Ryuichi Ueki, stejně jako většina majitelů restaurací, které zná, přijímá pouze hotovost.
Majitel restaurace Asahi v historické tokijské čtvrti Asakusa, který je pátou generací majitelů, nechce platit poplatky za kreditní karty ani se obtěžovat s digitálními platebními platformami, jako jsou Apple Pay a LINE Pay.
„Někteří zákazníci mě žádají o platbu kreditní kartou s tím, že nemají hotovost. Říkám jim, ať si jdou do samoobsluhy vybrat peníze z bankomatu,“ řekl Ueki, jehož restaurace byla poprvé otevřena v roce 1914, pro Al-Džazíru.
Navzdory rostoucí oblibě bezhotovostních plateb po celém světě Ueki neplánuje v dohledné době změnu.
„Není to nutné, protože nám vyhovuje to, co máme,“ řekl Ueki a vysvětlil, že v jeho rodinném podniku se vše dělá stejně už od „starých časů“.
„Když se nad tím zamyslím, je to trochu divné, ale nikdy jsem o tom nepřemýšlel,“ dodal.
Uekiho preference jsou pro jeho krajany typické.
Ačkoli se podle ministerstva hospodářství, obchodu a průmyslu bezhotovostní platby v Japonsku za posledních deset let více než zdvojnásobily a v roce 2022 dosáhli 36 %, jejich podíl zdaleka zaostává za regionálními zeměmi, jako je Jižní Korea a Singapur, kde je většina transakcí bezhotovostních.
Přetrvávající láska Japonska k hotovosti je jen jedním z příkladů pomalosti této východoasijské velmoci, pokud jde o digitální ekonomiku.
Japonsko, které se díky sci-fi klasikám jako Blade Runner a Akira zapsalo do západní představivosti jako futuristická společnost, je stále světovou špičkou v oborech špičkových technologií, jako je robotika.
Třetí největší ekonomika světa však v mnoha jiných ohledech zůstává pevně zaseknutá v minulosti.
Mnoho služeb japonské státní správy stále není dostupných online a je třeba vyplnit papírové formuláře nebo navštívit místní úřad. Na pracovištích se často používají faxy namísto e-mailu a fyzické pečetě známé jako „hanko“ se upřednostňují před digitálními podpisy.
Japonská digitální agentura, vládní orgán zodpovědný za digitální transformaci země, odhaduje, že 1 900 mezivládních postupů se opírá o zastaralé technologie ukládání dat, jako jsou CD, minidisky a diskety.
Během pandemie COVID-19 se místní úředník v prefektuře Jamaguči dostal do zpráv poté, co poslal disketu s informacemi o občanech do místní banky za účelem rozdělení pomoci, což vedlo k záměně, v jejímž důsledku jeden obyvatel nesprávně obdržel jednorázovou částku 46,3 milionu jenů (331 000 USD).
V posledním žebříčku světové digitální konkurenceschopnosti, který zveřejnil Institut pro rozvoj managementu, se Japonsko umístilo na 29. místě z 63 ekonomik, přičemž zaostalo za Singapurem, Jižní Koreou, Hongkongem, Tchaj-wanem a Čínou.
Martin Schulz, hlavní ekonom společnosti Fujitsu, která poskytuje IT služby, uvedl, že závislost Japonska na stárnoucích systémech je zčásti způsobena úspěchem při dosahování prvotřídní efektivity pomocí analogových technologií.
„Když vaše vlakové systémy fungují jako hodinky na druhou, nahradit je digitálním systémem, který by toho dosáhl, ale měl by obrovské náklady na převod bez významných dodatečných zisků – kalkulace je velmi odlišná, než když máte poněkud chaotický systém, u kterého si řeknete, že ho teď potřebuji vyčistit,“ řekl Schulz, který je také poradcem japonské vlády, pro Al Jazeeru.
Japonská vláda si již dlouho uvědomuje, že je třeba řešit digitální zaostalost země, která hrozí podkopat úsilí o zvýšení produktivity a oživení ekonomiky v hodnotě 4,9 bilionu dolarů, která je dnes menší než po splasknutí velké bubliny na trhu s aktivy na počátku 90. let.
Ministerstvo hospodářství, obchodu a průmyslu ve své zprávě z roku 2018 varovalo, že Japonsko čelí „digitálnímu útesu“ kvůli neschopnosti podniků zavést digitální systémy, což by po roce 2025 způsobilo firmám ztráty ve výši až 12 bilionů jenů (86,1 miliardy USD) ročně.
Japonský premiér Fumio Kišida se zavázal urychlit přechod země na digitální technologie, mimo jiné tím, že vynaloží 5,7 bilionu jenů (42 miliard USD) na zlepšení digitální infrastruktury v regionálních oblastech, kde je nedostatek pracovních sil způsobený stárnutím obyvatelstva nejcitelnější.
