Zde jsou akcie, které nová cla prezidenta Trumpa poškodí nejvíce
Navrhovaná cla prezidenta Donalda Trumpa na některé z hlavních obchodních partnerů USA - Mexiko, Kanadu a Čínu - představují pro americké společnosti, které jsou na dovozu a výrobě z těchto zemí závislé, nepříjemné překážky.
Cla na Mexiko a Kanadu by mohla zvýšit inflaci o 0,7 % a snížit HDP USA o 0,4 %, varuje Goldman Sachs
Společnosti Ford a General Motors jsou ohroženy, protože velkou část své produkce mají v Kanadě a Mexiku
Firmy vyrábějící alkoholické nápoje, jako Constellation Brands, čelí riziku poklesu marží kvůli závislosti na mexickém dovozu
Analytici upozorňují, že cla mohou narušit dodavatelské řetězce a zvýšit finanční tlak na nízkopříjmové spotřebitele v USA
Ačkoli se prognózy ohledně celkového ekonomického dopadu cel na Wall Street liší, všeobecně se očekává, že tato cla negativně zasáhnou americký růst a vytvoří tlak na růst inflace.
Goldman Sachs odhaduje, že plošná cla na Kanadu a Mexiko – s vyloučením Číny z výpočtů – povedou k 0,7% nárůstu jádrových cen a 0,4% zásahu do hrubého domácího produktu.
Spotřebitelská jména čekají potíže
Zavedení těchto poplatků poškodí americké společnosti, které mají dovoz a dodavatelské řetězce integrované podél regionů.
Zdroj: Getty Images
Na těchto zemích je závislá i řada amerických maloobchodních prodejců módy, kteří čelí rizikům plynoucím z těchto cel.
Podle Bank of America je společnost Boot Barn Holdings, Inc.(BOOT), která vyrábí westernové oblečení a kovbojské boty, vystavena negativním dopadům cel. Podle analytika Christophera Nardoneho pochází třicet procent produkce společnosti z Číny, zatímco 25 % z Mexika.
Kromě toho budou velké americké automobilky v důsledku cel čelit vážným problémům ve svých obchodních strategiích. Přestože mnoho z těchto společností má továrny po celých USA, šest nejprodávanějších výrobců automobilů má alespoň jednu továrnu v Mexiku.
Austan Goolsbee, prezident Federální rezervní banky v Chicagu, v pátek v pořadu „Squawk on the Street“ uvedl, že výrobci automobilů na Středozápadě – které přirovnal k „Saúdské Arábii automobilového průmyslu“ – jsou znepokojeni tím, co cla znamenají pro jejich podnikání.
„Když mluvím s vedoucími pracovníky automobilového průmyslu, jsou velmi znepokojeni tím, co by cla mohla udělat s jejich cenami nebo ziskovými maržemi,“ řekl. „Musíme si je však ještě zpracovat, než budeme moci vyjádřit důvěru v to, jak jsme na tom se základními ekonomickými ukazateli.“
Analytik Bank of America John Murphy označil společnosti Ford Motor(F) a General Motors(GM) za ty, které by mohly být nejvíce zasaženy nově plánovanými cly na dovoz z Mexika a Kanady. Murphy ve své páteční zprávě zdůraznil, že obě automobilky se výrazně spoléhají na výrobu v těchto dvou zemích, přičemž Ford vyrábí přibližně 15 až 20 % svých vozidel v Kanadě a Mexiku, zatímco General Motors má až 30 až 35 % své produkce lokalizované právě v těchto regionech.
Zavedou-li se 25% cla, může to mít zásadní dopad na jejich náklady, což by se mohlo následně promítnout do vyšších cen vozidel, nižší ziskovosti a případně i ztráty konkurenční výhody na americkém trhu. Automobilky se tak budou muset vypořádat s možností omezení dovozu klíčových komponent a produktů, což by mohlo narušit jejich dodavatelské řetězce a výrobní kapacity. Významným faktorem bude také reakce spotřebitelů, kteří mohou v důsledku rostoucích cen odkládat nákupy, což by mohlo zpomalit celkový růst odvětví.
„Pokud budou cla zavedena a zůstanou v platnosti delší dobu, způsobí to extrémní napětí v celém hodnotovém řetězci automobilového průmyslu,“ uvedl Murphy.Zdroj: Getty Images
Analytik uvedl, že 25% clo na mexický a kanadský dovoz bude mít za následek dodatečné náklady pro automobilový průmysl ve výši 50 miliard USD.
Ohrožené lihoviny
Clo může zasáhnout i společnosti vyrábějící alkoholické nápoje. Podle analytika Bank of America Briana Callena tvořilo Mexiko v roce 2024 83 % objemu dovozu piva do USA a téměř polovinu objemu dovozu lihovin.
„Cla připravují problémy pro alkohol,“ uvedl Callen v pondělní poznámce. Dodal, že ohrožena je zejména výroba piva a tequily.
Společnosti Constellation Brands, Inc.(STZ) a Diageo plc(DEO) by mohly zaznamenat snížení marží, dodal analytik.
Bernstein rovněž vyzdvihl Constellation jako americkou značku, která bude Trumpovými cly postižena nejvíce. Constellation vlastní licenční práva na značky Corona a Modelo v USA a 89 % zisku společnosti pochází z jejího portfolia superprémiových piv z dovozu z Mexika, uvedla analytička Nadine Sarwatová ve zprávě z 20. ledna.
