Bookbuilding (IPO) je proces, při kterém se sbírají nákupní příkazy od investorů, na základě kterých manažer emise stanoví emisní kurz a objem emise.

Při této metodě investoré vyjadřují svůj zájem o nákup akcií při veřejné nabídce (IPO – Initial Public Offering) určité společnosti. Ti, kteří mají zájem, podávají nákupní příkazy, ve kterých specifikují počet akcií, které by rádi koupili a za jakou cenu. Manažer emise poté zhodnotí tyto příkazy a na jejich základě stanoví emisní kurz, což je cena, za kterou budou akcie nabízeny veřejnosti.

Cílem bookbuildingu je dosáhnout optimálního emisního kurzu a objemu emise, který bude zároveň atraktivní pro investory a pro společnost. Manažeři emise se snaží shromáždit co nejvíce informací o zájmu investorů, aby mohli stanovit správnou cenu a množství akcií, které budou nabídnuty veřejnosti.

Bookbuilding je důležitým nástrojem při IPO, který pomáhá určit tržní poptávku po akciích dané společnosti a stanovit jejich spravedlivou cenu. Tímto způsobem se zajišťuje efektivní a transparentní proces při nabídce akcií veřejnosti.