Země EU čelí dilematu, zda podpořit dodatečná cla na elektromobily vyráběné v Číně, protože Čína hrozí odvetnými opatřeními. Německo, jehož automobilky měly v loňském roce v Číně významné prodeje, se chce clům vyhnout, zatímco Francie je jejich silným zastáncem. Z neformálního průzkumu agentury Reuters mezi vládami zemí EU vyplývá, že většina zemí stále zvažuje pro a proti eskalujícího obchodního sporu. Členové budou v nadcházejících týdnech hlasovat v poradním hlasování, které bude pro Evropskou komisi prvním oficiálním testem podpory v této přelomové kauze. EU má koncem tohoto týdne potvrdit předběžná cla ve výši až 37,6 % na čínské značky a modely západních výrobců automobilů vyrobené v Číně. Hlasování v říjnu rozhodne, zda budou na konci šetření navržena víceletá cla. Francie, Itálie a Španělsko, které mají 40 % obyvatel EU, uvedly, že by cla podpořily. Ostatní země, včetně České republiky, Řecka, Irska, Polska a Belgie, však o této otázce stále diskutují. Německo zdůrazňuje potřebu vyjednávání s Pekingem, protože výrobci automobilů tvrdí, že cla budou mít škodlivé účinky, což je v rozporu s cílem EU dosáhnout uhlíkové neutrality. Odveta ze strany Číny by mohla vést k dalším clům na vývoz z EU. Výsledek nepodpory cel by mohl EU poskytnout páku při jednáních s Pekingem a povzbudit výrobce automobilů k výrobě v EU. Šetření týkající se elektromobilů je součástí tvrdšího postoje EU vůči Číně, neboť jeho cílem je řešit státní zásahy a dotace v rámci různých průmyslových odvětví.
Chcete využít této příležitosti?
Zanechte svůj telefon a email a budete kontaktováni licencovanými odborníky