Kišida si ponechal pozici, kterou zavedl jeho předchůdce Jošihide Suga, a jmenoval také ministra pro digitální technologie, kterým se stal Taro Kono, jenž vyhlásil „válku“ disketám a sarkasticky si posteskl, že se mu zasekává fax, přestože žije v „pozoruhodně vyspělé společnosti“.
Pro Japonsko byla pandemie výzvou k probuzení.
Zatímco jiné země, které jsou na cestě digitalizace dále, dokázaly krizi využít ke zkoumání nových způsobů podnikání, Japonsko podle Schulze zjistilo, že pouze „pokládá základy“ digitální éry.
„Lidé se rádi setkávají, dávají přednost osobním schůzkám. To vše se změnilo s pandemií a myšlenka byla: „Páni, víme, že jsme byli spíše pozadu, ale teď máme tento velký skok, pokud jde o digitalizaci, takže to bude velký přínos a svým způsobem to změní pravidla hry,“ řekl Schulz.
„[Výsledkem však bylo, že digitalizace Japonska byla ve srovnání s ostatními zeměmi mnohem pomalejší,“ řekl Schulz. „Celkový dopad digitalizace z hlediska nových služeb, nové přidané hodnoty byl ve srovnání s ostatními zeměmi omezenější.“
Stárnutí japonské společnosti naznačuje, že digitální transformace může být těžkým úkolem.
Po desetiletích nízké porodnosti vláda očekává, že do roku 2030 bude chybět 450 000 pracovníků v oblasti informačních a komunikačních technologií.
Japonská rigidní byrokracie je rovněž považována za odolnou vůči změnám.
Deník Yomiuri Shimbun v článku, který vyšel u příležitosti loňského roku od založení Digitální agentury, napsal, že její činnost „uvízla na mrtvém bodě“ kvůli odporu ostatních agentur. Mezi nespolupracující resorty údajně patřilo ministerstvo spravedlnosti a místní samosprávy, které měly námitky proti plánům na zavedení cloudových administrativních systémů do roku 2025.
Ueki, majitel restaurace s ramenem, řekl, že mnoho Japonců sdílí jeho rozporuplné názory na snahu prosadit se nebo změnit status quo.
„Protože jsme byli ve škole vychováváni k tomu, abychom dodržovali pravidla, myslím, že si stále neseme mentalitu, že bychom neměli dělat nic špatného,“ řekl Ueki.
„Asi jsem šťastný člověk, protože mám takový přístup,“ dodal. „Jsem v pohodě se svým podnikáním a každodenním životem, který mi vyhovuje tak, jak je.“
Ryuichi Ueki, stejně jako většina majitelů restaurací, které zná, přijímá pouze hotovost. Majitel restaurace Asahi v historické tokijské čtvrti Asakusa, který je pátou generací majitelů, nechce platit poplatky za kreditní karty ani se obtěžovat s digitálními platebními platformami, jako jsou Apple Pay a LINE Pay. „Někteří zákazníci mě žádají o platbu kreditní kartou s tím, že nemají hotovost. Říkám jim, ať si jdou do samoobsluhy vybrat peníze z bankomatu,“ řekl Ueki, jehož restaurace byla poprvé otevřena v roce 1914, pro Al-Džazíru. Navzdory rostoucí oblibě bezhotovostních plateb po celém světě Ueki neplánuje v dohledné době změnu. „Není to nutné, protože nám vyhovuje to, co máme,“ řekl Ueki a vysvětlil, že v jeho rodinném podniku se vše dělá stejně už od „starých časů“. „Když se nad tím zamyslím, je to trochu divné, ale nikdy jsem o tom nepřemýšlel,“ dodal. Uekiho preference jsou pro jeho krajany typické. Ačkoli se podle ministerstva hospodářství, obchodu a průmyslu bezhotovostní platby v Japonsku za posledních deset let více než zdvojnásobily a v roce 2022 dosáhli 36 %, jejich podíl zdaleka zaostává za regionálními zeměmi, jako je Jižní Korea a Singapur, kde je většina transakcí bezhotovostních. Přetrvávající láska Japonska k hotovosti je jen jedním z příkladů pomalosti této východoasijské velmoci, pokud jde o digitální ekonomiku. Japonsko, které se díky sci-fi klasikám jako Blade Runner a Akira zapsalo do západní představivosti jako futuristická společnost, je stále světovou špičkou v oborech špičkových technologií, jako je robotika. Třetí největší ekonomika světa však v mnoha jiných ohledech zůstává pevně zaseknutá v minulosti. Mnoho služeb japonské státní správy stále není dostupných online a je třeba vyplnit papírové formuláře nebo navštívit místní úřad. Na pracovištích se často používají faxy namísto e-mailu a fyzické pečetě známé jako „hanko“ se upřednostňují před digitálními podpisy. Japonská digitální agentura, vládní orgán zodpovědný za digitální transformaci země, odhaduje, že 1 900 