Detroitským automobilkám se doporučuje opustit čínský trh kvůli rostoucí konkurenci a klesajícím ziskům
John Murphy z Bank of America zdůraznil, že Čína již není pro GM, Ford ani Stellantis klíčová
Geopolitická rizika a zvýšená cla na čínské elektromobily představují další výzvy pro americké automobilky
Detroitské automobilky vyzvány k odchodu z čínského trhu uprostřed bezprecedentní konkurence a klesajících zisků.
Tradičním detroitským automobilkám General Motors (GM), Ford Motor (F) a Stellantis se doporučuje, aby se co nejrychleji stáhly z čínského trhu. Toto doporučení navrhl John Murphy, hlavní analytik Bank of America pro automobilový průmysl, během nedávné akce Automotive Press Association, kde se diskutovalo o výroční zprávě “Car Wars”.
Tento krok nabádá tyto automobilky, označované jako „D3“, aby se soustředily na své hlavní produkty a regiony, které prokazatelně generují mnohem větší zisky. Vzhledem k tomu, že konkurence na čínském trhu se stupňuje a místní automobilová výroba se připravuje na domácí i mezinárodní dodávky, pociťují často označované automobilky D3 značné ohrožení své činnosti. Z tohoto důvodu je pro ně klíčové optimalizovat své strategické cíle a zaměřit se na trhy, kde mají silnější postavení a větší potenciál pro udržitelné výnosy. Tento přístup nejen pomůže minimalizovat ztráty spojené s vysokou konkurencí v Číně, ale také posílí jejich pozici na globálním trhu, kde mohou efektivněji využívat své zdroje a inovace. Navíc, s růstem významu elektromobility a technologických pokroků je pro automobilky D3 nezbytné investovat do výzkumu a vývoje, aby zůstaly konkurenceschopné a uspokojily rostoucí poptávku po ekologičtějších a efektivnějších vozidlech.
“Čína již není pro GM, Ford ani Stellantis klíčová,” zdůraznil Murphy a zdůraznil, jak se v posledních několika letech prostředí v tomto odvětví pozoruhodně proměnilo. Ještě před nedávnem by se podobný návrh zdál naprosto nepravděpodobný, zejména pro GM.
Rostoucí konkurenční tlak ze strany místních čínských automobilek – především BYD a Geely – však odhalil zranitelnost amerických gigantů v rychle se měnícím automobilovém prostředí. Tyto čínské společnosti nejen že zaznamenaly rychlý růst a technologický pokrok, ale také začaly vyvíjet a prodávat vozy, které splňují specifické potřeby čínských spotřebitelů, často za nižší ceny a s lepšími funkcemi. V kontextu největšího automobilového trhu na světě se ukázalo, že udržení dominantního postavení na trhu je pro tyto americké automobilky obtížné. Místní konkurenti nejen že lépe rozumějí místnímu trhu a preferencím spotřebitelů, ale také těží z podpory čínské vlády, která prosazuje domácí výrobu a inovace. Americké automobilky tak čelí dvojímu tlaku: musí se přizpůsobit rychle se měnícím technologickým trendům a zároveň se vyrovnat s agresivními cenovými strategiemi a marketingovými kampaněmi čínských rivalů.
Dopad této konkurence je nejvíce patrný na poklesu tržního podílu GM v Číně, včetně společných podniků. Údaje o tržním podílu GM se dramaticky snížily z přibližně 15 % v roce 2015 na 8,6 % v loňském roce. Je to poprvé od roku 2003, kdy podíl GM na čínském trhu klesl pod 9 %. Odpovídajícím způsobem utrpěly i příjmy společnosti z jejích aktivit v tomto regionu, které se od svého vrcholu v roce 2014 snížily o 78,5 %, jak bylo zveřejněno v regulatorních dokumentech.
Vedení společnosti GM vyjádřilo optimismus ohledně budoucnosti společnosti v Číně a vyjádřilo přesvědčení, že se jim podaří zvrátit klesající trend operací a získat zpět ztracený podíl na trhu. Očekává se, že toto oživení bude podpořeno především uvedením nových elektromobilů.
Kromě toho geopolitická situace nabízí rostoucí rizika a nejistoty pro americké podniky působící na území Číny. Minulý měsíc prezident Joe Biden potvrdil, že jeho administrativa zvýší cla na elektromobily vyrobené v Číně na čtyřnásobek.
Murphyho rada sice obhajovala rozsáhlou revizi jejich přístupu k podnikání v Číně, ale pro amerického lídra v oblasti elektromobilů, společnost Tesla, naznačila jiný scénář. Murphy zdůraznil značnou nákladovou výhodu společnosti Tesla v oblasti komponentů pro elektromobily ve srovnání s detroitskými automobilkami. Tato výhoda, přibližně 17 000 dolarů, umožňuje společnosti Tesla “větší prostor k uplatnění” na čínském trhu. Tento odlišující faktor umožňuje gigantu v oblasti elektromobilů obejít některé problémy, kterým čelí tradiční výrobci automobilů, a potenciálně prosperovat v rámci čínského automobilového průmyslu.
Navzdory doporučením zůstává konečné rozhodnutí detroitských automobilek ohledně jejich působení v Číně nejasné. Nicméně tlak zvýšené místní konkurence, klesajícího podílu na trhu, snížených zisků, geopolitických rizik a měnících se průmyslových předpisů udržuje obrovský tlak na tyto automobilové podniky, aby přehodnotily svůj přístup k podnikání na největším automobilovém trhu na světě.