Dodala, že kromě rizik na straně nabídky je dalším rizikem pro Constellation možnost vyšší inflace v důsledku cel.
„Rozsáhlé používání dovozních cel by mohlo vést k vyšší inflaci v USA, což by vytvořilo další tlak na již tak křehkého amerického spotřebitele, zejména na straně nízkopříjmových skupin,“ uvedla Sarwatová.
Ačkoli se prognózy ohledně celkového ekonomického dopadu cel na Wall Street liší, všeobecně se očekává, že tato cla negativně zasáhnou americký růst a vytvoří tlak na růst inflace.Goldman Sachs odhaduje, že plošná cla na Kanadu a Mexiko – s vyloučením Číny z výpočtů – povedou k 0,7% nárůstu jádrových cen a 0,4% zásahu do hrubého domácího produktu.Spotřebitelská jména čekají potížeZavedení těchto poplatků poškodí americké společnosti, které mají dovoz a dodavatelské řetězce integrované podél regionů.Na těchto zemích je závislá i řada amerických maloobchodních prodejců módy, kteří čelí rizikům plynoucím z těchto cel.Podle Bank of America je společnost Boot Barn Holdings, Inc. , která vyrábí westernové oblečení a kovbojské boty, vystavena negativním dopadům cel. Podle analytika Christophera Nardoneho pochází třicet procent produkce společnosti z Číny, zatímco 25 % z Mexika.Kromě toho budou velké americké automobilky v důsledku cel čelit vážným problémům ve svých obchodních strategiích. Přestože mnoho z těchto společností má továrny po celých USA, šest nejprodávanějších výrobců automobilů má alespoň jednu továrnu v Mexiku.Austan Goolsbee, prezident Federální rezervní banky v Chicagu, v pátek v pořadu „Squawk on the Street“ uvedl, že výrobci automobilů na Středozápadě – které přirovnal k „Saúdské Arábii automobilového průmyslu“ – jsou znepokojeni tím, co cla znamenají pro jejich podnikání.„Když mluvím s vedoucími pracovníky automobilového průmyslu, jsou velmi znepokojeni tím, co by cla mohla udělat s jejich cenami nebo ziskovými maržemi,“ řekl. „Musíme si je však ještě zpracovat, než budeme moci vyjádřit důvěru v to, jak jsme na tom se základními ekonomickými ukazateli.“Analytik Bank of America John Murphy označil společnosti Ford Motor a General Motors za ty, které by mohly být nejvíce zasaženy nově plánovanými cly na dovoz z Mexika a Kanady. Murphy ve své páteční zprávě zdůraznil, že obě automobilky se výrazně spoléhají na výrobu v těchto dvou zemích, přičemž Ford vyrábí přibližně 15 až 20 % svých vozidel v Kanadě a Mexiku, zatímco General Motors má až 30 až 35 % své produkce lokalizované právě v těchto regionech. Zavedou-li se 25% cla, může to mít zásadní dopad na jejich náklady, což by se mohlo následně promítnout do vyšších cen vozidel, nižší ziskovosti a případně i ztráty konkurenční výhody na americkém trhu. Automobilky se tak budou muset vypořádat s možností omezení dovozu klíčových komponent a produktů, což by mohlo narušit jejich dodavatelské řetězce a výrobní kapacity. Významným faktorem bude také reakce spotřebitelů, kteří mohou v důsledku rostoucích cen odkládat nákupy, což by mohlo zpomalit celkový růst odvětví. „Pokud budou cla zavedena a zůstanou v platnosti delší dobu, způsobí to extrémní napětí v celém hodnotovém řetězci automobilového průmyslu,“ uvedl Murphy.Analytik uvedl, že 25% clo na mexický a kanadský dovoz bude mít za následek dodatečné náklady pro automobilový průmysl ve výši 50 miliard USD.Ohrožené lihovinyClo může zasáhnout i společnosti vyrábějící alkoholické nápoje. Podle analytika Bank of America Briana Callena tvořilo Mexiko v roce 2024 83 % objemu dovozu piva do USA a téměř polovinu objemu dovozu lihovin.„Cla připravují problémy pro alkohol,“ uvedl Callen v pondělní poznámce. Dodal, že ohrožena je zejména výroba piva a tequily.Společnosti Constellation Brands, Inc. a Diageo plc by mohly zaznamenat snížení marží, dodal analytik. Bernstein rovněž vyzdvihl Constellation jako americkou značku, která bude Trumpovými cly postižena nejvíce. Constellation vlastní licenční práva na značky Corona a Modelo v USA a 89 % zisku společnosti pochází z jejího portfolia superprémiových piv z dovozu z Mexika, uvedla analytička Nadine Sarwatová ve zprávě z 20. ledna.Dodala, že kromě rizik na straně nabídky je dalším rizikem pro Constellation možnost vyšší inflace v důsledku cel.„Rozsáhlé používání dovozních cel by mohlo vést k vyšší inflaci v USA, což by vytvořilo další tlak na již tak křehkého amerického spotřebitele, zejména na straně nízkopříjmových skupin,“ uvedla Sarwatová.