mezivládních postupů se opírá o zastaralé technologie ukládání dat, jako jsou CD, minidisky a diskety. Během pandemie COVID-19 se místní úředník v prefektuře Jamaguči dostal do zpráv poté, co poslal disketu s informacemi o občanech do místní banky za účelem rozdělení pomoci, což vedlo k záměně, v jejímž důsledku jeden obyvatel nesprávně obdržel jednorázovou částku 46,3 milionu jenů . V posledním žebříčku světové digitální konkurenceschopnosti, který zveřejnil Institut pro rozvoj managementu, se Japonsko umístilo na 29. místě z 63 ekonomik, přičemž zaostalo za Singapurem, Jižní Koreou, Hongkongem, Tchaj-wanem a Čínou. Martin Schulz, hlavní ekonom společnosti Fujitsu, která poskytuje IT služby, uvedl, že závislost Japonska na stárnoucích systémech je zčásti způsobena úspěchem při dosahování prvotřídní efektivity pomocí analogových technologií. „Když vaše vlakové systémy fungují jako hodinky na druhou, nahradit je digitálním systémem, který by toho dosáhl, ale měl by obrovské náklady na převod bez významných dodatečných zisků – kalkulace je velmi odlišná, než když máte poněkud chaotický systém, u kterého si řeknete, že ho teď potřebuji vyčistit,“ řekl Schulz, který je také poradcem japonské vlády, pro Al Jazeeru. Japonská vláda si již dlouho uvědomuje, že je třeba řešit digitální zaostalost země, která hrozí podkopat úsilí o zvýšení produktivity a oživení ekonomiky v hodnotě 4,9 bilionu dolarů, která je dnes menší než po splasknutí velké bubliny na trhu s aktivy na počátku 90. let. Ministerstvo hospodářství, obchodu a průmyslu ve své zprávě z roku 2018 varovalo, že Japonsko čelí „digitálnímu útesu“ kvůli neschopnosti podniků zavést digitální systémy, což by po roce 2025 způsobilo firmám ztráty ve výši až 12 bilionů jenů ročně. Japonský premiér Fumio Kišida se zavázal urychlit přechod země na digitální technologie, mimo jiné tím, že vynaloží 5,7 bilionu jenů na zlepšení digitální infrastruktury v regionálních oblastech, kde je nedostatek pracovních sil způsobený stárnutím obyvatelstva nejcitelnější. Kišida si ponechal pozici, kterou zavedl jeho předchůdce Jošihide Suga, a jmenoval také ministra pro digitální technologie, kterým se stal Taro Kono, jenž vyhlásil „válku“ disketám a sarkasticky si posteskl, že se mu zasekává fax, přestože žije v „pozoruhodně vyspělé společnosti“. Pro Japonsko byla pandemie výzvou k probuzení. Zatímco jiné země, které jsou na cestě digitalizace dále, dokázaly krizi využít ke zkoumání nových způsobů podnikání, Japonsko podle Schulze zjistilo, že pouze „pokládá základy“ digitální éry. „Lidé se rádi setkávají, dávají přednost osobním schůzkám. To vše se změnilo s pandemií a myšlenka byla: „Páni, víme, že jsme byli spíše pozadu, ale teď máme tento velký skok, pokud jde o digitalizaci, takže to bude velký přínos a svým způsobem to změní pravidla hry,“ řekl Schulz. „[Výsledkem však bylo, že digitalizace Japonska byla ve srovnání s ostatními zeměmi mnohem pomalejší,“ řekl Schulz. „Celkový dopad digitalizace z hlediska nových služeb, nové přidané hodnoty byl ve srovnání s ostatními zeměmi omezenější.“ Stárnutí japonské společnosti naznačuje, že digitální transformace může být těžkým úkolem. Po desetiletích nízké porodnosti vláda očekává, že do roku 2030 bude chybět 450 000 pracovníků v oblasti informačních a komunikačních technologií. Japonská rigidní byrokracie je rovněž považována za odolnou vůči změnám. Deník Yomiuri Shimbun v článku, který vyšel u příležitosti loňského roku od založení Digitální agentury, napsal, že její činnost „uvízla na mrtvém bodě“ kvůli odporu ostatních agentur. Mezi nespolupracující resorty údajně patřilo ministerstvo spravedlnosti a místní samosprávy, které měly námitky proti plánům na zavedení cloudových administrativních systémů do roku 2025. Ueki, majitel restaurace s ramenem, řekl, že mnoho Japonců sdílí jeho rozporuplné názory na snahu prosadit se nebo změnit status quo. „Protože jsme byli ve škole vychováváni k tomu, abychom dodržovali pravidla, myslím, že si stále neseme mentalitu, že bychom neměli dělat nic špatného,“ řekl Ueki. „Asi jsem šťastný člověk, protože mám takový přístup,“ dodal. „Jsem v pohodě se svým podnikáním a každodenním životem, který mi vyhovuje tak, jak je.“