Moravia Steel a jako jediná v Česku vyrábí kolejnice a železniční příslušenství. Podle technického ředitele Třineckých železáren Henryka Huczaly vyrobila firma loni 250 kilotun kolejnic a dalšího příslušenství, z toho 134 kilotun exportovala do zemí Evropské unie a dalších 89 kilotun zamířilo do Kanady a dalších zemí.Škoda Group je se svými dceřinými společnostmi nejúspěšnějším českým výrobcem drážních vozidel. Za nejúspěšnější zakázky považuje regionální prezident pro Česko a Slovensko ve Škoda Group Tomáš Ignačák dodávky tramvají. „Důležitá byla dodávka 40 tramvají do německého Kasselu, tramvaje pro Brno, Prahu nebo italské Bergamo,“ uvedl Ignačák. Firma loni také získala zakázky na dodávku vlaků do Itálie, Finska nebo Uzbekistánu. Úspěchem skupiny byl také vývoj antikolizního systému tramvají, za které získala ocenění Česká hlava.Společnost Bonatrans Group, výrobce železničních dvojkolí a podvozkových součástí, loni vykázala tržby 8,2 miliardy korun. Jedním z významných klientů firmy jsou i České dráhy . Firma je od loňska také podle generálního ředitele Bonatrans Group Jakuba Weimanna majoritním dodavatelem kol pro metra a dopravní podniky v USA. Loni export firmy tvořil až 95 procent obchodních tržeb.Firma AŽD Praha, která vyrábí zabezpečovací, sdělovací, řídicí a komunikační technologie pro dopravní infrastrukturu, se loni zabývala především dodávkou evropského automatického zabezpečovače ETCS na několika úsecích tratí v Česku. Modernizovala i několik tratí v Polsku. Letošní zakázky firmy na ETCS na hlavních českých koridorech budou ve výši 55 milionů korun. Podle generálního ředitele AŽD Zdeňka Chrdleho se firmě podařilo získat zakázku na modernizaci tratě včetně instalace inteligentního digitálního systému v Maďarsku v úseku Soroksár-Kelebia.Dalšími významnými členy asociace je například výrobce různých typů brzdových systémů pro kolejová vozidla, společnost Dako-CZ, výrobce elektronických systémů pro železniční dopravce, firma AMiT, nebo výrobce ložisek, společnost ZKL Bearings CZ.