Detroitské automobilky vyzvány k odchodu z čínského trhu uprostřed bezprecedentní konkurence a klesajících zisků. Tradičním detroitským automobilkám General Motors , Ford Motor a Stellantis se doporučuje, aby se co nejrychleji stáhly z čínského trhu. Toto doporučení navrhl John Murphy, hlavní analytik Bank of America pro automobilový průmysl, během nedávné akce Automotive Press Association, kde se diskutovalo o výroční zprávě “Car Wars”. Tento krok nabádá tyto automobilky, označované jako „D3“, aby se soustředily na své hlavní produkty a regiony, které prokazatelně generují mnohem větší zisky. Vzhledem k tomu, že konkurence na čínském trhu se stupňuje a místní automobilová výroba se připravuje na domácí i mezinárodní dodávky, pociťují často označované automobilky D3 značné ohrožení své činnosti. Z tohoto důvodu je pro ně klíčové optimalizovat své strategické cíle a zaměřit se na trhy, kde mají silnější postavení a větší potenciál pro udržitelné výnosy. Tento přístup nejen pomůže minimalizovat ztráty spojené s vysokou konkurencí v Číně, ale také posílí jejich pozici na globálním trhu, kde mohou efektivněji využívat své zdroje a inovace. Navíc, s růstem významu elektromobility a technologických pokroků je pro automobilky D3 nezbytné investovat do výzkumu a vývoje, aby zůstaly konkurenceschopné a uspokojily rostoucí poptávku po ekologičtějších a efektivnějších vozidlech. “Čína již není pro GM, Ford ani Stellantis klíčová,” zdůraznil Murphy a zdůraznil, jak se v posledních několika letech prostředí v tomto odvětví pozoruhodně proměnilo. Ještě před nedávnem by se podobný návrh zdál naprosto nepravděpodobný, zejména pro GM. Rostoucí konkurenční tlak ze strany místních čínských automobilek – především BYD a Geely – však odhalil zranitelnost amerických gigantů v rychle se měnícím automobilovém prostředí. Tyto čínské společnosti nejen že zaznamenaly rychlý růst a technologický pokrok, ale také začaly vyvíjet a prodávat vozy, které splňují specifické potřeby čínských spotřebitelů, často za nižší ceny a s lepšími funkcemi. V kontextu největšího automobilového trhu na světě se ukázalo, že udržení dominantního postavení na trhu je pro tyto americké automobilky obtížné. Místní konkurenti nejen že lépe rozumějí místnímu trhu a preferencím spotřebitelů, ale také těží z podpory čínské vlády, která prosazuje domácí výrobu a inovace. Americké automobilky tak čelí dvojímu tlaku: musí se přizpůsobit rychle se měnícím technologickým trendům a zároveň se vyrovnat s agresivními cenovými strategiemi a marketingovými kampaněmi čínských rivalů. Dopad této konkurence je nejvíce patrný na poklesu tržního podílu GM v Číně, včetně společných podniků. Údaje o tržním podílu GM se dramaticky snížily z přibližně 15 % v roce 2015 na 8,6 % v loňském roce. Je to poprvé od roku 2003, kdy podíl GM na čínském trhu klesl pod 9 %. Odpovídajícím způsobem utrpěly i příjmy společnosti z jejích aktivit v tomto regionu, které se od svého vrcholu v roce 2014 snížily o 78,5 %, jak bylo zveřejněno v regulatorních dokumentech. Vedení společnosti GM vyjádřilo optimismus ohledně budoucnosti společnosti v Číně a vyjádřilo přesvědčení, že se jim podaří zvrátit klesající trend operací a získat zpět ztracený podíl na trhu. Očekává se, že toto oživení bude podpořeno především uvedením nových elektromobilů. Kromě toho geopolitická situace nabízí rostoucí rizika a nejistoty pro americké podniky působící na území Číny. Minulý měsíc prezident Joe Biden potvrdil, že jeho administrativa zvýší cla na elektromobily vyrobené v Číně na čtyřnásobek. Murphyho rada sice obhajovala rozsáhlou revizi jejich přístupu k podnikání v Číně, ale pro amerického lídra v oblasti elektromobilů, společnost Tesla, naznačila jiný scénář. Murphy zdůraznil značnou nákladovou výhodu společnosti Tesla v oblasti komponentů pro elektromobily ve srovnání s detroitskými automobilkami. Tato výhoda, přibližně 17 000 dolarů, umožňuje společnosti Tesla “větší prostor k uplatnění” na čínském trhu. Tento odlišující faktor umožňuje gigantu v oblasti elektromobilů obejít některé problémy, kterým čelí tradiční výrobci automobilů, a potenciálně prosperovat v rámci čínského automobilového průmyslu. Tesla Inc. Navzdory doporučením zůstává konečné rozhodnutí detroitských automobilek ohledně jejich působení v Číně nejasné. Nicméně tlak zvýšené místní konkurence, klesajícího podílu na trhu, snížených zisků, geopolitických rizik a měnících se průmyslových předpisů udržuje obrovský tlak na tyto automobilové podniky, aby přehodnotily svůj přístup k podnikání na největším automobilovém trhu na světě.